پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا دوشنبه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | بازار طلا با اهرم دلار سقوط کرد پیش‌بینی بورس فردا دوشنبه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | شارژ خبری بازار سرمایه در میان ناامیدی سهامداران سکه تمام چند گرم است؟ ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد تعطیلی ۴۰۰ معدن شن و ماسه در خراسان رضوی دلایل اعتراض خریداران پژو پارس ایران خودرو چه بود؟ آیا ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه دارد؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای افزایش حق مسکن ۱۴۰۳ کارگران چه بود؟ | معاون وزیر کار مُنکر شد اخبار فروش حواله خوردو جانبازان تکذیب شد قیمت توافقی با دلار ترجیحی | کالا‌ها با دلار چند تومانی وارد می‌شوند؟ یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند
سرخط خبرها

بازار آزاد نهاده جیب دامدار و مرغدار را خالی کرد

  • کد خبر: ۶۸۰۱۸
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
بازار آزاد نهاده جیب دامدار و مرغدار را خالی کرد
مدیرعامل اتحادیه صنعت دام‌پروری خراسان‌رضوی گفت: عرضه بخشی از نهاده در بازار آزاد، نزدیک به ۲۰۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی دامدار را برای خرید نهاده از بازار آزاد روانه جیب دلال کرد.

طنین همتی|شهرآرانیوز،  این روزها باتوجه‌به وضعیت خشک‌سالی حاکم در استان، تأمین علوفه از سوی دامداران و مرغداران سخت‌تر از قبل شده است که علاوه بر این، دامداران به‌دلیل اینکه حجمی از نقدینگی خود را صرف خرید نهاده دانی از بازار آزاد کرده بودند، اکنون با کمبود نقدینگی هم مواجه هستند.

 

مدیرعامل اتحادیه صنعت دا‌م‌پروری خراسان‌رضوی دراین‌باره گفت: طبق آمار، سازمان جهاد کشاورزی استان بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار تن نهاده دولتی تحویل دامدار و مرغدار در استان داده است که در بحث نهاده دانی دولتی، استان توانست زیر ۵۰درصد جذب کند؛ به این معنی که به میزان همین ۸۰۰هزار تن نهاده دولتی جذب‌شده، دامدارها و مرغدارهای ما از بازار آزاد نهاده تهیه کردند که چیزی حدود ۲۰۰۰میلیارد تومان سرمایه دامدار ما به‌دلیل اختلاف قیمت جو، ذرت و سویای دولتی با بازار آزاد در یک سال گذشته وارد جیب دلال شده است.

 

امیر هراتی ادامه داد: یکی از دلایل مرگ خاموش دامدار که هنوز هم ادامه دارد، این است که در مقاطعی با پول ۳کیلو جو، می‌توان یک کیلو جو خرید و در مقطعی دیگر با پول ۵ کیلو سویا، می‌توان یک کیلو سویا خرید و همین نقدینگی می‌توانست برای تجهیز دامداری هزینه شود، اما ۲۰۰۰میلیارد تومان سرمایه جامعه دامداری و طیور استان بابت همین بار آزاد از جیب تولیدکننده خارج و به جیب دلال روانه شد.

 

وی افزود: از طرفی هم بازار مصرف تحت‌تأثیر کرونا کاهش چشمگیری داشته است و شرایط را برای دامدار از ۲ جهت سخت کرده و زیان را نصیب دامدار کرده است. اگر مقایسه‌ای در سرانه مصرف گوشت با قبل از شیوع کرونا داشته باشیم، حدود ۸۰۰هتل‌آپارتمان در این شهر کار می‌کردند. فعالیت رستوران‌ها، تالارها و برگزاری مراسم با شیوع کرونا تحت‌تأثیر قرار گرفت و روبه‌تعطیلی رفت. همه این‌ها حجم مصرف چشمگیری را تشکیل می‌داد که اکنون ما بخش درخور توجهی از این بازار مصرف را نداریم.
وی ادامه داد: اگر این حجم مصرف دوباره به بازار برگردد، واقعا ما دامی برای عرضه نداریم. ما ازبین‌رفتن دام‌های مولد را در این مدت به‌دلایل مختلف ازجمله نوسان قیمت نهاده دامی و نبود آن در بازار دیدیم و باعث شد که زایش‌های دام به‌شکل چشمگیری کم شود. دامدار در طول سال برای واحد دامداری برنامه‌ریزی می‌کند که در سال یک زایش روتین و مرتب داشته باشد، اما در این وضعیت، افراد خیلی برای تولید و پرورش انگیزه ندارند و هزینه‌های نگهداری دام، حمل‌ونقل، حقوق و دستمزد کارگران جدا از هزینه خوراک دام، همه دست‌به‌دست هم می‌دهند تا شرایط برای دامدار سخت شود. علاوه بر این، ما برای واردات علوغه از سایر استان‌ها برنامه‌ریزی کردیم و متأسفانه به‌دلیل افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، بازهم به مشکل خوردیم؛ به‌طوری‌که اصلا صرفه اقتصادی ندارد و بهای تمام‌شده محصول را افزایش می‌دهد.

وی تأکید کرد: هزینه خوراک دام زیاد است و صرفه اقتصادی ندارد. بحث خشک‌سالی و کمبود علوفه را پیش رو داریم و بیشتر دامداران فروشنده هستند و دام را زیر وزن به بازار عرضه می‌کنند. دراین‌میان، دام با وزن کم به کشتار می‌رسد و از طرفی تقاضا هم کم شده است.
مدیرعامل اتحادیه صنعت دام‌پروری خراسان‌رضوی یادآور شد: صنعت دام‌پروری به‌عنوان یک صنعت پایه نیازمند توجه است و از طرفی قیمت‌گذاری‌های منطقی محصولی مثل شیر که از سال گذشته هیچ تغییر نکرده است، باید مدنظر تصمیم‌گیران باشد. نمی‌شود هزینه‌ جانبی دامدار افزایش یابد، اما محصول نهایی دام بدون هیچ تغییر و با قیمت مصوب سال قبل عرضه شود!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->