علت غیبت حسن روحانی در چند جلسه عمومی اخیر مشخص شد عبدالناصر همتی کیست؟ + جزئیات و زندگینامه باقری: ثبات، آرامش و پیشرفت لبنان هدف ایران است سید حسن خمینی: امام خمینی (ره) روح استقامت و پایداری را به ملت‌ها داد آلمان خواستار بهبود وضعیت بشردوستانه در غزه شد رژیم صهیونیستی حومه حلب را بمباران کرد نتانیاهو: جنگ غزه ادامه خواهد داشت آرزوی یک کاندیدا: امیدوارم روزی مردم یک زن را بعنوان رئیس‌جمهوری انتخاب کنند رهبر انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره): رژیم صهیونیستی دارد تمام می‌شود، مردم دنیا دارند می‌بینند| ان‌شاءالله یک رئیس جمهور شایسته برای ملت ایران تعیین خواهد شد + فیلم و عکس علی باقری راهی لبنان شد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) روز پایانی ثبت‌نام کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) تجمع و تقابل یهودیان موافق فلسطین و اسرائیل در خیابان‌های منهتن نیویورک + فیلم و عکس رسانه صهیونیستی: برخی سیاستمداران اسرائیلی بر لزوم توقف جنگ تاکید دارند اردوغان: باید نتانیاهو را متوقف کرد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات آمریکا شد رسانه عبری: ارتش اسرائیل موافق و کابینه مخالف طرح بایدن است شولتس خواستار بهبود وضعیت انسانی در غزه شد حزب‌الله مقر نظامیان صهیونیستی را با کاتیوشا هدف قرار داد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) امروز؛ آخرین مهلت ثبت‌نام برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ تداوم تظاهرات شهرک‌نشینان در سرزمین‌های اشغالی (۱۳ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مخالفت مجلس با جلوگیری از ورود نظامیان به انتخابات ریاست جمهوری

  • کد خبر: ۵۳۳۰۶
  • ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
مخالفت مجلس با جلوگیری از ورود نظامیان به انتخابات ریاست جمهوری
نمایندگان مجلس درجریان جلسه علنی دیروز بهارستان، ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را در دستور کار خود قرار دادند. نمایندگان پیشنهاد حذف عنوان «فرماندهان عالی نیرو‌های مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر» را به‌عنوان یکی از سوابق مؤثر برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کرد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ نمایندگان مجلس درجریان جلسه علنی دیروز بهارستان، ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را در دستور کار خود قرار دادند. در این جلسه غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده مردم بستان‌آباد، پیشنهاد حذف عنوان «فرماندهان عالی نیرو‌های مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر» را به‌عنوان یکی از سوابق مؤثر برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کرد.
 
وی در تشریح پیشنهاد خود گفت: اهمیت کار نظامیان و سرداران سرافراز به حدی زیاد است که قابل مقایسه با امور سیاسی نیست. دفاع از تمامیت ارضی و جان و مال ملت به‌عهده این عزیزان است و نباید از جایگاه این افراد غافل شویم. وی افزود: با بند «خ» و حضور نظامیان در انتخابات ریاست‌جمهوری مخالفم و تقاضای حذف این بند را دارم. چرا به درجه سرلشکری بسنده شده است؟ در کشور به تعداد انگشتان دست، افرادی داریم که درجه سرلشکری دارند؛ چرا درجه سرتیپ و سرهنگی نمی‌توانند مدیریت اداره کشور را در دست بگیرند؟
 
این طرح محدودیت است. برای انتخابات ریاست‌جمهوری قانون نوشته می‌شود و کسی که وارد این عرصه می‌شود یک فعالیت سیاسی انجام می‌دهد. لاجرم فرد باید در گروه‌های سیاسی قرار بگیرد و در قانونی که نوشته می‌شود، باز جایگاه احزاب نادیده گرفته می‌شود و می‌نویسد کاندیدا‌ها برنامه هایشان را از‌طریق احزاب بیان کنند. اگر احزاب نامزد‌ها را معرفی کنند، معافیت‌هایی برای فرد ذکر شده و این نشان می‌دهد که این یک کار سیاسی است.
 
