اختتامیه پویش "نان و مهر" ویژه دانش آموزان مناطق محروم برگزار شد | توزیع ۶۰هزار صبحانه گرم در ۲۲۰ مدرسه خراسان رضوی خرید ملک ورثه‌ای چه دردسرهایی دارد؟ رییس کمیته امداد: ۳۰۰ هزار میلیارد ریال وام اشتغال به مددجویان داده می‌شود قتل اشتباهی در جنوب تهران (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش شد تغییر روند رسیدگی به معافیت پزشکی سربازان تصادف شدید خودرو پراید و میکسر در بزرگراه پیامبر اعظم(ص)+تصویر جزئیات برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ویژه داوطلبان سیل‌زده (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ورود ۱۴۵ هزار گردشگر سلامت به مشهد در سال ۱۴۰۳ مصرف کدام کنسروها ممنوع است؟ طرز تهیه کیک توت‌فرنگی با مارمالاد و کرم کاستارد + عکس کشف ۷۳ فقره سرقت ضبط و پخش خودرو در مشهد دستبرد ۸ میلیاردی به یک ساعت‌فروشی در مشهد ویدئو | فرود بدون چرخ یک هواپیمای باری در فرودگاه استانبول پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش‌های رگباری در مشهد چه مقدار آب برای سلامت کلیه‌ها لازم است؟ بهترین روش برای نو و تمیز نگه‌داشتن فرش‌ها علت چرخش مچ پا چیست؟ عوامل خطر «زوال عقل زودرس» را بشناسید خوابیدن روی زمین برای کمردرد خوب است یا بد؟
سرخط خبرها

سوختن پشت سوختن/ چرا آمار آتش سوزی رو به افزایش است؟

  • کد خبر: ۲۹۲۳۷
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
سوختن پشت سوختن/ چرا آمار آتش سوزی رو به افزایش است؟
گزارشی کوتاه از دلایل انفجار و حریق‌های پی در پی در تعطیلات هفته‌ای که گذشت
مهدی قرآنی/شهرآرانیوز - انفجار پشت انفجار و آتش سوزی پشت آتش سوزی از دسته حوادثی بودند که در این چند روز تعطیل در مشهد و چند شهرستان دیگر استان رخ دادند. در اثر این حوادث که برخی از آن‌ها وسیع بودند یک کارخانه تولید کاغذ خاکستر شد و چندین هکتار زمین هم سوختند.
 
اما این همه ماجرا نیست و در تعطیلات آخر هفته‌ای که گذشت افرادی هم به واسطه یک بی‌احتیاطی علاوه بر مصدومیت خود، جان ده‌ها شهروند دیگر را به خطر انداختند.

ظهر سه‌شنبه
شاید به دلیل سه روز تعطیلی و داغ شدن سفر‌های تابستانی و به راه افتادن موج طبیعت‌گردی مردم، در کنار فروش ایزوگام پیک‌نیک هم پرمی‌کرد. مغازه‌ای که مالکش نه‌تن‌ها مجوزی برای این کار نداشت که حتی نکات ایمنی را هم رعایت نمی‌کرد و همین موضوع به همراه چاشنی غفلت مثلث انفجار مهیب را در ظهر سه‌شنبه در چراغچی ۱۳ مشهد به وجود آورد.
انفجار توأم با آتش‌سوزی علاوه بر صاحب مغازه، گریبان پسرش و همسایه او را هم گرفت و آن‌ها را راهی بیمارستان کرد. موضوع این انفجار خیلی زود مأموران امداد و نجات ایستگاه شماره ۳۸ آتش‌نشانی را سرخط این حادثه کرد و قبل از اینکه آتش خسارت بیشتری را به بار آورد مهار شد.

سه‌شنبه شب
از گزارش حادثه پیدا بود، که حجم آتش به قدری است که آتش‌نشانان نیشابور، ملک‌آباد و خرو به دلیل نبود امکانات کافی کاری از دستشان بر نیامده و نیاز هست تا از مشهد چند ناوگان برای کنترل و مهار این حریق مهیب اعزام شود.
محل حادثه کارخانه تولید کاغذ در بینالود بود که از شامگاه دوشنبه آغاز شده و همچنان می‌سوخت و در منطقه جهنمی به راه انداخته بود. ساعت ۲۱ دوازدهم خرداد را نشان می‌داد که ۴ دستگاه خودرو از آتش‌نشانی مشهد طبق درخواست کمک از آتش‌نشانی نیشابور به محل اعزام شدند.
آتش فضای پنج هزار متر‌مربعی این کارخانه تولید کاغذ را فرا گرفته بود و حرارت به قدری بالا بود که امکان نزدیک شدن به کانون حریق وجود نداشت. آتش‌نشانان در عملیاتی ضربتی اقدام به احداث دیواره شنی مشرف به محل حادثه کردند و در پناه آن به عملیات مهار آتش پرداختند. عملیات اطفای حریق بعد از گذشت ۲۴ ساعت تا روز سه‌شنبه ادامه داشت و در نهایت این دیو سرخ از پا در‌آمد و در عصر سه‌شنبه فرونشانده شد. بنا بر بررسی‌های میدانی صورت گرفته کانون این آتش‌سوزی بزرگ که زبانه‌های آن از ملک آباد به چشم می‌خورد انبار روباز محل کاغذ‌های ضایعاتی بود که خسارات مالی فراوانی به بار آورد.

