آلیس در ماتریکس | هوش مصنوعی چه نسبتی با ما و کسب‌وکار‌های ایرانی دارد؟ ویدئو | تصویر روز ناسا؛ گردش یک سیاهچاله چگونه است؟ سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی کشور در مشهد به کار خود پایان داد ثبت نام تسهیلات اقتصاد دیجیتال آغاز شد زمان رونمایی از نینتندو سوییچ ۲ رسما اعلام شد جزئیاتی جدید از پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۵ پرو پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ با هوش مصنوعی شارژدهی گلکسی S۲۵ ده درصد بهتر می‌شود انتقال داده‌های دستگاه اندروید قبلی به دستگاه‌ اندرویدی جدید سریع‌تر می‌شود افشای مشخصات اولیهٔ Xiaomi 15 Pro ویدئو | ربات اپتیموس تسلا، مشغول کار در کارخانه خانواده آیفون ۱۷ یک عضو «اسلیم» خواهد داشت تراکنش‌های بیت‌کوین میلیاردی شد اولین تریلر از حضور شخصیت «هوملندر» در بازی «مورتال کمبت ۱» (Mortal Kombat 1) لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت تصویب شد اولین تصاویر از فصل دوم سریال «آخرینِ ما» (The Last of Us) شواهد جیمز وب برای اثبات حیات فرازمینی کافی نیست هشدار به کاربران اندروید: اطلاعاتتان در خطر است! | صاحبان شیائومی بیشتر مراقب باشند! از Pixel 8a چه می‌دانیم؟ | افشای همه مشخصات گوشی جدید گوگل، پیش از رونمایی معرفی بازی «گربه‌ها و سوپ» (cats & soup) + دانلود اندروید و IOS مایکروسافت: پلیس آمریکا حق ندارد از Azure برای تشخیص چهره استفاده کند
سرخط خبرها

خطر بزرگ وای‌فای رایگان و عمومی در کمین کاربران

  • کد خبر: ۳۸۰۵۴
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
خطر بزرگ وای‌فای رایگان و عمومی در کمین کاربران
امروزه از اینترنت وای‌فای و بی‌سیم در بسیاری از مکان‌های عمومی استفاده می‌شود، اما خطر بزرگ وای‌فای‌های عمومی این است که اطلاعاتی که فرد رد و بدل می‌کند، برای تمام کسانی که از آن استفاده می‌کنند، قابل مشاهده است.
به گزارش شهرآرانیوز، رستوران‌ها، هتل‌ها، کافی‌شاپ‌ها و فرودگاه‌ها مجهز به این فناوری هستند و به مشتریان خود اینترنت رایگان ارائه می‌دهند. هنگام استفاده از وای‌فای عمومی با توجه به ضریب امنیت بسیار پایین و ریسک‌های متعدد، باید احتیاط کرد و البته کارشناسان توصیه می‌کنند تا جایی که می‌شود سعی کنید از شبکه‌هایی که دارای کلمه عبور اختصاصی هستند، استفاده کنید.

نکته‌ای که تقریبا همه کاربران از آن بی‌اطلاع هستند، ضریب امنیت بسیار پایین و ریسک‌های متعددی است که وای‌فای رایگان در اماکن عمومی برای آن‌ها به وجود می‌آورد که ممکن است هرگز از تبعات منفی آن در آینده باخبر نشوند و تنها از حساب‌های کاربری آن‌ها برای اهداف و انگیزه‌های شوم و غیراخلاقی هکر‌ها و مجرمان سایبری سوءاستفاده شود.

اتصال به اینترنت وایرلس یا وای‌فای رایگان با اینکه فواید زیادی از جمله اتصال نامحدود به اینترنت در هر لحظه و مکان را دارد، اما، چون سیستمی عمومی و همگانی است و تمامی کاربران از یک نام کاربری و رمز عبور استفاده می‌کنند، ناخودآگاه کاربران را به سمت ناامنی در آن مکان پیش می‌برد و افزایش کلاهبرداری‌های مختلف نظیر حملات سایبری، بدافزاری، باج افزاری و فیشینگ را برای آن‌ها در پی خواهد داشت.