نوری‌قزلجه همچنین با اشاره به بیانات امام‌خمینی (ره) درباره نهی نظامیان از حضور فعالیت‌های سیاسی افزود: حضرت امام (ره) با اشاره به مسئولیت سنگین نظامیان، این بزرگواران را از ورود به جریانات سیاسی و احزاب و گروه‌ها که لازمه همین انتخابات ریاست‌جمهوری است، بر حذر داشتند و هشدار دادند که توجه به این موضوعات، افراد نظامی را از وظایف اصلی خود بازمی‌دارد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در واکنش به این پیشنهاد گفت: در قانون اساسی اجازه داده شده همه اعضای نیرو‌های مسلح بدون استعفا بتوانند در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام و شرکت کنند. وی در پاسخ به یکی دیگر از نمایندگان مبنی‌بر اینکه در کدام قانون این موضوع ذکر شده است، به تجربه حضور آقای شمخانی در انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان مسئولیت نظامی‌امنیتی ایشان اشاره کرد و گفت: دخالت در مسائل سیاسی و نامزد‌شدن برای انتخابات، دو موضوع متفاوت است. قالیباف همچنین در پاسخ به اخطار یکی از نمایندگان درباره احتمال سوءاستفاده نظامیان گفت: کشور ضوابط و مقررات دارد؛ مگر دستگاه‌های نظارتی نیستند؟ نباید بحثی را که حدس و گمان خودتان است، از تریبون بیان کنید.

همچنین محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور، در‌جریان بررسی پیشنهاد نوری قزلجه گفت: نباید ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سران ارتش و سپاه و نیروی انتظامی را فراموش کنیم. امروز در همین مجلس ۵۵‌نفر از نیرو‌های مسلح همکار شما هستند. چطور ما از این ظرفیت استفاده نکنیم؟ آنچه رهبری و امام (ره) تأکید داشتند ورود نیرو‌های مسلح به دسته‌بندی‌های سیاسی کشور است که این خطرناک است، اما نباید آنان را از کاندیداتوری منع کنیم.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز دراین باره گفت: بر‌اساس اصل‌۲۰ قانون اساسی، همه افراد آزاد هستند برای مناصب فعالیت کنند و نباید آزادی آن‌ها سلب شود. کسانی به این موضوع دامن می‌زنند که سابقه نظامی بیشتری از دیگران دارند. بسیاری از افرادی که قبلا نظامی بوده‌اند، در دولت فعلی حضور دارند. وی در ادامه افزود: امام‌خمینی (ره) فرمودند کسی که نظامی است، یعنی در حال حاضر نظامی است، نمی‌تواند در انتخابات ثبت نام کند، اما کسی که قبلا نظامی بوده، منعی ندارد.

همچنین احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر، در‌جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در اخطاری مستند به اصل سوم قانون اساسی گفت: گفتند امکان داوطلبی فرماندهان نیرو‌های مسلح در انتخابات ریاست‌جمهوری حذف شود، زیرا امام (ره) گفته‌اند نظامیان در امور سیاسی وارد نشوند. من تا دیروز فرمانده سپاه بودم، دکترا دارم، سابقه کار هم دارم و قبل از اینکه فرمانده سیاسی سپاه باشم، مسئولیتی هم داشته‌ام، اما حالا استعفا یا انصراف داده‌ام یا مدت مأموریتم در آن مسئولیت تمام شده است. آیا اینجا هم فرماندهان نمی‌توانند وارد شوند؟ این تبعیض نارواست.

پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان، نمایندگان با حذف عنوان جزء‌۱۰ بند «ب» ماده یک طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مخالفت کردند. در طرح فعلی سابقه تصدی حداقل و در مجموع شش‌سال به‌عنوان فرماندهان عالی نیرو‌های مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر به‌عنوان یکی از شرایط داوطلبان ریاست‌جمهوری پیش‌بینی شده است.


تصویب شرایط داوطلبان ریاست‌جمهوری

در‌نهایت نمایندگان مجلس در نشست علنی دیروز در‌جریان رسیدگی به اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با ماده یک موافقت کردند. مطابق این مصوبه، شرایط اختصاصی داوطلبان ریاست‌جمهوری عبارت است از: رجال مذهبی و سیاسی، ایرانی‌‏الاصل بودن و نداشتن تابعیت و اقامت یا مجوز کارت سبز (گرین‌کارت) کشور‌های دیگر در گذشته و حال، مدیر و مدبر، حسن سابقه، امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور؛ و شرایط عمومی داوطلبان ریاست‌جمهوری شامل مواردی است چون: داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی‌ارشد یا معادل آن مورد‌تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی یا مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، حداقل سن ۴۰‌سال تمام و حداکثر سن ۷۰‌سال تمام هنگام ثبت نام، برخورداری از سلامت و توانایی جسمی و روانی کافی جهت ایفای مسئولیت ریاست‌جمهوری، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم قانونی، نداشتن محکومیت کیفری مؤثر و نداشتن محرومیت از حقوق اجتماعی، نداشتن سوءسابقه امنیتی و عدم وابستگی به گروه‌های غیرقانونی، عدم مؤثربودن در تحکیم رژیم سابق و وابستگی به آن، نداشتن سابقه استعمال یا اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان و سابقه تصدی حداقل مجموعاً شش‌سال در مناصب مشخص‌شده.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->