قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در بازار امروز (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دریافت صورت‌حساب الکترونیکی شرط معافیت از مالیات معاملات طلا و ارز وزیر کار به اعتراضات درباره دستمزد کارگری واکنش نشان داد فروش لباس تاناکورا ۲ واحد صنفی را در مشهد به پلمب کشاند ورود ۱۴ هواپیمای اورهال‌شده به ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) نات‌کوین به‌زودی لیست خواهد شد + جزئیات حافظه سازمانی؛ ثبت دانش پنهان جزئیات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) با کمتر از ۲۰ میلیون تومان چه مدل موبایلی می‌توان خرید؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساندویچ پانل پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟ مبالغ ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومان برای رهن آپارتمان‌های منطقه سیدی مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) محمود سیادت: بهار سرمایه‌گذاری در افغانستان از راه رسیده است آیا بازار خودرو به آرامش رسیده است؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اولین عرضه اولیه سال ۱۴۰۳ در راه بورس ویدئو | چک صیادی را آنلاین نقد کنید تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد (اردیبهشت ۱۴۰۳) مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز تمدید شد تخلف خروج بیش از ۲ هزار کیسه آرد از شبکه پخت نان در مشهد سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی
سرخط خبرها

اراده جدی برای ادامه اجرای مثلث توسعه اقتصادی در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۵۲۱۲۰
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
اراده جدی برای ادامه اجرای مثلث توسعه اقتصادی در خراسان رضوی
«سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و کارآفرینان»، «ائمه جمعه و نمایندگان مردم در مجلس» و «نمایندگان دولت»، اضلاع طرح مثلث اقتصادی را تشکیل می‌دهند. درقالب این طرح، خراسان‌رضوی به ۱۲ منطقه توسعه‌ای تقسیم شده است.
محسن موسوی‌زاده | شهرآرانیوز؛ هرچند پیشینه طرح مثلث توسعه اقتصادی به دوران استانداری رزم‌حسینی در کرمان بازمی‌گردد، همان تجربه سبب شد بعد از انتخاب او به‌عنوان استاندار خراسان‌رضوی، طرح مثلث اقتصادی جزو برنامه‌های مهمش برای توسعه استان قرار بگیرد.
 
«سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و کارآفرینان»، «ائمه جمعه و نمایندگان مردم در مجلس» و «نمایندگان دولت»، اضلاع طرح مثلث اقتصادی را تشکیل می‌دهند. درقالب این طرح، خراسان‌رضوی به ۱۲ منطقه توسعه‌ای تقسیم شده است. در هر منطقه با انعقاد چند تفاهم سرمایه‌گذاری، معین‌هایی به‌منظور هدایت برنامه‌های توسعه‌ای انتخاب می‌شوند. تاکنون با ۱۷۱ معین اقتصادی در استان تفاهم‌نامه امضا شده است.
 
از این تعداد، ۹۵ درصد بخش غیردولتی و ۵ درصد نهاد‌ها و موسسات عمومی هستند. همچنین تاکنون ۴ هزار پروژه کسب‌وکار متوسط و خرد در سامانه مربوط ثبت شده است که از این تعداد، ۳ هزار پروژه ثبت شده و ۲ هزار پروژه به بهره‌برداری رسیده است.
مسئولان استانی معتقدند طرح مثلث اقتصادی با تقویت اقتصاد روستایی و نواحی حاشیه‌ای در عمل این بخش‌ها را که تا کنون ظرفیتشان کمتر مورد استفاده قرار گرفته وارد چرخه توسعه اقتصادی خراسان رضوی می‌کند.


پیش بینی ایجاد ۲۰ هزار شغل

«تابه‌حال با استاندار جدید خراسان‌رضوی جلسه‌ای داشته‌اید؟
خیر.
آیا برای برگزاری جلسه درخواستی هم داده‌اید؟
بله. حتی از طریق واسطه‌ها، گزارش عملکرد مثلث توسعه اقتصادی را خدمت استاندار محترم ارسال کرده‌ایم و منتظر تعیین وقت برای جلسه حضوری با مقام عالی استان هستیم. ارتباطات خوب است، اما باتوجه‌به گستردگی طرح مثلث توسعه اقتصادی و به‌خصوص اینکه این طرح قرار است کشوری شود، انتظار می‌رود ارتباطات گسترده‌تر شود.»
این‌ها بخشی از گفت‌وگوی ما با علی‌اکبر لبافی، دبیر نهاد مردمی اقتصادمقاومتی خراسان‌رضوی، درباره آخرین وضعیت اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی بعد از رفتن علیرضا رزم‌حسینی، استاندار سابق خراسان‌رضوی، است.

