مصرف صبحانه چه تاثیری بر خلق‌وخو دارد؟ دستگیری اشتباهی برادر دوقلو به جای قاتل فراری! بخشش داماد قاتل به شرط با سواد شدن ۱۲ دختر دانش آموز کشف ۶۰۰ کیلوگرم آرد یارانه‌ای در مشهد (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) دانش‌آموزان استثنایی خراسان رضوی کلاس‌های اوقات فراغت موضوعی خواهند داشت جنایت هولناک در تهران به خاطر فیلم سیاه از نامادری پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (چهارشنبه، ۱۶ خرداد ١۴٠٣) | تداوم گرما در استان تا اوایل هفته آینده اعمال‌قانون ۱۱۶۱ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۷ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) تامین لوازم خانگی نو برای ۲۲۸ خانوار سیل‌زده خراسان‌رضوی قانون حذف کیسه‌های پلاستیکی رایگان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجرا نمی‌شود؟ کرم ضد آفتاب با حداقل SPF ۳۰ می‌تواند محافظت پوست را تامین کند جنایت در دورهمی هم‌خدمتی‌ها | جوان بوکسور مشهدی کشته شد پیش‌بینی وقوع رگبار و رعدوبرق در نقاط مختلف کشور و وزش باد شدید در شرق ایران (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) تکمیل شناسنامه سلامت طب ایرانی در مراکز بهداشتی اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۳ نفر زندگی دوباره بخشید (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) علائم گرمازدگی را با شروع فصل تابستان باید جدی گرفت بیماری کاوازاکی یک بیماری التهابی که در کودکان شایع است
سرخط خبرها

هر آنچه باید درباره وکالت در طلاق بدانیم!

  • کد خبر: ۳۵۵۱۹
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
هر آنچه باید درباره وکالت در طلاق بدانیم!
مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران حق طلاق با مرد بوده و هر زمان که بخواهد می‌تواند از همسر خود جدا شود. با این حال در صورتی که زوج به همسر خود وکالت در طلاق دهد زوجه می‌تواند نسبت به جدایی از همسر خود اقدام کند. در ادامه به جزئیات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.
فرناز محمدیان|شهرآرانیوز - «حق طلاق زن» اصطلاح نادرستی است که میان مردم رایج است! به خاطر داشته باشید که زن نمی‌تواند حق طلاق را از همسرش بگیرد بلکه صرفا می‌تواند وکالت در اجرای آن را داشته باشد. مطابق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون، با مراجعه به دادگاه، تقاضای طلاق همسرش را نماید. به عبارت دیگر، هرچند حق طلاق با مرد است، او می‌تواند اجرای حق خود را به همسرش یا هر شخص دیگری وکالت دهد. بر این اساس، حق طلاق مرد قابل واگذاری نیست و اگر مرد به همسرش وکالت نامه بلاعزل طلاق بدهد، حق طلاق او همچنان پابرجاست و خودش نیز می‌تواند برای طلاق اقدام کند.
 
طلاقی که با وکالت طلاق زوجه محقق می‌شود، در واقع همان طلاق توافقی است با این تفاوت که شوهر به جای حضور خودش یا داشتن وکیل مستقیم، در اینجا وکیل مع الواسطه دارد.

مطلق، مشروط یا معلق!

وکالت در طلاق می‌تواند مطلق، مشروط یا معلق باشد. سند یا قباله ازدواج دارای بند‌هایی است که در صورت امضای هریک از آن‌ها از سوی شوهر، زن اختیار خواهد داشت که پس از حصول این شرایط، رأسا در دادگاه‌های خانواده حاضر شود و تقاضای طلاق کند.
 
در این حالت، زن حتما باید وقوع آن شرط را اثبات کند، سپس از وکالت در طلاق استفاده کند و در نهایت، دادگاه پس از احراز آن، حکم به طلاق خواهد داد. از سوی دیگر، در مواردی ممکن است مرد بدون هیچ پیش شرطی وکالت در طلاق را به همسرش اعطا کند. در این صورت، این موضوع باید در قالبی خارج از شروط دوازده گانه درج شود. در این صورت، زن فارغ از هر پیش شرطی و بدون نیاز به اثبات هیچ مسئله ای، می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.

نحوه دریافت وکالت در طلاق

وکالت در طلاق به ۲ صورت انجام می‌شود: نخست آنکه به صورت شرط ضمن عقد در قباله ازدواج درج شود و دوم، اعطای وکالت در طلاق با حضور در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد. موضوع شایان توجه آن است که اگر وکالت در طلاق در ضمن عقد نکاح (سند ازدواج) شرط شده باشد، از جانب مرد عزل نشدنی است، اما اگر این وکالت در دفترخانه داده شده باشد، می‌تواند بلاعزل، قابل عزل یا مدت دار باشد.
 
اگر وکالت در طلاق بعد از عقد در دفترخانه به زوجه یا شخص دیگری داده شود، از سوی مرد عزل شدنی است مگر اینکه مدت داشته باشد و تا مدت مشخص مرد حق عزل را از خود ساقط کرده باشد یا اینکه در ضمن عقد لازمی وکالت اخذ شده باشد، زیرا ماهیت عقد وکالت جایز است.

اهمیت حدود اختیارات

آنچه در حق طلاق برای زن اهمیت دارد حدود اختیارات است. برای مثال، مرد می‌تواند اعطای وکالت را به بذل یا بخشش تمام یا بخشی از مهریه منوط کند. اصولا مردان این وکالت را در صورت بذل مهر به همسران واگذار می‌کنند به ویژه اگر قرار بر مطلق بودن آن و بدون درج هیچ گونه پیش شرطی باشد.
 
کامل بودن متن وکالت در طلاق بسیار اهمیت دارد و نداشتن دقت کافی در تنظیم متن آن ممکن است سبب بی اعتباری این حق شود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود پیش از تنظیم آن، با یک وکیل دادگستری مشورت کنید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->