قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در بازار امروز (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دریافت صورت‌حساب الکترونیکی شرط معافیت از مالیات معاملات طلا و ارز وزیر کار به اعتراضات درباره دستمزد کارگری واکنش نشان داد فروش لباس تاناکورا ۲ واحد صنفی را در مشهد به پلمب کشاند ورود ۱۴ هواپیمای اورهال‌شده به ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) نات‌کوین به‌زودی لیست خواهد شد + جزئیات حافظه سازمانی؛ ثبت دانش پنهان جزئیات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) با کمتر از ۲۰ میلیون تومان چه مدل موبایلی می‌توان خرید؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساندویچ پانل پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟ مبالغ ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومان برای رهن آپارتمان‌های منطقه سیدی مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) محمود سیادت: بهار سرمایه‌گذاری در افغانستان از راه رسیده است آیا بازار خودرو به آرامش رسیده است؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اولین عرضه اولیه سال ۱۴۰۳ در راه بورس ویدئو | چک صیادی را آنلاین نقد کنید تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد (اردیبهشت ۱۴۰۳) مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز تمدید شد تخلف خروج بیش از ۲ هزار کیسه آرد از شبکه پخت نان در مشهد سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی
سرخط خبرها

رئیس کل بانک مرکزی: ثبات به بازار ارز و اقتصاد برمی‌گردد

  • کد خبر: ۳۱۷۵۲
  • ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
رئیس کل بانک مرکزی: ثبات به بازار ارز و اقتصاد برمی‌گردد
دلار ۲۰ هزار تومانی و سکه ۸ میلیون تومانی از اتفاقات شگفت‌انگیز این روز‌ها بود که با چشم خود دیدیم. اتفاقی که تصورش هم مشکل بود، اما نه‌تن‌ها رخ داد، بلکه حالا روزهاست که با همین فرمان به جلو می‌رود. گله و شکایت هم فراوان است که چرا برای کنترل اوضاع هیچ اقدام مؤثری انجام نمی‌شود. شدت و حدت این نوسانات آن‌قدر زیاد بود که حالا رئیس کل بانک مرکزی را به سخن واداشته است تا بگوید که مردم نگران نباشند، نوسانات قطعا مرتفع خواهد شد.
محبوبه عظیم زاده - دلار ۲۰ هزار تومانی و سکه ۸ میلیون تومانی از اتفاقات شگفت‌انگیز این روز‌ها بود که با چشم خود دیدیم. اتفاقی که تصورش هم مشکل بود، اما نه‌تن‌ها رخ داد، بلکه حالا روزهاست که با همین فرمان به جلو می‌رود. گله و شکایت هم فراوان است که چرا برای کنترل اوضاع هیچ اقدام مؤثری انجام نمی‌شود. شدت و حدت این نوسانات آن‌قدر زیاد بود که حالا رئیس کل بانک مرکزی را به سخن واداشته است تا بگوید که مردم نگران نباشند، نوسانات قطعا مرتفع خواهد شد. نوساناتی که این مدت در اقتصاد کم ندیده‌ایم و حالا این سؤال را در ذهن خیلی از مردم به وجود آورده است که آیا واقعا اوضاع به روال قبل برمی‌گردد؟ آیا تمام این افزایش قیمت‌های سرسام‌آور حبابی است که قرار است به‌زودی بترکد یا پای تورم در میان است؟ اگر موقت است و حباب، چرا بعد مدتی همه‌چیز مشابه قبل نمی‌شود و اصلا قرار است تا کی بشنویم که همه‌چیز درست می‌شود، اما در عمل شاهد هیچ اتفاق امیدوارکننده و بهبوددهنده‌ای نیستیم؟

بوی بهبود ز اوضاع بازار می‌شنوم؟
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، به‌تازگی درباره نوسانات بازار ارز سخن گفته و بیان کرده است که ثبات به بازار ارز برمی‌گردد. او در نشستی که با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس داشت، در مقابل این سؤال که برای کنترل نرخ ارز و رفع دغدغه‌های اقتصادی مردم چه قولی می‌دهد، با اطمینان از این سخن گفت که من قول نمی‌دهم و عمل می‌کنم و هر زمان عمل کردم، نتیجه‌اش را به مردم اطلاع می‌دهم. همتی در ادامه گفت: «مطمئن هستم نوسانات مرتفع خواهد شد. بانک مرکزی در بازار حضور دارد و بازار را مدیریت می‌کند.» علی ربیعی، سخن‌گوی دولت، نیز دراین‌باره به بازگشت ارز صادرکنندگان و آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران از عمان، ژاپن، کره‌شمالی و عراق اشاره کرد و گفت قیمت دلار کاهش پیدا خواهد کرد. همتی پیش از این نیز در سال ۹۸ وقتی که قیمت دلار از ۱۳ هزار تومان رد شده بود، گفته بود که شوک قیمتی بنزین و فضای روانی حاکم بر اقتصاد از جمله عوامل افزایش قیمت ارز است.

اظهارات روحانی از روز‌هایی که مسئولان دولتی استراحت نمی‌کنند
اقتصاددانان سهم دولت را در اقتصاد کشور از ۶۰ تا ۸۰ درصد محاسبه کرده‌اند، با این حال نمی‌توان در این میان فقط دولت را مقصر همه گرانی‌ها یا حباب‌ها دانست. رئیس‌جمهور روحانی دیروز در آخرین اظهار نظرهایش به نظر می‌رسید از این موضوع عصبانی شده است و صحبت‌های جالبی هم کرد: «این فشار که بر ما وارد شده است، عادی نیست، فشاری بود تا دولت را بشکنند و ملت را به زانو درآورند که البته کار بزرگ را ملت با ایستادگی و مقاومت انجام داده است. کار بزرگ را رهبر معظم انقلاب با راهنمایی و هدایت‌هایشان انجام داده است.» او در ادامه این را هم گفته است که دولت همچنان پای تعهداتش باقی مانده است، به‌طوری که «روز استراحتی در این ۶ماه گذشته میان مسئولان عالی‌رتبه اجرایی کشور ندیدم. همه شبانه‌روز تلاش و فعالیت می‌کنند، تعطیلی نمی‌شناسند و هر روز، روز کاری است.»

از تخم‌مرغ تا سکه
به‌ظاهر تفاوتی نمی‌کند چه محصولی باشد و چه بازاری. ارز و دلار، سکه و طلا، تخم‌مرغ و ماکارونی یا حتی بورس، تمامشان این شرایط را تجربه کرده‌اند. شکی نیست که در این میان سفته‌بازان و دلالانی وجود دارند که سودای سود‌های سرسام‌آوری را برای خودشان دارند و مخل اصلی نظام بازار هستند و اصلا چه گواهی بالاتر از این که هر از گاهی سروکله سلطان جدیدی پیدا می‌شود که یک‌تنه بازار را قبضه کرده است؟ با این حال، به گفته یکی از کارشناسان اقتصادی این روز‌ها اوضاع متفاوت است و بحث از حباب و حباب‌سازی‌ها فراتر رفته است. بازار‌های مالی روند متفاوتی را در پیش گرفته‌اند و گویی بعد افزایش قیمت‌ها چندان تمایلی برای برگشت به قیمت سابق از خود نشان نمی‌دهند. به این معنا که وقتی سطح عمومی قیمت‌ها در بازار‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند، دیگر مفهومی به نام حباب درست نیست، زیرا قیمت‌ها زیاد شده و حالا تورم است که خودش را نشان می‌دهد، نه حباب.
با همه این موارد آیا باز هم می‌توانیم نگران نباشیم؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->