سرخط خبرها

بهره‌گیری از ظرفیت سمن‌ها برای ترویج کتاب‌خوانی

  • کد خبر: ۵۸۸۷۳
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
بهره‌گیری از ظرفیت سمن‌ها برای ترویج کتاب‌خوانی
دیروز (۲۷ بهمن) جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی با حضور سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان‌رضوی برگزار شد.
شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - دیروز (۲۷ بهمن) جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی با حضور سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان‌رضوی برگزار شد. در این جلسه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گزارشی از عملکرد این اداره کل در دوران کرونا ارائه و پیشنهاد‌هایی برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی بیان کرد. برخی از اعضای انجمن هم مواردی را برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی و کتابخانه‌ها مطرح کردند.


قرنطینه، فرصتی ارزشمند برای کتاب‌خوانی

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی در این جلسه کتاب را بهترین وسیله برای افزایش دانایی و توانایی بشر دانست و گفت: شیوع کرونا تمام فرآیند‌های زندگی بشر را تغییر داد با این حال براساس گزارش‌ها اتفاقات خوبی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده رخ داده است.

محمدعلی نبی‌پور یادآور شد: براساس آمار‌ها میزان کتاب‌خوانی و فروش کتاب‌ها در دوران کرونا افزایش پیدا کرده است. ما هم باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم، چون قرنطینه شدن و جدایی انسان‌ها از یکدیگر فرصت بسیار ارزشمندی را ایجاد کرده تا بتوانیم به کتاب، دوست مهربان بشر نزدیک‌تر شویم.

او با استقبال از طرح‌هایی که تا امروز در زمینه کتاب‌خوانی اجرا شده از جمله طرح ارسال کتاب با پیک موتوری گفت: اینکه ما بتوانیم گنجینه‌های کتابخانه‌ها را به دست مردم در خانه‌هایشان برسانیم بسیار ارزشمند است و باید بیشتر از آن استفاده کنیم.

نبی‌پور خاطرنشان کرد: جمع‌آوری کتاب‌های کتابخانه‌های ادارات و دفاتر مسئولان و ارسال به کتابخانه‌های عمومی، افزایش زیرساخت‌های کتابخانه‌ای و استفاده بیشتر از ظرفیت‌های فضای مجازی و برگزاری جلسات انجمن استان به صورت مجازی با حضور فرمانداران شهرستان‌ها از جمله پیشنهاد‌هایی است که می‌تواند برای ترویج فرهنگ مطالعه مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه جلسه سید حمید موسوی مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی درباره پیشنهاد بهره‌گیری از ظرفیت سمن‌ها گفت: ما می‌توانیم دو رویکرد داشته باشیم، اول اینکه فهرست سازمان‌های مردم‌نهادی که می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند را در اختیار کتابخانه‌ها قرار دهیم و دوم اینکه سمن‌هایی را برای تحقق اهداف انجمن کتابخانه‌ها ایجاد کنیم. ما در تشکیل این سمن‌ها می‌توانیم کمک کنیم.


حمایت اداره کل ارشاد از کتاب‌خوانی

جعفر مروارید مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست درباره اقدامات انجام شده در حوزه کتاب‌خوانی از سوی این اداره کل توضیح داد: امسال به طور خاص طرح پاییزه کتاب را با مشارکت شهرداری برگزار کردیم. در این طرح ۸۳ کتاب‌فروشی شرکت کردند و در مجموع فروشی بیش از ۲ میلیارد تومان داشتیم. در بحث نظارت و مجوز کتاب‌ها، ۳ هزارو ۲۸ کتاب ارزیابی شده که حدود ۹۰ درصد آن‌ها مجوز اخذ کردند.

او درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب هم گفت: امسال برای اولین بار نمایشگاه مجازی کتاب از اول تا ۱۰ بهمن از سوی تهران با مشارکت شهرستان‌ها برگزار شد. در این نمایشگاه یک‌میلیون‌ودویست‌وپنجاه‌وچهار هزار کتاب به ارزش ۶۴ میلیارد تومان به فروش رسید.


مروری بر فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز گزارشی از عملکرد این اداره کل در زمان کرونا ارائه داد. به گفته حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان با شیوع کرونا فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی نه تنها متوقف نشد بلکه با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی رشد چشمگیری هم داشت. در بخش نهضت کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه بیش از ۴۰۰۰ برنامه فرهنگی در سطح استان انجام شده است. همچنین در این ایام ۴۲۸ نشست کتاب‌خوان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، ۵۷۳ برنامه برای کودکان، ۹۸۳ برنامه مناسبتی در سطح استان، ۳۹۷ جلسه مطالعات و جمع‌خوانی، ۱۶۸ مسابقه کتاب‌خوانی، ۸۵ کارگاه آموزشی و ۱۵ جلسه نقد و بررسی و رونمایی از کتاب برگزار شده است.

او درباره فعالیت‌های شاخص فرهنگی که در این ایام انجام شده نیز توضیح داد: اجرای دهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، پویش خانواده کتاب‌خوان که با استقبال بیش از ۵ هزار خانواده خراسانی روبه‌رو شد، اجرای پویش ملی اقتراح ماسک در استان، افتتاح محفل ادبی «رواق ادب» با هدف تربیت نوشاعران و نوادیبان، اجرای پویش ملی خادم ارباب کیست، اجرای نخستین سوگواره شعر مجازی محافل ادبی و افتتاح حسینیه کتاب ار جمله این برنامه‌ها بوده‌اند.
سبزیان پیگیری دریافت مجوز ۴۰ سالن مطالعه و امضای ۲۲ تفاهم‌نامه همکاری با نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و مردمی را نیز از تلاش‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی برای افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی دانست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت انجمن کتابخانه‌ها گفت: این انجمن مانند پارلمان کتابخانه‌های عمومی است یعنی مصوبات آن از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند در محور و مبنای عمل قرار گیرد بنابراین شهر‌هایی که به جلسات انجمن توجه ویژه‌ای داشته‌اند، رشد و خروجی بسیار خوبی را تجربه کرده‌اند.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->