حریق خودرو پژو ۲۰۶ و تلاش آتش نشانان برای پیشگیری از انفجار +تصاویر(۱۴ خرداد ۱۴۰۳) تهران از فردا (۱۵ خرداد) بارانی می‌شود اعضای باند حرفه‌ای که کارشان «مختومه کردن پرونده‌ها» بود راهی زندان شدند| همدستی سه کارمند دادگستری با تبهکاران! غم‌های بزرگ چه بلایی بر سر تیروئید ما می‌آورند؟ جاده چالوس به کرج مسدود شد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) پیش بینی وزش باد به عنوان پدیده غالب در خراسان رضوی (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) بایدها و نبایدهای طب سنتی درباره نوشیدن آب در روزهای گرم سال+ اینفوگرافی نکات مهمی که باید درباره واکسن «پنوموکوک» بدانید کشف بیش از ١۴ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان از چه زمانی اعمال می‌شود؟ آب پاکی روی دست بازنشستگان تامین اجتماعی | چرا همسان سازی حقوق برای تمام بازنشستگان اجرا نمی‌شود؟ «وام ازدواج» فرزندان بازنشستگان کشوری واریز شد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) خاطرات شنیدنی پزشک امام(ره) از توجه ایشان به توصیه پزشکان بازداشت دو سارق موتورسیکلت در تهران| آنها پدر و پسر بودند دستگیری سارق سابقه‌دار حین سرقت از اداره ثبت‌احوال پنج راه حل برای تشخیص ایمیل‌های جعلی آیا می‌دانید تفاوت حکم تخلیه و دستور تخلیه فوری چیست؟ اظهار نظر یک پزشک درباره واکسن HPV کار را به دفتر رهبری کشاند پلیس جوان به علت تیراندازی به شرور مست محاکمه شد| بیکاری، حکم زندان و پرداخت دیه تاوان انجام وظیفه! اعضای بدن جوان بیست‌‌ودوساله نیشابوری اهدا شد
سرخط خبرها

بی‌اعتمادی به واکسن کرونا، چالشی جدید در جامعه

  • کد خبر: ۵۲۱۴۸
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
  • ۱
بی‌اعتمادی به واکسن کرونا، چالشی جدید در جامعه
چندی پیش، ویدئویی نگران‌کننده در فضای مجازی منتشر شد. خبرنگار «همشهری» به میان مردم رفته و از آن‌ها پرسیده بود: «اگر واکسن کرونا بیاید، به آن اعتماد می‌کنید؟ واکسن می‌زنید؟»
ارژنگ حاتمی | شهرآرانیوز؛ چندی پیش، ویدئویی نگران‌کننده در فضای مجازی منتشر شد. خبرنگار «همشهری» به میان مردم رفته و از آن‌ها پرسیده بود: «اگر واکسن کرونا بیاید، به آن اعتماد می‌کنید؟ واکسن می‌زنید؟» در کمال تعجب، بیش از ۹۰ درصد افرادی که با آن‌ها گفتگو شده بود، جوابشان «خیر» بود و این موضوع نشان می‌دهد که حتی بعد از دستیابی به واکسن کرونا و تولید انبوهش، با چالشی جدید روبه‌رو خواهیم شد و آن، بی‌اعتمادی افکار عمومی به این واکسن است. برخی مردم پاسخ می‌دادند که باید کمی زمان بگذرد و وقتی واکسن امتحانش را پس داد، آن‌ها اقدام به زدن واکسن می‌کنند و گروهی دیگر می‌گفتند به این شرط واکسن می‌زنند که در ابتدا مسئولان از آن استفاده کنند.

واکنش‌های این‌چنینی را می‌توان پس از توئیت امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب‌رئیس مجلس، درباره تولید گسترده واکسن کرونا بعد از نوروز۱۴۰۰ نیز مشاهده کرد. واکنش‌های کاربران فضای مجازی همچون: «من این واکسن را نمی‌زنم و به ماسک زدن ادامه می‌دهم، حتی ۱۰ سال هم طول بکشد.» و «یک استامینوفن ایرانی می‌خوری، دردت کم بشه، هزارتا درد دیگه بهت اضافه می‌شه، دیگه وای به حال واکسن کرونایی!» تنها بخشی از نظرات کاربران بود؛ نظراتی که نشان می‌دهد افکار عمومی با ترس و تردید به این موضوع نگاه می‌کند.
به‌عنوان سومین نمونه، نگاهی به واکنش‌های کاربران دربرابر مصاحبه دکتر مینو محرز، محقق اصلی پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی، بازهم ما را متقاعد می‌کند که مردم نگران هستند و مسئولان در گفته‌هایشان باید حساسیت افکار عمومی را درک کنند.
 
انتقاد فضای مجازی در این‌باره بیشتر حول‌وحوش این گفته‌های محرز بود: «قبل از تست واکسن کرونا باید فرد مدنظر رضایت‌نامه‌ای پر کند و جایزه‌ای برای داوطلبان درنظر گرفته می‌شود و اگر مشکلی برایشان پیش بیاید، بیمه هستند و خدایی‌نکرده اگر مسئله حادتری پیش بیاید، دیه داده می‌شود.»، نظرات کاربران در این زمینه نشان می‌دهد که بخشی از بی‌اعتمادی موجود، ناشی از اظهارات قبلی مسئولان است. کاربری نوشت: «خانم محرز که گفته برای تست واکسن ایرانی کرونا جایزه می‌دیم، همونه که قبلا گفته بود داروی ایدز رو ساختیم و همونه که می‌گفت قرنطینه، قدیمی شده است؟»
جالب آنکه روز گذشته و هم‌زمان با طرح واکسیناسیون سراسری علیه کرونا در انگلیس که با تزریق اولین واکسن به یک خانم ۹۰ ساله انگلیسی آغاز شد، شاهد اظهارنظر عجیب یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودیم.
 
زهرا شیخی، نماینده اصفهان در مجلس، در یک رشته توئیت مدعی شد: «سازمان بهداشت جهانی می‌خواهد با واکسن کرونا، ۱۵درصد از جمعیت جهان را کم کند!»، اظهارنظری که نه‌تن‌ها باعث بی‌اعتمادی به واکسن کرونای جهانی، بلکه باعث بی‌اعتمادی به واکسنی هم خواهد شد که خودمان تولید خواهیم کرد. عجیب آنکه برخی کاربران هم نظراتی هم‌راستا با این نماینده داشتند: «موافقم! همه‌چیز در این دنیا ممکنه!»، یا کاربر دیگری که نوشته بود: «من که می‌ترسم و واقعا نمی‌زنم. معلوم نیست چی می‌زنن!»
موارد فوق به ما ثابت می‌کند که حتی درصورت کشف و تولید انبوه واکسن کرونا یا واردات آن، برای اقناع افکار عمومی درباره استفاده از این واکسن، مسئولان و رسانه‌ها، راه بسیار زیادی در پیش دارند و در همین زمینه از برخی مسئولان انتظار می‌رود بادقت بیشتری درباره این موضوع علمی اظهارنظر کنند و کار را از آنچه هست، سخت‌تر نکنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
0
1
اجازه بده واکسن بیاد بیبین همه صف میکشن این حرف ها چیه
مخصوص اگه بگی داره گرون میشه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->