حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم
سرخط خبرها

انتقاد چهره‌های اصلاح‌طلب به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری

  • کد خبر: ۵۴۲۷۲
  • ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
انتقاد چهره‌های اصلاح‌طلب به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری
طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان در مجلس یازدهم در‌حال چکش‌کاری است، با این حال تصویب مفادی از آن با انتقادات گسترده‌ای همراه شده است. از‌جمله شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با صدور بیانیه‌ای به این طرح انتقاد کرد و تعیین شروط اضافی برای نامزد‌های انتخابات را با ذات نظام مغایردانست.
سید زهیر موسوی | شهرآرانیوز؛ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان در مجلس یازدهم در‌حال چکش‌کاری است، با این حال تصویب مفادی از آن با انتقادات گسترده‌ای همراه شده است. از‌جمله شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با صدور بیانیه‌ای به این طرح انتقاد کرد و تعیین شروط اضافی برای نامزد‌های انتخابات را با ذات نظام مغایردانست.
 
در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: «در نظام جمهوری اسلامی ایران سازوکار‌ها و قوانین باید هر‌چه بیشتر زمینه مشارکت مردم در انتخابات را فراهم آورند و آزادی و رقابتی‌بودن آن را برای انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان تضمین کنند، تا کسانی که در فرایند انتخابات به قدرت می‌رسند، هرچه بیشتر تجلی اراده مردم و به تعبیر امام‌خمینی (ره) عصاره فضایل ملت باشند و خواسته‌ها و مطالبات مردم را دنبال کنند.
 
در‌این‌میان انتخاب رئیس‌جمهور که نماد جمهوریت نظام است، باید تابع قوانین، قواعد و خط مشی‌هایی باشد که خروجی آن نماینده جمهور مردم باشد. از همین‌روست که قانون اساسی شرایط نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌صورت حصری احصا کرده و آن را به قانون عادی موکول نکرده است؛ بنابراین تعیین هرگونه قید و شرط اضافی برای نامزد‌ها یا شناسایی هرگونه اختیاری برای مقامات اجرایی یا نظارتی که به محدودشدن حق انتخاب مردم منجر شود، انحراف از مسیر و مغایر با ماهیت و وصف ذاتی نظام جمهوری اسلامی است.»


هر نوع تغییر در قانون انتخابات برای جمهوریت نظام مضر است

همچنین آذر منصوری، قائم‌مقام دبیر کل حزب اتحاد ملت، در گفتگو با ایلنا درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: «هر نوع تغییری در قانون انتخابات که دایره انتخاب مردم را محدودتر کند، نقض جمهوریت نظام و زیر‌پا‌گذاشتن تأکید بنیان‌گذار جمهوری اسلامی است که میزان را رأی ملت می‌دانستند. کاری که مجلس با قانون انتخابات ریاست‌جمهوری انجام داده از انتخابات و صندوق رأی شیر بی یال و کوپال و اشکمی می‌سازد.»

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گفتگو با ایسنا، درباره اصلاح قانون انتخابات در مجلس، با اشاره‌به تلاش‌های انجام‌شده توسط بزرگان نظام برای برقراری ارتباط میان اسلامیت و جمهوریت در مجلس خبرگان قانون اساسی، گفت: «تضعیف هریک از جمهوریت یا اسلامیت نظام، موجب آسیب‌دیدن دیگری هم می‌شود؛ زیرا این دو مکمل یکدیگر‌ند. آنچه در قانون اساسی آمده است، روشن و شفاف بوده و آنچه تاکنون تصویب شده است، قانون اساسی را محدود می‌کند. شرط‌گذاشتن برای نامزدی در انتخابات به‌دلیل آنچه در قانون اساسی آمده است، موجب محدود کردن قانون اساسی می‌شود.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->