مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال
سرخط خبرها

ثبت منار جام، کهن‌ترین منار خشتی جهان، در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام + عکس

  • کد خبر: ۵۴۳۳۷
  • ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
ثبت منار جام، کهن‌ترین منار خشتی جهان، در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام + عکس
وزارت امور خارجه افغانستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «منار جام» که در ولايت كوهستانی غور در مركز افغانستان است و از مهم‌ترین مناطق دیدنی این کشور به شمار می‌رود، در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام ثبت شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ براساس این اطلاعیه، کمیته میراث‌های فرهنگی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام موسوم به «ایسیسکو» با پیشنهاد افغانستان مبنی بر ثبت منار جام باستانی در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام موافقت کرده است.

 

منار جام ولایت غور که کهن‌ترین منار خشتی جهان خوانده می‌شود، از شاهکار‌های معماری غوری‌ها بوده و در زمان پادشاهی سلطان غیاث‌الدین (۱۱۵۳-۱۲۰۳ میلادی)، از بزرگ‌ترین پادشاهان سلسله غوری، ساخته شده است.

 

برای تماشای عکس‌ها در اندازه بزرگ‌تر و کیفیت بهتر بر روی آن‌ها کلیک کنید

 

 

این منار باستانی در سال ۲۰۰۲ میلادی در فهرست میراث‌های فرهنگی جهانی سازمان یونسکو درج شده است و یکی از بزرگ‌ترین آثار تاریخی در غرب افغانستان به شمار می‌رود.

 

منار جام، از معدود بنا‌های تاریخی افغانستان است که نماد خلاقیت هنری استثنایی و تسلط مهندسی سازه در آن زمان به شمار می‌رود. معماری و تزئینات آن از لحاظ تاریخی و هنری برجسته بوده و عناصر تحولات اولیه منطقه را به‌نحوی استثنایی در هم آمیخته و الگوی معماران بعدی شده است.

 

این اثر سر به فلک کشیده و زیبا، نمونه برجسته‌ای معماری و تزئینات دوره اسلامی در آسیای میانه است و نقش مهمی در گسترش بیشتر آن‌ها تا هند دارد.

 

این بنای تاریخی به‌تازگی در محاصره برف، باران و شلیک گلوله نیرو‌های امنیتی و طالبان قرار گرفته و سرازیر‌شدن سیلاب‌های شدید در ولایت غور، منار جام را با خطر تخریب مواجه کرده است.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->