«طرح مثلث اقتصادی یک دید آمایشی دارد و نقطه تمرکز خود را بر تقویت ظرفیت‌های هر منطقه قرار داده است.» این نکته‌ای است که دبیر نهاد مردمی اقتصادمقاومتی خراسان‌رضوی به آن اشاره می‌کند. لبافی با بیان اینکه ۷۰ درصد فعالیت‌های معین‌ها مرتبط با اقتصاد روستایی است، می‌گوید: در این طرح، توانمندسازی اقتصاد خانوار مورد توجه قرار گرفته است. به‌عنوان مثال اگر خانواده‌ای در زمین کشاورزی فعال است، سعی کرده‌ایم به حوزه فرآوری محصولات کشاورزی هم ورود پیدا کند یا برای خانواده دار قالی‌بافی فراهم شده است. ما با این کار درصدد هستیم تا مجموعه درآمد‌های خانوار را افزایش دهیم. این مسئول تاکید می‌کند که تاکنون طرح مثلث اقتصادی در خراسان‌رضوی نتایج خوبی به‌همراه داشته است.
 
او به برنامه‌ریزی برای ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی درصورت تحقق کامل برنامه‌های مثلث اقتصادی، اشاره می‌کند و بعد برای اینکه نشان دهد به‌دنبال آمارسازی نیستند، می‌گوید: قرار شده است در سامانه مشخصات افرادی که برای آن‌ها اشتغال ایجاد شده است، ثبت شود. تاکنون مشخصات ۲ هزارو ۱۲۵ نفر ثبت شده است. البته هم سخت‌گیری‌ها در پالایش مشخصات ثبت‌شده و هم مشکلات دسترسی اینترنت در روستاها، سبب شده است که آمار اشتغال ثبت‌شده قطعی کمتر باشد، زیرا آمار اشتغال ایجادشده بیشتر از این‌هاست.

لبافی به مذاکرات خود با رزم‌حسینی، وزیر صمت، برای کشوری شدن طرح مثلث اقتصادی اشاره و بیان می‌کند: در هفته گذشته جلساتی با برخی شرکت‌ها و نهاد‌ها در تهران به‌منظور کشوری شدن طرح مثلث اقتصادی برگزار کردیم. درمجموع برآیندم از این جلسات مثبت است؛ به‌خصوص اینکه اکنون به‌دلیل شرایط کرونا، اقتصاد کشور و خراسان‌رضوی در تنگنا قرار دارد و تنها راه کمک به اقتصاد، تقویت ظرفیت‌های کمتردیده‌شده منطقه‌ای است.

جمله آخر را لبافی با چندبار تصحیح می‌گوید؛ اینکه دوست ندارد برای مسئولان، سوءتفاهمی پیش بیاید و خللی در تداوم طرح مثلث اقتصادی رخ دهد؛ برای همین ترجیح می‌دهد درباره وضعیت فعلی این طرح بگوید که انتظار داریم در تغییروتحولات صورت‌گرفته مدیریتی خراسان‌رضوی، بیش از گذشته به پیشبرد مثلث اقتصادی کمک شود.


بومی سازی طرح مثلث اقتصادی

مدیرکل هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرداری مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار ما، درباره آسیب‌شناسی طرح مثلث اقتصادی می‌گوید: این روز‌ها صحبت‌هایی درباره اجرای کشوری طرح مثلث اقتصادی مطرح شده است. باید توجه کرد که اجرای موفق چنین طرح‌هایی، نیازمند بومی‌سازی آن‌ها و انطباق با شرایط هرمنطقه است.
 
علی قناویزچی افزود: اکنون یکی از آسیب‌های طرح مثلث اقتصادی در خراسان‌رضوی، این است که در برخی مناطق می‌خواهند با یک روش واحد، این طرح را اجرا کنند این درحالی است که بومی‌سازی شرط موفقیت این طرح است. وی با بیان اینکه شهرداری مشهد به عنوان یکی از معین‌های اقتصادی تلاش کرده است متکی به شخص نباشد، گفت: معین‌های اقتصادی با هدف توانمندسازی اقتصاد مردمی ایجاد شده‌اند و باید به‌گونه‌ای سامان‌دهی شوند که رفت‌وآمد مسئولان، تأثیری بر عملکرد آن‌ها نگذارد.

پیش از این علی رسولیان، معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری، در نشست با مدیران معین‌های منتخب اقتصادی‌فرهنگی خراسان‌رضوی، گفته بود که استاندار جدید نیز به ادامه اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی‌فرهنگی در استان با محوریت توجه بیشتر به مناطق محروم و روستایی معتقد است، اما بیم و امید در صحبت‌های لبافی، مشخص است، زیرا در مقطع فعلی که دو ماه از رفتن رزم‌حسینی از خراسان‌رضوی می‌گذرد، متولیان این طرح نیازمند همراهی عملی مسئولان هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->