چهارشنبه صبح
موج انفجار او را به دیوار کوبیده و در میان شعله‌های آتش محبوس شده بود. صورت و دست‌هایش سوخته بود و اگر آتش‌نشانان دیر رسیده بودند شاید به دیار باقی سفر می‌کرد.
پسرک می‌گفت می‌خواسته آبگرمکن را روشن کند که به محض زدن کبریت صدای مهیبی شنیده و آبگرمکن مثل یک بمب ترکیده است. خبر این حادثه صبح چهارشنبه از طریق مرکز پیام در بیسیم ایستگاه‌های شانزدهم و دوم آتش‌نشانی اعلام شد و طولی نکشید که مأموران امداد و نجات و اطفای حریق خود را به بولوار مصلی رساندند.
کانون آتش‌سوزی و انفجار زیر زمین یک خانه مسکونی ویلایی صدوشصت متری بود که مأموران در همان دقایق اولیه فرد حادثه دیده را که داخل خانه محبوس شده بود نجات دادند و سپس آتش را مهار کردند. پسرک به اورژانس تحویل و راهی بیمارستان شد.
آتشپاد سوم رضا خاکپور، افسر نگهبان آتش‌نشانی مشهد علت اولیه این حادثه را نشت گاز شهری در داخل منزل و انفجار آبگرمکن در زیرزمین این ساختمان دو طبقه اعلام کرد.

عصر چهارشنبه
دیوار طبقه دوم کاملا خراب شده و در حیاط همسایه آوار شده بود. زمانی نگذشت که آتش‌نشانان ایستگاه ۲۳ خود را به منطقه سرافرازان رساندند. در بررسی‌های اولیه مشخص شد، چون راه خروج به پایین کاملا مسدود شده بود، اهالی خانه برای در امان ماندن از آتش و خطرات احتمالی به پشت‌بام پناه برده بودند.
مأموران آتش‌نشانی پس از قطع انشعابات برق و گاز که زمینه بروز دیگر خطرات را افزایش می‌داد ضمن انتقال ۳ فرد گرفتار که یکی از آن‌ها مصدوم و دچار سوختگی شده بود، آتش این خانه دو طبقه را نیز مهار کردند. مصدوم این حادثه که زنی سی ساله است به بیمارستان منتقل و حال عمومی او مطلوب گزارش شد. بررسی‌های اولیه کارشناسان آتش‌نشانی حاکی از آن بود که این حادثه به دلیل نشت گاز شهری و انفجار آن به وقوع پیوسته است. البته در زمان حادثه و سقوط مصالح ساختمانی در حیاط همسایه، کسی بیرون نبوده و آسیبی به اهالی این خانه نرسیده است.

