برخورد موتورسیکلت‌ها در سبزوار یک کشته و ۲ مجروح داشت (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوت مادر ۵۰ ساله و فرزند ۱۵ ساله‌اش بر اثر گاز گرفتگی در مشهد | مونوکسید کربن ۶ نفر را راهی بیمارستان کرد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ورود موج جدید بارندگی به کشور از فردا یکشنبه | پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی در هفته جاری (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات جدید از زلزله در اردبیل (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) زلزله اردبیل را لرزاند (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارز ویژه سفر حج در خراسان رضوی از فردا کجا توزیع می شود؟ + آدرس جنازه چهار نفر در یک مجتمع مسکونی در خرم‌آباد کشف شد آغاز عرضه ارز ویژه سفر حج از فردا (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال اطلاعات نسخ دارویی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی برای پرداخت بیمه‌های تکمیلی پبش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی و مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) | آغاز روند نسبی افزایش دما از امروز در استان جزئیات افزایش حقوق، عائله‌مندی و حق‌مسکن بازنشستگان تأمین‌اجتماعی اعلام شد | افزایش حقوق‌های اردیبهشت چقدر است؟ فرصت دانشگاهیان برای ثبت نام یارانه اعتباری خرید کتاب + جزئیات کلاهبرداری هزار میلیاردی از ۱۴۶ نفر در پوشش پیش‌فروش خودرو در کرمانشاه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس پلیس راهور فراجا: رقم جرائم رانندگی فعلا تغییر نکرده است تا پلیس + ۱۰ نروید؛ آنلاین خلافی بگیرید! کاهش آمار ازدواج به‌دلیل پیری جمعیت | افزایش زایمان زیر ۲۴ سال دستگیری ۳ شکارچی غیرمجاز در مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران در پرونده «سرویس اسکورت» دستگیری زن سارق طلا از کودکان در بیمارستان‌های مشهد + عکس ادامه واریز مستمری و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | زمان دقیق پرداخت معوقات حقوق فروردین مشخص شد
سرخط خبرها

راه‌اندازی سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک، منوط به الزام برای حذف دفترچه‌های درمانی

  • کد خبر: ۵۳۶۰۴
  • ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
راه‌اندازی سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک، منوط به الزام برای حذف دفترچه‌های درمانی
مدیر فناوری و ارتباطات دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زیرساخت اجرای نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک در مشهد فراهم است و اجرای آن در مطب‌ها و داروخانه‌های بخش خصوصی به فرهنگ‌سازی و الزام کشوری نیاز دارد.

طنین همتی|شهرآرانیوز، پروژه نظام ارجاع الکترونیکی جزو پروژه‌های حوزه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و درمان بوده است. در نظام ارجاع الکترونیکی یک قسمت آن بحث نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک است، به این مفهوم که در مطب پزشک چه خصوصی، چه درمانگاه یا بیمارستان، پزشک می‌تواند از طریق سامانه نسخه بنویسد و داروخانه‌های شهر که سامانه مخصوص و دسترسی دارند، نسخه نوشته‌شده پزشک را می‌بینند و نسخه را می‌نویسند. بنابراین عنوان آن در داروخانه می‌شود نسخه‌پیچی الکترونیک و در مطب می‌شود نسخه‌نویسی الکترونیک.

 

سادات، مدیر فناوری و ارتباطات دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با بیان اینکه خوشبختانه خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بحث نظام ارجاع الکترونیک و سطح‌بندی ارائه خدمات پزشکی پیشرو بوده است، تصریح کرد: یگانه دانشگاه کشور بودیم که نقشه ارجاع الکترونیک داشتیم و از طریق پیام‌رسان داخلی گپ توانستیم امکان نشان‌دادن و ارسال نوبت به فرد را پیاده‌سازی کنیم و همین‌طور نسخه‌نویسی را در بخش دولتی و خصوصی پیش‌بینی کردیم.


وی ادامه داد: از طریق سامانه سینا (سامانه اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد) نسخه‌نویسی الکترونیکی را در مراکز بهداشتی راه‌اندازی کردیم و در مطب‌های خصوصی هم با هماهنگی با سازمان نظام پزشکی، 4 سامانه را که توانستند گواهی‌نامه سپاس (گواهی‌نامه سرویس پرونده الکترونیک سلامت) اخذ کنند، به پزشکان شهر معرفی کردیم تا در مطب‌هایشان این سامانه را نصب و راه‌اندازی کنند.


