اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

«خبرنما»‌های پس از ترور

  • کد خبر: ۵۱۰۶۰
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
«خبرنما»‌های پس از ترور
بهروز فرهمند - روزنامه‌نگار
موج خبری‌ای که در پی شهادت دانشمند دفاعی و هسته‌ای، دکتر محسن فخری‌زاده، در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی پدید آمد، دربردارنده نکته‌هایی است که به‌نظر می‌رسد درباره آن‌ها باید کمی درنگ کرد. پاره‌ای از خبر‌ها و نظر‌ها در فضای مجازی، با نهایت افسوس، یک «موضوع ملی» را که در ذات خودش می‌تواند موجب هم‌گرایی و هم‌راستایی گروه‌های درون حاکمیت شود، به یک بحث جناحی فروکاسته‌اند و به‌جای اینکه انگشت اتهام را به‌سوی مثلث آمران ترور در «تل‌آویو، ریاض، واشنگتن» نشانه روند، برخی‌ها از این سخن می‌گویند که اگر برجام نبود و از مذاکره سخن نمی‌گفتید، اکنون دشمنان بداندیش جری‌تر نمی‌شدند و دانشمند دفاعی و هسته‌ای ما را ترور نمی‌کردند.

برخی دیگر نیز از آن سو در مقام پاسخ‌گویی و تلافی درآمده‌اند و می‌گویند نهاد‌هایی که وظیفه محافظت از جان شخصیت‌های علمی و دفاعی کشور را برعهده دارند، وظیفه‌شان را چندان درست انجام نداده‌اند. هواداران این دیدگاه، بی‌آنکه به سند یا مدرکی استناد کنند، گویی فرصت و مجالی پیدا کرده‌اند برای محکوم‌کردن یک نهاد دفاعی که از فرزندان همین آب‌وخاک هستند.

از این دو واکنش تقابلی و فرسنگ‌ها دور از «منافع ملی» که بگذریم، خبر یا درست بگویم «خبرسازی» دیگری هم جلب نظر می‌کرد؛ آنجا که چند متن، با ادعای خبربودن، در پی القای این بود که بگوید در پی ترور دانشمند ایرانی، منطقه غرب‌آسیا در آستانه جنگ و درگیری نظامی است. در این راستا خبری منتشر شد که به‌نقل از الجزیره می‌گفت ناو هواپیمابر آمریکایی به‌دستور پنتاگون روانه خلیج‌فارس شده‌است. هم‌زمان نیز تصویر و متن چندخطی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد با این ادعا که پرواز‌های بین‌المللی، آسمان‌های ایران، عراق، سوریه و لبنان را خالی کرده‌اند و به‌اصطلاح آسمان منطقه «کلییر» شده‌است. هرچند یک نگاه گذرا به سامانه‌های معتبر که نشان‌دهنده وضعیت پرواز‌های بین‌المللی و ترافیک هوایی‌اند، می‌توانست جعلی و ساختگی‌بودن آن ادعا را اثبات کند تا دریابیم به‌واقع با یک «فیک‌نیوز» روبه‌رو هستیم.

کوتاه سخن اینکه شرایط کنونی کشور، منطقه و تحولات بین‌الملل به‌گونه‌ای است که در رویارویی با هرآنچه به‌نام «خبر» در فضای مجازی منتشر می‌شود، بایسته است، حساس و دقیق‌تر باشیم و نیز از خودمان بپرسیم؛ ملتهب و تنش‌آلودنمایاندن چهره منطقه و کشورمان با چه انگیزه و اهدافی انجام می‌شود و چه دست‌هایی در پشت پرده است؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->