انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط ۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۴۹۷ اخطار گازی برای ادارات دولتی‌ پرمصرف خراسان رضوی صادر شد

  • کد خبر: ۵۴۱۲۷
  • ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
۴۹۷ اخطار گازی برای ادارات دولتی‌ پرمصرف خراسان رضوی صادر شد
مدیرعامل شرکت گاز استان: تا امروز بیش از ۷ هزار مورد بازرسی در استان داشته ایم و در جریان آن‌ها ۴۹۷ اخطار برای اداره‌های دولتی متخلف صادر شده است.
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ مدیرعامل شرکت گاز استان با بیان اینکه نظارت بر مصرف گاز در دستگاه‌های اجرایی به عهده شرکت‌های گاز استانی گذاشته شده است، تصریح کرد: تا امروز بیش از ۷ هزار مورد بازرسی در استان داشته ایم و در جریان آن‌ها ۴۹۷ اخطار برای اداره‌های دولتی متخلف صادر شده است. البته جدی نگرفتن این اخطار‌ها از سوی ۲۸۳ دستگاه اجرایی باعث شد تا بر اساس قانون گازشان را تا زمان رعایت آیین‌نامه‌ها قطع کنیم.

حسن افتخاری در نشستی خبری با اشاره به ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور مبنی بر نظارت جدی این شرکت بر نحوه مصرف گاز در ادارات دولتی، ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل، وسایل گرمایشی در ادارات دولتی باید یک ساعت قبل از شروع ساعت کاری روشن و یک ساعت قبل از پایان کار هم خاموش شوند. دمای اتاق‌ها از ۲۱ درجه و دمای راهرو‌ها نیز از ۱۸ درجه نباید بیشتر باشد و در روز‌های تعطیل هم موتورخانه و سیستم گرمایشی باید خاموش باشد.


اعتبار ۱۴۷ میلیاردتومانی برای اصلاح موتورخانه

وی ادامه داد: بر اساس آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک، همه موتورخانه‌های ساختمان‌های دولتی و مسکونی از سال ۱۴۰۰ باید گواهی نامه استاندارد داشته باشند، در غیر این صورت جریمه خواهند شد. وی با بیان اینکه این شرکت به صورت رایگان موتورخانه‌های ساختمان‌های تجاری و مسکونی را برای دریافت استاندارد اصلاح خواهد کرد، گفت: در این طرح عایق کاری، نصب رسوب گیر مغناطیسی و تنظیم مشعل موتورخانه به صورت رایگان انجام می‌شود. ضمن اینکه مهلت استفاده از این طرح تا پایان سال آینده است.

افتخاری افزود: تاکنون خراسان رضوی در اجرای این طرح پیشرو بوده است و از ابتدای اجرای آن تا امروز بیش از ۴۵۸ مشترک برای استفاده از آن ثبت نام کرده اند.
وی با تشریح جزئیات طرح اصلاح رایگان موتورخانه ها، افزود: ادارات دولتی از ۲ سال پیش به دریافت استاندارد برای موتورخانه‌ها ملزم بودند. همچنین از سال ۱۴۰۰ ساختمان‌های تجاری و از سال ۱۴۰۱ ساختمان‌های مسکونی باید این استاندارد را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه طرح اصلاح موتورخانه‌ها ۱۴۷ میلیارد تومان برای شرکت گاز هزینه خواهد داشت، افزود: حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی و تجاری در استان موتورخانه دارند و مشمول این طرح می‌شوند. با اصلاح موتورخانه ها، گاز مصرفی این واحد‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کم می‌شود و مشترکان هزینه کمتری پرداخت خواهند کرد.


همه روستا‌های استان گازرسانی می‌شود

مدیرعامل شرکت گاز استان درباره گازرسانی گسترده به روستا‌های استان نیز گفت: خراسان رضوی در ۳ سال گذشته بیشترین میزان شبکه گاز روستایی را اجرا کرده است. بیش از ۴۵۸ هزار خانوار در ۲۳۲۲ روستا و آبادی استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند و عملیات گازرسانی برای ۲۵۹ روستای دیگر هم در حال اجراست.
 