سادات تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه این سامانه‌ها همگی گواهی‌نامه سپاس دارند و استانداردهای لازم را برای ارسال دیتا و اطلاعات داشتند، این امکان فراهم شد که پزشکان هم در مطب‌هایشان بتوانند الکترونیکی نسخه بنویسند. از طرفی بعضی داروخانه‌های شهر نرم‌افزارهایشان را ارتقا دادند به نرم‌افزاری که نسخه نوشته‌شده در مطب یا سطح یک سامانه سینا یا دانشگاه علوم پزشکی را ببینند و فرایند نسخه‌نویسی را انجام دهند.
به‌گفته این مدیر حوزه ارتباطات دانشگاه علوم پزشکی مشهد، باتوجه‌به شیوع کرونا، سایر بیمه‌ها هم تا حدودی وارد کار شدند و موازی وزارتخانه و سامانه سپاس، سامانه‌های خودشان را راه‌اندازی کردند.


وی اضافه کرد: اکنون، هم بیمه تأمین اجتماعی و هم خدمات درمانی یا همان بیمه سلامت، سامانه دارند و سامانه‌ای از سوی بعضی پزشکان در مطب‌ها و درمانگاه‌ها به میل خودشان نصب شده است که بیمار امکان ثبت نسخه را در آن سامانه دارد. از طرفی اگر کسی به داروخانه مراجعه و مطالبه کند، به‌راحتی می‌تواند این نسخه را ببیند و بپیچد.


سادات یادآور شد: تأمین اجتماعی هم به‌دنبال این است که دفترچه‌های کاغذی را حذف کند و زیرساختی به وجود آورد که وقتی فرد با کد ملی به داروخانه مراجعه می‌کند، دارویی را که پزشک معالج در سامانه ثبت کرده است، مشاهده کند.
وی افزود: در سامانه سینا و سپاس وزارتخانه این موضوع کاملا انجام‌شدنی است، ولی دفترچه کاغذی باعث شده است که این امر به‌خوبی جا نیفتد. همه ما می‌دانیم تا زمانی که این دفترچه‌های کاغذی باشد، کسی به‌سراغ این روش الکترونیک نمی‌رود. برای مثال کارت ملی را ذکر می‌کنم؛ تا زمانی که بانک‌ها کارت ملی قدیمی را قبول می‌کردند، خیلی‌ها برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام نکردند.
سادات یادآور شد: باتوجه‌به اینکه از ابتدای سال 97 به‌صورت مستقیم درگیر نظام ارجاع و نسخه‌نویسی الکترونیک بودیم، پیش‌بینی می‌کنم تا زمانی که بیمه‌ها به‌صورت کامل دفترچه‌های کاغذی را جمع نکنند، مردم و پزشکان به این سمت نروند. در دانشگاه علوم پزشکی مشهد زیرساخت اجرای نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی سطح 1 و 2 را داریم که اجرای آن در مطب‌ها و داروخانه‌های بخش خصوصی به فرهنگ‌سازی و الزام کشوری نیاز است.


مدیر فناوری و ارتباطات دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره زیرساخت پزشکی از راه دور گفت: مشهد شهر زائرپذیری است، اگر به‌فرض الزام کنیم که دفترچه در مشهد قبول نمی‌کنیم، این موضوع برای بیمارهایی که از شهرهای دیگر مراجعه می‌کنند هم فرهنگ‌سازی می‌شود. این موضوع سیاست‌گذاری‌هایی کلان‌تر از شهر و استان می‌طلبد تا جمع‌شدن دفترچه‌های بیمه عملیاتی شود. اما زیرساخت این موضوع را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمان خودش کاملا پیش‌بینی کردیم و حتی جزو دانشگاه‌های پیشرو در کشور هستیم.

ایجاد زیرساخت پزشکی از راه دور

سادات تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد زیرساخت الکترونیک داریم، اکنون به‌عنوان اولین دانشگاه پایلوت در شرق کشور، موضوع telemedicine یا پزشکی از راه دور را برنامه‌ریزی می‌کنیم تا جزو اولین کلان‌شهرهایی باشیم که می‌توانیم پزشکی راه دور را راه‌اندازی کنیم. خود این پزشکی از راه دور، ویزیت از راه دور و عکس‌برداری از راه دور را شامل می‌شود.
اگر این موضوع اتفاق بیفتد، باتوجه‌به شرایط کرونا و پیش‌بینی همه‌گیری‌های دیگری از این دست، خیلی می‌تواند در استان به مردم کمک کند. در نتیجه اگر فردی از منطقه‌ای دورافتاده‌ بیمار دارد، لازم نیست برای ویزیت فوق‌تخصص به مشهد مراجعه کند و از طریق این بستر الکترونیک، پزشک از راه دور بیمار را می‌بیند و ویزیت می‌کند. این امر قطعا به موضوع درمان استان کمک شایانی می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->