چهار‌شنبه شب
درست چند متر آن‌طرف‌تر بیمارستان تخصصی «اکبر» ویژه کودکان و بانک چشم قرار داشت. آتش از پایین کوه شروع شده بود و به سمت قله در حال پیشروی بود. به راحتی چند کیلومتر آن‌طرف‌تر نور این آتش مهیب که به جان خار و خاشاک کوه در بولوار نماز افتاده بود مشاهده می‌شد.
مردم هم که نمی‌خواستند این صحنه را از دست بدهند در حاشیه بزرگراه توقف کرده و دست به موبایل، از این صحنه فیلم‌برداری می‌کردند. خبر که به مأموران آتش‌نشانی اعلام شد بلافاصله مأموران اطفایی خود را به محل رساندند، اما ارتفاع و صعب‌العبور بودن محل آتش مانع از شیلنگ‌کشی برای مهار این آتش‌سوزی بود برای همین مأموران اطفایی با استفاده از تجهیزات انفرادی به نبرد با آتشی که دو هکتار را بلعیده بود پرداختند.
بعد از گذشت ساعتی بالاخره این آتش‌سوزی مهار شد و مأموران پس از لکه‌گیری به ایستگاه‌های خود بازگشتند. امیر عزیزی، مدیر عامل آتش‌نشانی مشهد که خود در محل این حادثه حضور داشت علت این حریق‌ها را عامل انسانی دانست و بیان کرد: با گرم شدن هوا و خشک شدن گیاهان، آن‌ها مستعد حریق می‌شوند و یک جرقه کوچک یا زغال روشن به جامانده از افرادی که در حاشیه این ارتفاعات برای تفریح می‌نشینند، کافی است که این‌گونه آتش‌سوزی‌ها را به وجود می‌آورد.
عزیزی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه مأموران شهرداری درباره جمع‌آوری خار و خاشاک در ارتفاعات و زمین‌های اطراف مشهد، گفت: طبق مکاتبه‌ای که با شهرداری داشته‌ایم، تاکنون اقدامات پیشگیرانه‌ای در این باره شکل گرفته، اما هنوز مناطق صعب‌العبوری در مشهد هستند که امکان پاک‌سازی آن‌ها وجود ندارد. با رها شدن یک شیشه نوشابه یا آبمیوه در این محل‌ها و تابش خورشید به این قطعات احتمال بروز این حوادث در تابستان وجود دارد. مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی مشهد ادامه داد: از چند روز قبل تا پایان فصل تابستان تیم‌های اطفای حریق در ارتفاعات جنوبی و پارک خورشید مستقر شده‌اند تا در صورت بروز این‌گونه حوادث بلافاصله وارد عمل شوند و از توسعه آتش جلوگیری کنند.

ساعتی بعد همان شب
درگیری آتش‌نشانان با حریق دو هکتاری کوه‌های بولوار نماز تمام شده بود که خبر گرفتاری عجیب مردی جوان روی یکی از کوه‌های همان مسیر به آتش‌نشانی اعلام شد. او در میان صخره‌ها و در ارتفاع هشت متری گرفتار شده بود. نه راه پس داشت و نه راهی به پیش. استقامت بر روی سنگ‌های تیز کوه تراشیده شده هم توانش را گرفته بود و بی‌حال شده بود و هر آن احتمال سقوطش به پایین وجود داشت. آتش‌نشانان بلافاصله با طناب‌کشی او را نجات و به محلی امن انتقال دادند. مرد جوان که خودرواش در کنار خیابان پارک بود به آتش‌نشانان گفت که گربه‌اش از داخل خودرو فرار کرده و روی کوه رفته. او برای نجات گربه‌اش از صخره‌ها بالا رفته که همانجا گرفتار شده است. پسر جوان به اورژانس تحویل داده شد، اما اثری از گربه گران‌قیمتش نبود.

پنجشنبه یک بامداد
بوی بد تمام محله را برداشته بود و چشمان تمام اهالی یکی از خیابان‌های بولوار رسالت کاسه خون بود و اشک از چشمان بزرگ و کوچک جاری بود. به محض ورود مأموران آتش‌نشانی در محل دستور خاموش کردن کولر‌ها صادر شد و پایش میدانی برای کانون این بوی بد و مسموم آغاز شد.
کمی بعدتر آتش‌نشانان عامل این بوی بد که از خانه یکی از همسایگان بود را شناسایی کردند. مرد همسایه برای در امان ماندن از حشرات موذی و دور کردن موش‌ها اقدام به آتش زدن گوگرد کرده بود که میزان بالای این ماده شیمیایی به انتشار بوی بد و مسموم در محل منجر شده بود. با مستقر شدن توربوفن‌های آتش‌نشانی در محل عملیات تخلیه بوی بد انجام شد و مأموران با خاتمه این مأموریت به مقر خود بازگشتند.

ظهر پنجشنبه
عامل آتش بازهم خارج از محدوده شهری بود و مأموران آتش‌نشانی در کمترین زمان خود را به تپه‌سلام رساندند. کانون آتش زمین سه هکتاری محصوری در ارتفاعات این منطقه بود که به طور کامل زیر حریق قرار داشت. آتش‌نشانان که به دلیل ارتفاع زیاد محل حادثه و صعب‌العبور بودن منطقه امکان شیلنگ‌کشی نداشتند با استفاده از تجهیزات انفرادی به مهار آتش پرداختند. این حادثه نیز به دلیل گرم شدن هوا و آتش گرفتن خار و خاشاک اتفاق افتاده بود که مأموران آتش‌نشانی بعد از ساعتی حریق را به طور کامل فرونشاندند.

جمعه سفید
روز گذشته، اما بی‌حادثه گذشت و به گفته امیر‌عزیزی، مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی مشهد به غیر از چند مورد تماس تلفنی شهروندان، مورد خاصی به این سازمان اعلام نشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->