«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

گزارش شهرآرا از آیین پایانی دومین جشنواره سراسری عکس حرکت انسانی

  • کد خبر: ۵۸۳۲۶
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
گزارش شهرآرا از آیین پایانی دومین جشنواره سراسری عکس حرکت انسانی
 هم‌زمان با دومین سالگرد افتتاح دفتر بنیاد نیکوکاری حرکت انسانی در ایران، اختتامیه دومین جشنواره سراسری عکس با همین عنوان نیز، در آمفی‌تئاتر هتل پردیسان برگزار شد.
سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز - هم‌زمان با دومین سالگرد افتتاح دفتر بنیاد نیکوکاری حرکت انسانی در ایران، اختتامیه دومین جشنواره سراسری عکس با همین عنوان نیز، در آمفی‌تئاتر هتل پردیسان برگزار شد.

مجریان این جشنواره، هنرمندانی از مشهد و تهران با این باور که هنر عکس می‌تواند بازگوکننده نیاز مبرم انسان به عدالت اجتماعی باشد، عکاسان را فراخواندند تا آن‌ها بتوانند به نیابت از قربانیان بی‌عدالتی‌های اقتصادی، این مصیبت جهانی را در گوش سنگین جهان فریاد کنند. گرم‌تر شدن این فضای هنری و نیکوکارانه با حضور حسن سمندری، رقم خورد.
 
پنجه‌های طلایی استاد چیره‌دست که به‌تازگی در ترکیه و در بزرگداشت مقام مولانا خوش درخشیده است، ذائقه حضار را تغییر داد. اما علاقه‌مندان به جشنواره سراسری عکس حرکت انسانی، روز گذشته، این مراسم را از طریق فضای مجازی و با بهره‌گیری از اینستاگرام زنده مشاهده کردند. در این مراسم که با حضور محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی مشهد و احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه و اعضای هیئت‌داوران برگزار شد، از کتاب عکس جشنواره نیز رونمایی شد. در این کتاب، مجموعه عکس‌های دوره دوم به‌اضافه تعدادی از عکس‌های دوره گذشته منتشر و محتوای نوشتاری آن به دو زبان فارسی و انگلیسی چاپ‌شده است. مشروح آیین پایانی که همزمان با دهه فجر برگزار شد را در ادامه می‌خوانید.


اعلام راه‌اندازی بنیاد بر فراز اورست

آغاز سخن در این مراسم با مدیر بنیاد در دفتر ایران بود. جواد نوروزی گفت: امروزه پنهانی‌ترین دشمن انسان، فقر و فقر آمیخته به نادانی است. جامعه‌شناسان جهان نیز آسیب‌ها و ناهنجاری‌های عمده را ناشی از فقر و جهل می‌دانند. «شاید تصور شود که ما بسیار خیال‌پرداز و خوش‌باوریم، اما اعتقاد داریم که این حرکت نهضت جهانی خواهد شد آن‌چنان‌که سازمان ملل طرح یک‌درصدی دارایی ثروتمندان را که تدبیری از سوی بنیاد نیکوکاری حرکت انسانی است کارآمد تشخیص داده و برای ایجاد زمینه‌های تحقق آن در جهان دست‌به‌کار شده است».

او گفت بنیاد نیکوکاری حرکت انسانی هنوز به دوران بلوغ نرسیده است لیکن کارنامه‌ای دارد؛ از جمله تأسیس مراکز آموزشی در مناطق محروم، راه‌اندازی کارگاه‌های حرفه‌آموزی، ترویج آموزش‌وپرورش رایگان برای کودکان، حمایت از زنان سرپرست خانوار، ارائه کمک‌های مستمر به دانش‌آموزان و دانشجویان کم‌برخوردار و بورسیه دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی.


مشارکت ۵۰۰ عکاس از سراسر کشور

ابراهیم بهرامی، مدیر هنری جشنواره عکس حرکت انسانی نیز گفت: در این دوره، نمایشگاه را به مسابقه تغییر دادیم و برای آن، جایزه تعیین کردیم: استقبال عکاسان از سراسر کشور چشمگیر بود و ۵۰۰ عکاس، بیش از ۳۳۰۰ اثر به جشنواره ارسال کردند.