به همین سبب کارشناسان امنیتی همواره به کاربران توصیه می‌کنند در صورتی که می‌خواهند در همه جا دسترسی به اینترنت داشته باشند و از خدمات آن بهره ببرند، بهترین راهکار آن است که از اپراتور مخابراتی مربوطه سیم‌کارت خود، بسته‌های اینترنتی با حجم و زمان مورد نیاز خود را تهیه و خریداری کرده و بدین ترتیب علاوه بر عدم نیاز به اتصال به وای‌فای اماکن عمومی با ضریب امنیتی پایین، در هر مکانی که خواستند، به اینترنت متصل شده و به انجام کار‌های مورد نظر خود بپردازند.
 
مراحل محافظت در استفاده از وای‌فای عمومی
قابلیت دسترسی به اینترنت در مکان‌های متعدد، امکان ارتباط و دورکاری (اشتغال از راه دور) را فراهم آورده است، هر چند اتصال به شبکه‌های عمومی به امنیت و سهولت وای‌فای خانگی نیست. به‌دلیل عدم شناخت از هویت ایجادکننده وای‌فای عمومی و عدم آگاهی از هویت کاربران مشترک، این‌گونه از اتصالات، ضریب امنیتی پایین‌تری نسبت به نوع خانگی آن دارد.

برای امنیت سایبری، پلیس فتا نیز به مواردی اشاره کرده که رعایت آن‌ها ضروری است. به خاطر داشته باشید امنیت در وای‌فای عمومی وجود ندارد، خطر تهدیدات بالقوه از دو ناحیه (صاحب شبکه و کاربران متصل) در کمین است، بنابراین تا جای ممکن از کمترین تعداد وای‌فای عمومی استفاده کنید یعنی به اتصالات قبلی بسنده کنید.

با استفاده از پروتکل HTTPS به‌هنگام وب‌گردی، خود را در برابر سرقت اطلاعات و رصد ترافیک تبادلی بین خود و سرور اصلی ایمن کنید و هرگز از طریق پروتکل HTTP وارد هیچ سایتی نشوید. همچنین حتی در صفحات معتبر، از وارد کردن اطلاعات شخصی خود مانند آدرس منزل، ایمیل، شماره تماس، گذرواژه و شماره کارت بانکی در بستر وای فای‌عمومی خودداری کنید.

قبل از اتصال به وای فای عمومی از مسدود کردن تمامی گزینه‌های مربوط به "اشتراک‌گذاری (file sharing) " در تنظیمات تبلت، رایانه و گوشی هوشمند خود مطمئن شوید. در صورت وجود هرگونه پیش‌شرط در استفاده از وای‌فای عمومی، حتماً با هوشیاری مطالعه و از پذیرش عجولانه آن خودداری کنید. گاهی به محض برقراری اتصال، پیغام نصب یک یا چندین نرم افزار (اپلیکشین) روی گوشی مشاهده می‌شود، اما تحت هیچ عنوان آن‌ها را نصب نکنید.

همچنین می‌توانید هنگام اتصال به اینترنت وای‌فای، از وی‌پی‌ان استفاده کنید، زیرا وی‌پی‌ان قادر به کدگذاری اطلاعات تبادلی بین دستگاه و سرور بوده و از سرقت ترافیکی جلوگیری می‌کند. هرچند بهترین روش جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده از وای‌فای عمومی، استفاده نکردن از آن است؛ بنابراین اگر به نقاط دورافتاده می‌روید، قبلاً اطلاعات مورد نیاز خود را دانلود کنید و در صورت اجبار فقط از اینترنت سیم‌کارت استفاده کنید.
 
بیشتر بخوانید:
علی اصغر زارعی، مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی در این باره نکاتی را ذکر کرده که چنانچه هنگام اتصال به وای فای عمومی رعایت شود به حفظ امنیت دستگاه کاربران کمک خواهد کرد.

به گفته او باید پوشه‌هایی که به اشتراک گذاشتید را از حالت Share خارج کنید چون به محض این که وارد شبکه‌ای می‌شوید، به صورت خودکار پوشه‌های به اشتراک گذاشته شده شما و هم‌چنین تمام اطلاعات درون آن‌ها با افرادی که درون شبکه‌ها هستند، به اشتراک گذاشته می‌شود. البته دیگران برای وارد شدن به پوشه‌های کامپیوتر شما نیاز به وارد کردن username و Password سیستم شما دارند. ولی باز هم برای اطمینان بیش‌تر، بهتر است فایل‌ها را از این حالت خارج کنید.

