سرخط خبرها
رئیس اداره حمل و نقل و ترافیک منطقه۳ مطرح کرد:

کاهش سرعت با افزایش دقت به تابلو‌های ترافیکی

  • کد خبر: ۳۱۲۰۴
  • ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
کاهش سرعت با افزایش دقت به تابلو‌های ترافیکی
اصلاح هندسی انتهای بولوار شهید کشوری و پارکینگ مقابل بوستان بهار را برای امسال پیش‌بینی کرده‌ایم.

فرنود فغفور مغربی خبرنگار شهرآرا محله

شاید تصور شود که کار در بخش «حمل و نقل و ترافیک» خارج از مسئولیت شهرداری است، اما این‌گونه نیست و معاونتی در هر منطقه شهری به سامان‌بخشی این حوزه می‌پردازد. مدیریت رفت و آمد عمومی که بخش مهم و خطیری از زندگی شهری را تشکیل می‌دهد در عمل با همکاری نزدیک شهرداری و پلیس راهور انجام می‌شود.
در ادامه با رئیس اداره حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۳ و حوزه کاری او آشنا می‌شویم. «جواد حسامی‌فر» درباره برنامه‌های این حوزه اداری در سال‌های گذشته و سال جاری، تخلفات رانندگی، بهینه کردن ترافیک با شهرآرامحله هم‌کلام شد و در بخشی از سخنانش به سؤالات رسیده طی هفته‌های گذشته به ما پاسخ داد.
او که سابقه کاری ۱۵ ساله در شهرداری مشهد دارد، در معرفی وظایف ذاتی حوزه کاری‌اش گفت: فعالیت‌های عمده در بخش بررسی مشکلات ترافیکی معابر منطقه، تلاش در رفع مشکلات و بهبود وضعیت عبور و مرور همگانی است. اصلاح هندسی معابر و رفع نقاط حادثه‌خیز در تقاطع‌ها و دوربرگردان‌ها پیرو گزارش‌های رسیده از پلیس راهور و گزارش‌های مردمی را انجام می‌دهیم. مدیریت آمدوشد در معابر منطقه با نصب علائم و تابلو‌های ترافیکی و بالأخره هماهنگی با دیگر سازمان‌های مرتبط در مدیریت ترافیک بر عهده ماست.


• برنامه‌های گذشته و پیش‌رو
وی در پاسخ به این سؤال که «سال گذشته چه پروژه‌های عمده‌ای را نهایی کرده‌اید؟» گفت: اولین مورد احیای مسیر دوچرخه‌سواری بوستان بهار به طول ۴ کیلومتر بوده است. اصلاح ورودی و خروجی خیابان خواجه‌ربیع۱۱(خیابان شادی) خیابان‌های شهید میرزایی ۲۳ و ۲۷ انجام شد. همچنین اصلاح گذرگاه‌های هم‌سطح عابر پیاده در خیابان‌های مهر مادر و شهید یوسف‌زاده و شهرک مهرگان را به پایان رساندیم. خط‌کشی عرضی و محوری معابر منطقه را هم مانند سال‌های گذشته در دستورکار داشتیم.
حسامی‌فر به پروژه‌های پیش‌بینی‌شده امسال اشاره کرد و گفت: اصلاح هندسی انتهای بولوار شهید کشوری و پارکینگ مقابل بوستان بهار را برای امسال پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین اجرای طرح «تقدم عابر پیاده» در برخی از تقاطع‌های منطقه را برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ مانند روال هرساله خط‌کشی عرضی و محوری معابر منطقه را انجام خواهیم داد. نکته اینکه برای اجرای همه این طرح‌ها منتظر تأمین و تخصیص اعتبارات لازم هستیم.


