مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال
سرخط خبرها

حدادعادل حمله به دانشگاه را نشانه دشمنی تروریست‌ها با علم و فرهنگ دانست

  • کد خبر: ۴۹۰۵۶
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
حدادعادل حمله به دانشگاه را نشانه دشمنی تروریست‌ها با علم و فرهنگ دانست
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دیدار با سفیر افغانستان در تهران گفت: حمله به دانشگاه نشان‌دهندۀ دشمنی تروریست‌ها با علم و فرهنگ و انسانیت است.

به گزارش شهرآرانیوز - غلامعلی حدادعادل امروز به‌منظور ابراز همدردی با مردم و دولت افغانستان در سفارت این کشور حضور یافت و با عبدالغفور لیوال سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

حدادعادل با اشاره به اینکه دو ملت ایران و افغانستان کشورهایی با یک فرهنگ هستند، افزود: ما هیچ دوگانگی از نظر فرهنگی با ملت افغانستان احساس نمی‌کنیم.

 

وی حادثۀ حمله به دانشگاه کابل را حادثه‌ای بسیار تلخ توصیف کرد و ادامه داد: حملۀ تروریست‌ها به دانشگاه و به شهادت رساندن جوانان دانشجو در کلاس درس نشان‌دهندۀ دشمنی تروریست‌های جنایتکار با علم و فرهنگ و انسانیت است؛ زیرا دانشجویان مشغول تحصیل علم بودند و کاری به جایی نداشتند.

 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خاطرنشان کرد: طی چند روز گذشته عبارت «جان پدر کجاستی؟» در سراسر ایران بر سر زبان‌ها افتاده و هر کس آن را تکرار می‌کند، در دلش با آن پدر و همۀ پدر و مادرهای دانشجویان و همه ملت افغانستان همدردی می‌کند.

«جان پدر کجاستی؟» به هر زبانی غیر از زبان فارسی بیان می‌شد این تأثیر را نداشت

حدادعادل با تأکید بر اینکه اگر عبارت «جان پدر کجاستی؟» به هر زبانی غیر از زبان فارسی بیان می‌شد این تأثیر را نداشت، اظهار داشت: با نگاه مختصری به فضای مجازی با اطمینان می‌گویم که طی این چند روز شاید صدها شعر توسط شعرای ایران به‌عنوان همدردی با ملت افغانستان سروده شده و ترجیع‌بند همه آن‌ها عبارت «جان پدر کجاستی؟» است.

 

وی افزود: اگر کشور درگیر شرایط کرونایی نبود، ملت ایران احساسات خود را بیشتر نشان می‌دادند.

 

حدادعادل با اشاره به اینکه زبان فارسی میراث مشترک ایران و افغانستان است، یادآور شد: ما به‌عنوان فرهنگستان زبان و ادب فارسی خدمت شما رسیدیم که خواهش کنیم مراتب تسلیت همه ملت ایران را به ملت و دولت افغانستان و خانواده‌های داغدار و دانشگاه کابل اعلام فرمایید و به آن‌ها اطمینان دهید که در این غم تنها نیستند و ملت مبارز و انقلابی و مقاوم ایران، ان‌شاءالله با مقاومت خود انتقام این خون‌های مظلوم را از جنایتکاران خواهند گرفت.

 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه طالبان، داعش و دیگر تروریست‌ها ده‌ها سال است مردم مظلوم افغانستان را از آسایش محروم کرده‌اند و در عراق، لبنان و سوریه و یمن و فلسطین نیز جولان می‌دهند، توضیح داد: همۀ این گروه‌های تروریستی به اعتراف خود آمریکایی‌ها توسط غرب ساخته‌شده و این‌گونه طراحی کرده‌اند تا مسلمانان توسط مسلمانان کشته شوند.

 

حدادعادل با تأکید بر اینکه تروریست‌ها به نام اسلام و دین، وحشی‌گری می‌کنند و چهره این دین رحمانی را خشونت‌آمیز جلوه می‌دهند، خاطرنشان کرد: چارۀ حل این مشکل ایستادگی در برابر آمریکا و تمسک به فرهنگ مشترک اسلامی است که الحمدالله ملت افغانستان نیز همین عقیده را دارند.

 

حدادعادل از سفیر افغانستان خواست به مردم و دولت افغانستان اطمینان دهد که ایران همانند چهل‌وچند سال اخیر، افغانستان را تنها نگذاشته و بعد از این هم از نظر سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی همراه و پشتیبان و مددکار برادران و خواهران افغانستانی خود خواهد بود.

 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان، توفیقات ملت افغانستان را از خداوند خواستار شد و با تأکید بر اینکه آسایش و پیشرفت افغانستان مایۀ آسایش و پیشرفت ایران نیز هست، ابراز امیدواری کرد روزهایی خوش در انتظار مردم افغانستان باشد.

همدلی مردم ایران بیش از دیگر کشورها بود

در ادامۀ این دیدار نیز عبدالغفور لیوال، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان از حضور رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سفارت افغانستان تشکر کرد و با اشاره به اینکه عملیات تروریستی دانشگاه کابل حادثه تلخی بود، اظهار داشت: همدردی، همدلی مردم و حکومت ایران به‌عنوان یک کشور دوست و همسایه با فرهنگی مشترک، در سطوح مختلف بیشتر از دیگر کشورها بود؛ ان‌شاءالله غم آخر ما و شما باشد.

 

حدادعادل پس از پایان این دیدار دفتر یادبود شهدای حمله تروریستی دانشگاه کابل را امضا کرده و شهادت دانشجویان را به سفیر، دولت، ملت، استادان و دانشجویان این دانشگاه تسلیت گفت.

 

روز ۱۲ آبان ماه در حمله تروریستی به دانشگاه کابل، ۲۲ دانشجو به ضرب گلوله به شهادت رسیدند، این حادثه، واکنش‌های مختلف جوامع دانشگاهی و فرهنگی سراسر دنیا را در پی داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->