سرخط خبرها
رئیس اداره خدمات‌شهری منطقه خبر داد

ضایعاتی‌ها شناسایی می‌شوند

  • کد خبر: ۲۹۷۵
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
ضایعاتی‌ها شناسایی می‌شوند

فاطمه سیرجانی
خبرنگار شهرآرامحله

خدمات‌شهری یک عبارت است اما حوزه گسترده‌ای از فعالیت‌ها را شامل می‌شود که یک بخش از آن نظافت و رفت‌وروب است. بهانه ما برای رفتن به سراغ مهندس احمد پوریایی، رئیس اداره خدمات‌شهری منطقه، پیام اعتراض‌آمیز یکی از شهروندان مبنی بر ریختن نخاله‌های ساختمانی در مجاورت باغچه و فضای سبز بود، اما در حوزه‌های مرتبط دیگر هم گفت‌وگو کردیم که مرور آن خالی از لطف نیست.


با توجه به افزایش میزان ساخت‌وساز در منطقه بفرمایید اداره خدمات‌شهری منطقه درباره سامان‌دهی‌ نخاله‌های‌ ساختمانی چه تدابیری اندیشیده است؟
ساخت‌وساز و تعمیرات منازل بیشتر در فصل تابستان رخ می‌دهد اما خدمات‌شهری با تمام توان و ادوات، یاری‌رسان ساکنان در کلیه فصول سال است. یکی از معضلات حاشیه شهر تخلیه خاک و نخاله‌ در زمین‌های باز و حتی در معابر باریک خیابان‌هاست. همین‌جا لازم است بیان کنم شهروندانی که در زمین‌های بایر به تخلیه خاک و نخاله مبادرت می‌کنند، بهداشت عمومی را به خطر می‌اندازند و هزینه فراوانی را بر دوش خدمات‌شهری ایجاد می‌کنند. در همین رابطه نیروهای خدمات‌شهری گشت‌زنی‌‌های روزانه دارند و در صورت مشاهده، این تخلف شناسایی و ثبت شده و در صورت داشتن مالک به‌عنوان اشغال معبر در سامانه شهرسازی ثبت می‌شود. از ساکنان محترم درخواست می شود در صورت مشاهده این تخلفات، پلاک خودروها را به 137 اعلام کنند تا پیگیر توقیف این خودروها و اعمال قانون از سوی ستاد سامان‌دهی خاک و نخاله گردد. شهروندانی که قصد تعمیرات ساختمانی دارند، حتما درخواست باکس خاک و نخاله از شرکت‌های خصوصی زیر نظر سازمان پسماند کنند تا شامل جریمه‌های سنگین نگردند.


انبارهای ضایعاتی به‌خصوص در قسمت‌های حاشیه‌ای منطقه چهره نازیبایی را برای منطقه ایجاد کرده است. در این‌باره هم برنامه‌ای دارید؟
در زمینه ضایعاتی‌ها بحث شناسایی است که به 2 صورت انجام می‌شود؛ یا به‌وسیله پیام‌های مردمی ‌یا از سوی نیروهای خدماتی که در منطقه به‌صورت پراکنده در حال خدمات‌دهی هستند. در صورت مشاهده چنین مواردی اگر محل، واحد کسب باشد، برای جمع‌آوری مهلتی در نظر گرفته می شود و درصورت تمکین نکردن، واحد صنفی تخلیه و پلمب می‌‌شود. آن دسته از منازلی که به محل انبار زباله‌های خشک و ضایعات تبدیل شده است، از طریق معرفی ملک به مرکز بهداشت، حکم دادستانی و اجازه ورود به منزل گرفته می‌شود و پسماندهای خشک تخلیه و کل ضایعات تحویل سازمان پسماند‌ می‌شود.


برای خیلی از شهروندان ساعت دقیق جمع‌آوری زباله جای ابهام دارد. در این رابطه توضیحی بفرمایید؟
تمام شهروندان باید ساعت 21 پسماندها را درون کیسه‌های محکم مقابل درب منزل قرار دهند. ساعت جمع‌آوری پسماند از 22 شروع و تا 4:30 بامداد ادامه دارد. متأسفانه برخی‌ شهروندان تابع این دستورالعمل شهری نیستند و زمان را رعایت نمی‌کنند و پسماندها را زمان رفتن به محل کار، سر کوچه ‌یا کنار مخازن قرار می‌دهند. این موضوع هم زیبایی شهر را خدشه‌دار می‌کند و هم موجب‌ آلودگی زیست‌محیطی می‌شود. قرار دادن کیسه‌های زباله در طول روز مشکلات متعددی را به همراه دارد؛ اینکه سبب می‌شود ضایعاتی‌ها ‌در سطع معابر پراکنده شوند یا اینکه مورد هجوم گربه‌ها قرار گیرد.


با توجه به استقرار چند مرکز درمانی و بیمارستان، برنامه شما برای زباله‌های بیمارستانی چیست؟
زباله‌های بیمارستانی با توجه به عفونی بودن، شرایط خاصی دارد و شرکت‌های خصوصی زیر نظارت سازمان پسماند به جمع‌آوری و‌ ایزوله ‌و امحای آن اقدام می‌کنند.


بوی نامطبوع خیابان پنجتن‌ و اعتراض‌ها به آن همچنان پایدار است.
پنجتن محل عبور ‌کانال بزرگ فاضلاب شهری است. یکی از دلایل انتشار بو وجود این کانال است. دلیل دیگر اجرایی نشدن طرح اگو در این ‌خیابان و رها‌سازی فاضلاب منازل به جوی خیابان است. این امر سبب انتشار بوی نامطبوع می‌شود. از سویی گرمای هوا تولید گاز متان می‌کند. این گاز به سبب سبکی در فضا منتشر می‌شود. طرحی که فعلا روی آن کار می‌کنیم، کارگذاری و جانمایی موتورجت‌هایی داخل کانال‌ است که سبب گردش هوا شود. این طرح برای بررسی به کارگروه تخصصی ارائه شده است. در صورت تصویب و اجرایی شدن، امیدواریم مشکل این محله نیز برطرف گردد.


پیامد نخاله‌های ساختمانی، ابتلا به بیماری است؛ به ویژه سالک.در این رابطه هم اقدامی انجام شده است؟
بیشترین مشکل ما در این‌باره تخلیه بی‌رویه خاک و نخاله و فراهم شدن ‌محیطی مناسب ‌برای شیوع این بیماری است. این محیط‌ها کانون رشد ‌و تخم‌ریزی پشه سالک به شمار می‌رود. سال گذشته با توجه به حجم بالای تخلیه خاک‌ و‌ نخاله در منطقه، 4 مورد گزارش ابتلا به سالک داشته‌ایم، اما خوشبختانه تا الان موردی گزارش نشده است. البته اقدامات پیشگیرانه‌ای هم شده است؛ از جمله نظارت بیشتر بر تخلیه نخاله‌های ساختمانی و جمع‌آوری علف‌های هرزی که در زمین‌های بایر رشد کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->