او ادامه داد: در ویندوز برای غیر فعال کردن حالت Sharing، کافی است در بخش Control Panel به قسمت Network and Sharing Center بروید. سپس در منوی سمت چپ گزینه Change Advance Sharing Setting را انتخاب کنید و در بخش Public تمام آیتم‌های این بخش را در حالت Turn Off قرار دهید. در پایان هم دکمه Changes Save در پایین صفحه را بزنید. اما اگر از Mac book استفاده می‌کنید، به قسمت System Performance بروید و سپس به بخش Sharing بروید و مطمئن شوید که تمام گزینه‌ها تیک نخورده باشد.

به اعتقاد این کارشناس بهتر است از VPN استفاده کنید؛ چرا که در این صورت ترافیک مصرفی شما از یک مسیر امن هدایت می‌شود، پس استفاده از VPN برای حفاظت اطلاعات شما ضروری است.

خودداری از اتصال به شبکه‌های ناشناس هم نکته دیگری است چرا که بسیاری از هکرها، شبکه‌های وای فای عمومی جعلی ایجاد می‌کنند و اگر شما حواستان نباشد و به این شبکه‌های جعلی متصل شوید، امنیت سیستم‌تان به خطر می‌افتد، پس دقت کنید به شبکه‌های وای فای عمومی ناشناس متصل نشوید، مثلاً اگر در فرودگاه هستید، حتماً مطمئن شوید به شبکه وای فای فرودگاه متصل هستید.

به گفته این کارشناس ارشد مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، زمانی که قصد اتصال به اینترنت را ندارید حتماً، وای فای را خاموش کنید. اگر وای فای دستگاه همیشه روشن باشد، بدون این که متوجه شوید به شبکه‌های وای فای عمومی بدون پسورد متصل می‌شوید که این موضوع امنیت شما را به خطر می‌اندازد؛ پس با خاموش کردن وای فای در مواقع غیر ضروری جلوی این اتصال نا امن را بگیرید، با این کار هم امنیت داده‌های شما حفظ می‌شود و هم مصرف باتری شما کاهش پیدا می‌کند.

او افزود: از فعال بودن فایروال سیستم‌تان مطمئن شوید، چرا که فایروال تمام ترافیک‌های ورودی و خروجی را بررسی می‌کند و به حفظ امنیت کامل سیستم‌تان کمک می‌کند. برای فعال‌سازی فایروال در ویندوز به Control Panel بروید و روی System and Security کلیک کنید. بعد روی Windows Firewall کلیک کنید، و به بخش Windows Firewall Off Or On Turn بروید و در نهایت هم در بخش Home و Public را در حالت Turn On قرار داده و OK را بزنید. همچنین اگر هم سیستم عامل شما Mac است، به بخش System Performance بروید و در قسمت Security and Policy، روی زبانه Firewall کلیک کنید و تیک Turn on Firewall را بزنید.

توصیه این کارشناس به کاربران این است که همیشه آنتی ویروس مناسب روی سیستم عامل دستگاه‌تان نصب کنید و از به‌روزرسانی آن مطمئن شوید اما هنگام اتصال به شبکه وای فای عمومی، حتماً چک کنید که آنتی ویروس سیستم شما فعال باشد. هرچند که یک آنتی ویروس به‌روز شده هم ممکن نتواند تمام فعالیت‌های غیر مجاز را شناسایی کند اما استفاده از آن راه بسیار خوب برای محافظت در برابر حملات است.

به گفته او مطمئن باشید که سایت‌های مورد نظرتان از HTTPS استفاده می‌کنند، چرا که استفاده از پروتکل HTTPS دسترسی شخصی سوم به اطلاعاتتان را مسدود می‌کند و شما با خیال راحت می‌توانید به وب گردی و انتقال اطلاعاتتان بپردازید. همین طور می‌توانید از افزونه HTTPS Everywhere در مرورگرهای Google Chrome، Firefox، Opera استفاده کنید.

به اعتقاد زارعی، برای انجام خرید آنلاین باید اطلاعات حسابتان را وارد کنید. پس حتماً هنگام اتصال به وای فای عمومی از خرید آنلاین پرهیز کنید. کلاً وقتی که به اینترنت‌هایی متصل هستید که از امنیتشان مطمئن نیستید، کارهای بانکی‌تان را انجام ندهید.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->