سرخط خبرها

تصمیم‌گیری برای مجوز سریال‌های نمایش خانگی با صداوسیما است

  • کد خبر: ۳۹۴۷۳
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
تصمیم‌گیری برای مجوز سریال‌های نمایش خانگی با صداوسیما است
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به مناقشه جدید ارشاد و صداوسیما اعلام کرد مدیران ارشاد و سازمان سینمایی می‌دانند از این به بعد دیگر مسیر اعطای مجوز محصولاتِ خانگی و نظارت محتوایی‌شان، از مسیر ارشاد و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه، نمی‌گذرد و تصمیم‌گیری برای اعطای مجوز کاملا در اختیار سازمان مقررات صوت و تصویر فراگیر سازمان صداوسیما است.
به گزارش شهرآرانیوز، آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به مناقشه جدید ارشاد و صداوسیما اعلام کرد مدیران ارشاد و سازمان سینمایی می‌دانند از این به بعد دیگر مسیر اعطای مجوز محصولاتِ خانگی و نظارت محتوایی‌شان، از مسیر ارشاد و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه، نمی‌گذرد.
 
مشروح این گفت‌وگو در ادامه بخوانید:

* موضوع ما بحث شبکه نمایش خانگی است که بعد از افسارگسیختگی، ابتذال، رواج عشق‌های مثلثی و نمایش اشرافی گری و خیلی از اتفاقات دیگر دو ماه پیش تصمیم جدی بر انتقال مسئولیت صدور مجوز و تصمیم‌گیری درباره سریال‌های خانگی و خصوصاً برنامه‌های ترکیبی در فضای VOD‌ها به سازمان تنظیم و مقررات صوت و فراگیر (ساترا) سازمان صداوسیما واگذار شد. با این اوصاف، اما هنوز سازمان سینمایی و برخی از مدیران‌شان اصرار دارند که در این فضا مجوز‌ها را آن‌ها صادر کنند و خودشان را در این زمینه مسئول اصلی می‌دانند. می‌گویند تکلیف مشخص نیست و منتظر مدیران بالادستی‌اند. چرا کماکان شاهد این تناقض‌ها هستیم؟

آقاتهرانی: در چند مدت اخیر فضای محتوایی برخی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی، به سمتی حرکت کرد که گویی هیچ نظارتی بر محتوایی که در این سریال‌ها پرداخته می‌شد، نبود. کار داشت به جایی می‌رسید که رسماً باید یک دستگاه دیگر را مأمور بررسی عملکرد ارشاد در اعطای مجوز به محصولات فضای مجازی و شبکه نمایش خانگی می‌کردیم؛ چرا که ضوابط فرهنگی اسلامی-ایرانی در محصولات تولید شده به راحتی نادیده گرفته می‌شد و این محتوا‌ها سنخیتی با "هنجار‌های فرهنگی" و "سلامت فرهنگی جامعه" نداشت.

تکلیف روشن است؛ دیگر ارشاد در قبالِ محصولات خانگی مسئولیتی ندارد

این عامل و مجموعه عوامل دیگر همگی دست به دست هم داد تا اینطور تشخیص داده شود که مسئولیت اعطای مجوز به عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر سازمان صداوسیما است و بنظرم تکلیف این مسئله کامل روشن شده است و مدیران ارشاد و سازمان سینمایی هم حتی می‌دانند که از این به بعد دیگر مسیر اعطای مجوز به محصولات شبکه نمایش خانگی و نظارت محتوایی بر این محصولات از مسیر ارشاد و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه، نمی‌گذرد و تصمیم‌گیری برای اعطای مجوز کاملا در اختیار سازمان مقررات است.

اصرار مسئولان ارشاد بی‌فایده است

مسئولان ارشاد روز‌هایی که باید از طریق انجام رفتار مسئولانه در قبال محتوای شبکه نمایش خانگی، مانع از رواج ابتذال افسارگسیخته در این شبکه می‌شدند، مسئولیت خود را درست انجام ندادند؛ حالا که این مسئولیت به نهاد دیگری واگذار شده، اصرار بر اینکه همچنان خودشان مرجع صدور مجوز باشند، بی‌فایده است.

بعید نیست دوباره شاهد رواج عشق‌های مثلثی و حتی مربعی باشیم

اگر کار دوباره به ارشاد و سازمان سینمایی واگذار شود، بعید نیست مانند گذشته شاهد رواج عشق‌های مثلثی و یا حتی مربعی در سریال‌های نمایش خانگی باشیم.

مقابل نادیده گرفتن تصمیمات قانونی می‌ایستیم

* با توجه به مرجع قانون‌گذاری همچون مجلس و کمیسیون فرهنگی، اگر ارشاد در این شرایط به صدور مجوز‌ها و به یک بام و دو هوایی ادامه دهد و به سریال‌های خانگی و برنامه‌های ترکیبی خصوصاً برنامه‌های مربوط به سلبریتی‌ها مجوز بدهد؛ به قول برخی قانون را دور بزند، مجلس چه عکس‌العملی نشان خواهد داد؟

آقاتهرانی: اگر بنا باشد هر شخص و یا مجموعه‌ای در کشور ضوابط قانونی حیطه اختیاراتش را نادیده بگیرد و بر اساس سلیقه و رویکردی که خودش می‌پسندد رفتار کند، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. تصمیم بر این شده تا مرجع صدور مجوز، سازمان مقررات باشد؛ نه سازمان سینمایی. مجلس بنا به وظیفه ذاتی مبنی نظارت بر حسن اجرای قوانین، حتماً در برابر نادیده گرفتن این تصمیمات قانونی، خواهد ایستاد و نهاد‌ها را ملزم به عمل به مُرّ قانون خواهد کرد.

منبع: تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->