وی ادامه داد: ما بعد از مازندران، با ضریب ۵/۹۸ درصدی گازرسانی، دومین استان با بیشترین ضریب گازرسانی روستایی هستیم. همچنین در همه شهر‌های استان به جز باجگیران که هنوز مسیری مناسب برای گازرسانی به آن پیدا نکرده ایم، گازرسانی انجام شده است.
وی ادامه داد: ۹۲ روستای استان هنوز گاز ندارند. بر این اساس پیمانکار گازرسانی تا آخر سال برای آن‌ها مشخص و مشغول به کار می‌شود. ضمن اینکه اعتبار گازرسانی تعدادی دیگر از روستا‌ها هم برای سال آینده پیش بینی شده است.


مصرف؛ ۴ برابر بیشتر از حد جهانی!

افتخاری درباره افزایش مصرف گاز خانگی نیز گفت: با شروع فصل سرما مصرف گاز خانگی جهش غیرطبیعی دارد و حتی به ۴ برابر حد استاندارد جهانی می‌رسد. این موضوع باعث می‌شود که بخش زیادی از ظرفیت این پالایشگاه به بخش خانگی اختصاص پیدا کند و نتوانیم به صورت پایدار گاز دیگر بخش‌ها مثل صنایع و نیروگاه‌ها را تأمین کنیم.
وی ادامه داد: با هدف ذخیره‌سازی گاز، مخازنی زیرزمینی در شوریجه سرخس احداث کرده ایم و علاوه بر تأمین گاز از پالایشگاه سرخس، حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون مترمکعب از این مخازن برداشت می‌کنیم.


۳۵ درصد قبض‌ها رایگان می‌شود

افتخاری با تأکید بر اجرای طرح گاز رایگان از ابتدای دی ماه و اعمال آن در قبوض ارسالی همین ماه نیز گفت: براساس ابلاغ طرح تشویقی دولت برای مصرف بهینه از سوی دولت، اگر شرایط مصرف مشابه سال گذشته باشد، تقریبا ۳۵ درصد قبوض ما رایگان خواهد شد. این عدد در تابستان به ۶۵ درصد می‌رسد. البته در این طرح مشترکانی که بتوانند ۱۰ درصد از مصرفشان را در مقایسه با دوره قبل کاهش بدهند، ولی به الگوی مصرف و حد بخشودگی نرسند، از ۱۵ درصد تخفیف برخوردار خواهند شد. پرمصرف‌ها هم ۶ ماه زمان دارند تا مصرفشان را اصلاح کنند. در غیر این صورت جریمه خواهند شد. ضمن اینکه هیچ گونه اخطار قطع گاز برای ۱۴ قشر آسیب دیده از کرونا از ابتدای آذرماه تا اول دی ماه صادر نشده است.


اولویت با بخش خانگی است

قطع گاز نیروگاه‌های برق مازوت سوز در آغاز فصل سرما و افزایش عجیب آلودگی کلان شهر‌هایی مثل مشهد که در نزدیکی این نیروگاه‌ها قرار گرفته اند، این روز‌ها مهم‌ترین دغدغه اداره و فعالان محیط زیست در کشور است. این درحالی است که وزارت نیرو می‌گوید چاره‌ای جز استفاده از مازوت ندارد و نمی‌تواند این نیروگاه ها، ازجمله نیروگاه توس، را از مدار تولید خارج کند. مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی هم با تأکید بر اینکه اولویت ما در فصل زمستان گازرسانی پایدار به بخش خانگی است، گفت: در ۹ ماه ابتدایی امسال و در مقایسه با سال گذشته، ۵/۷ درصد گاز بیشتری به نیروگاه‌های برق داده ایم، اما متأسفانه بازده آن‌ها پایین است.

وی تصریح کرد: شرکت گاز استان ۱۰۰ درصد توان تولیدش را به کار گرفته است و توقع دارد که بخش دولتی هم مثل بخش خانگی کاهش مصرف داشته باشد. بازده نیروگاه‌های برق ۲۵ درصد است، اما توان افزایش تا ۴۵ درصد را دارند.

افتخاری با بیان اینکه نیروگاه‌های برق بدون استفاده از گاز و مازوت هم می‌توانند ظرفیت تولیدشان را بیشتر کنند، ادامه داد: هردو واحد نیروگاهی با بخار‌هایی که از تولید برق متصاعد می‌شود، می‌توانند ۵۰ درصد تولیدشان را افزایش دهند و یک نیروگاه جدید بسازند، بدون اینکه یک مترمکعب گاز استفاده کنند. استفاده از فیلتراسیون‌های قوی هم راه دیگری برای کاهش آلاینده‌های ناشی از استفاده مازوت است که متأسفانه وزارت نیرو با محدودیت اعتبار برای این کار‌ها روبه روست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->