• سرعت بالا و تابلو‌های ترافیکی!
ریشه‌های تخلفات در حوزه ترافیک گوناگون است. برخی از ناهنجاری‌های موجود به تخلفات رانندگان برمی‌گردد. رئیس اداره حمل‌ونقل منطقه ۳ دراین‌باره می‌گوید: سرعت بالا و توجه نکردن به تابلو‌های ترافیکی دو موردی است که متأسفانه در رفتار ترافیکی برخی از رانندگان به چشم می‌خورد. همین دو مسئله عموماً زمینه‌ساز وقوع تصادف‌هایی است که حتی به حادثه جانی برای رانندگان، مسافران و عابران پیاده منجر می‌شود. اگر رانندگان به این نکته برسند که تنها حرکت در محدوده مجاز سرعتی داشته و همچنین به پیام تابلو‌های ترافیکی دقت داشته باشند شاهد کاهش فوق‌العاده میزان تصادف‌ها خواهیم بود.
وی در ادامه گفت‌وگویش افزود: نمی‌توان همه تقصیر را هم بر عهده رانندگان دانست. به‌هرحال خطای انسانی وجود دارد و معابر هم دارای مشکلاتی است که البته تلاش ما رفع آن‌هاست. اگر در حالتی بودیم که ناوگان شهری مشهد، مجهز، در دسترس و ایمن بود، می‌توانستیم انتظار داشته باشیم که شهروندان به‌جای استفاده از خودروی شخصی از این امکان شهری بهره ببرند. البته هم‌اکنون ناوگان شهری اعم از اتوبوس‌ها، ون‌ها، تاکسی‌ها و به ویژه خطوط مترو نقش ویژه‌ای در کاهش استفاده از خودرو‌های شخصی دارند که باید با افزایش تعداد و کیفیت آن‌ها شاهد نقش چشمگیرترشان در مدیریت آمدوشد عمومی باشیم.

• تخریب، سرقت تابلو‌ها و حضور معتادان!
«بعضاً نقاطی از منطقه شاهد معضلاتی در بخش تخریب و سرقت تابلو‌های ترافیکی است.» جواد حسامی‌فر با تأیید این نکته گفت: رواج این مسئله معادل باعث اختلال در رفت و آمد شهری برای همه ساکنان و افرادی است که قصد تردد در آن دارند. این مسئول محلی ادامه داد: حضور معتادان در بعضی آیلند‌ها به ویژه در بزرگراه‌های منطقه از دیگر مشکلات دائمی ماست. تردد بی‌مبالات افراد درگیر اعتیاد از بزرگراه‌ها بعضاً باعث حوادثی از جمله جرح یا فوت این افراد و دردسر‌های فراوانی برای رانندگان می‌شود. رفع این معضل با حضور همه دستگاه‌های ذی‌ربط و سامان‌دهی همه‌جانبه این مسئله میسر خواهد شد. حسامی‌فر با اشاره به مسئله ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در منطقه گفت: این مسئله تبعات مختلفی دارد که در بخش ترافیک عمومی هم باعث تأثیر منفی است. ساخت‌های غیرمجاز باعث می‌شود نقش معابر همسو با پیش‌بینی با آنچه در طرح‌های تفصیلی دیده‌شده، نباشد و تراکم جمعیتی حاصل از این مسئله درنهایت باعث تبعاتی برای خود ساکنان این واحد‌های غیرمجاز خواهد شد.

• انتقال تجربیات و نظرات شهروندان به شهرداری
همه ما بعضاً با رانندگان خبره‌ای مواجه شده‌ایم که براساس سال‌ها تجربه در رانندگی طرح‌های مناسبی برای کاهش و روان کردن ترافیک دارند. از مسئول حوزه حمل‌ونقل و ترافیک منطقه با اشاره به این نکته پرسیدم «آیا راهی برای انتقال نظریات مخاطبان به حوزه شما پیش‌بینی‌شده است؟» حسامی‌فر در پاسخ گفت: بهترین گزینه تماس با سامانه ۱۳۷ است. همه افراد و خبرگان پیرو سؤالی که پرسیده شده است می‌توانند نظرات و دیدگاه‌های خودشان را به شهرداری منتقل کنند. این نظریات به واحد‌های مربوط از جمله امور حمل‌ونقل ابلاغ می‌شود و بخشی از منابع تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی ما همین نکات دریافتی از مردم است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->