مدیر هنری جشنواره عکس حرکت انسانی با اشاره به ترکیب حرفه‌ای هیئت‌داوران گفت: افشین شاهرودی و مهتاب کرامتی -به‌عنوان فعال فرهنگی و کنشگر اجتماعی و نماینده یونیسف- در هیئت داوری حضور داشتند که قضاوت نهایی آثار در تهران به عهده آن‌ها بود. به‌علاوه چند نفر از هنرمندان و عکاسان پیشکسوت مشهد ازجمله؛ حمیدرضا گیلانیفر، نوشین وفادار و فرامرز عامل بردبار در ترکیب داوری همکاری کردند. او درباره ویژگی‌های این دوره از جشنواره اظهار کرد: تفاوتی که این جشنواره با دیگر جشنواره‌ها داشت؛ این بود که داوری کودک و نوجوان نیز انجام شد. این بخش با مدیریت نوشین وفادار که تجربه سال‌ها درس‌آموزی به کودکان و نوجوانان را داشت و نیز لیلا هنرور انجام شد. جوایز این بخش، از سوی مجمع خیران مدرسه‌یار تعیین شد. همچنین جوایز نقدی متعددی برای بخش‌های دیگر از طرف بنیاد حرکت انسانی در نظر گرفته شد.


پیوند نیکوکاری با عکاسی

سپس، رئیس شورای اسلامی مشهد که به نمایندگی از همکارانش در اختتامیه جشنواره عکس حرکت انسانی حضور پیداکرده بود، گفت: نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی، شرایطی را رقم‌زده است که با مشکلاتی برای بخشی از جامعه روبه‌رو هستیم. این بحران‌ها و مشکلات، جهانی است و خاص کشور ما نیست، اما از ایران که سرمایه‌های بزرگ و منابع و امکانات فراوانی دارد، توقع نداریم برخی از هم‌وطنان عزیزمان در شرایط این‌چنینی باشند.

محمدرضا حیدری افزود: رسالت همه نیک‌اندیشان این است که از این افراد دستگیری کنند، پیوند نیکوکاری با حوزه هنر به‌ویژه عکاسی می‌تواند به توسعه این حرکت ارزشمند و خیرخواهانه کمک کند: در حقیقت خداوند به نیکوکاران لطف کرده و این توفیق را برایشان فراهم آورده که به دیگران نیز بیندیشند.

حیدری با اشاره به یکی از فعالیت‌های انجام‌شده در شورای اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: یکی، دو ماه گذشته طرحی با عنوان ساماندهی از کودکان کار و حمایت از آن‌ها اجرا کردیم و در اقدامی منسجم، حدود ۲۴۵ کودک کار در مشهد، ساماندهی شدند.
 
به همین دلیل، اکنون تعداد کودکان کار سر چهارراه‌ها به‌شدت گذشته نیست. او اظهار کرد: در مشهد ۳۰۰ هزار مهاجر افغانستانی داریم که طبق آمار به‌دست‌آمده، ۸۰ درصد از کودکان کار از مهاجران هستند. ما در مشهد دریافتیم کودکان کار از سوی هفت، هشت سر باند مدیریت می‌شدند که فقط مبلغ اندکی از درآمدشان به خودشان بازگردانده می‌شده است. حداقل پولی که این افراد در زمان ساماندهی داشتند، ۱۲۰ هزار تومان بود.
 
عده‌ای تا ۵۰۰ هزار تومان هم داشتند. طبیعی است وقتی کودکی در یک ساعت، ۱۵۰ هزار تومان از سر چهارراه درآمد دارد، ساماندهی او دشوار است. رئیس شورای اسلامی مشهد در پایان با بیان دو نکته گفت: اول اینکه هیچ مطالعه جامعی در کشور صورت نگرفته است که شرایطمان را در مقایسه با جهان بدانیم و نکته دوم، درعین‌حال که این‌ها آسیب است پرداختن به آن‌ها نیز نیاز به کار مطالعاتی دارد تا بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم.


برگزیدگان جشنواره عکس حرکت انسانی

اسامی برگزیدگان این جشنواره در چهار بخش عکاسی آزاد با دوربین، عکاسی آزاد با تلفن همراه و بخش کودک و نوجوان و بخش مردمی نیز در اختتامیه اعلام شد. البته برخی به دلیل بحران کرونا در اختتامیه حضور نداشتند.
بخش عکاسی با دوربین: رتبه نخست، احمد بلباسی از تهران و رتبه دوم، شایان حاجی‌نجف از اهواز و رتبه سوم، پژمان مولایی از اندیمشک.

بخش عکاسی با تلفن همراه:سه عکس برتر به تشخیص هیئت‌داوران در این بخش معرفی و همچنین دو عکاس، شایسته تقدیر شدند. رتبه نخست، محمدحسن اصلانی از تهران و رتبه دوم، ایمان دیوان‌بیگی از مشهد و رتبه سوم، امیر عنایتی بود.

بخش نگاه کودک و نوجوان: رتبه نخست منا ادیب، رتبه دوم شهرام سلیمی نژاد و همچنین اسحاق آقایی در این بخش شایسته تقدیر شد. عکس عباس رحمانی نیز به‌عنوان بهترین عکس جشنواره از نگاه مردم انتخاب شد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->