ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور | اعتیاد در ۶ تا ۸ درصد مصرف‌کنندگان سیگار‌های الکترونیک ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر
سرخط خبرها

درباره کلاهبرداری با خرید و فروش حواله‌های خودروهای ایرانی

  • کد خبر: ۶۹۶۵۷
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
درباره کلاهبرداری با خرید و فروش حواله‌های خودروهای ایرانی
قصه پر‌غصه کلاهبرداری و جعل که همچنان بر روی امواج سهل‌انگاری مردم سوار است.

مهدی قرآنی | شهرآرانیوز؛ زمانی به خودت می‌آیی که دیگر کار از کار گذشته است و همه سرمایه ات سوخت شده است. ریال ریالی که با هزار خون دل در این اوضاع بد اقتصادی روی هم گذاشته‌ای یکجا در چاه ویلی سرازیر می‌شود که بازگشت آن به کارت بانکی ات کار کرام الکاتبین است. جعل و کلاهبرداری که شگردی حرفه‌ای برای تصاحب مال مردم است این روز‌ها از سوی افرادی سودجو در بستر فضای مجازی مدیریت می‌شود و همچنان قربانی می‌گیرد.


یکی را با جعل سند شش دانگ خانه تلکه می‌کنند و شخص دیگری را با فروش شارژ ارزان قیمت تلفن همراه. پول‌های فردی را از طریق فیشینگ اطلاعات بانکی اش سرقت می‌کنند و شخصی را از طریق سرمایه گذاری در سایت‌های شرط بندی و قمار.
اگر چه تاکنون مطالب زیادی درباره مقابله با جعل و کلاهبرداری از تریبون شهرآرا مطرح شده، اما هنوز هم شاهد سهل انگاری شهروندانی هستیم که با وعده‌های پوچ و توخالی عده‌ای تبهکار خام شده و سرمایه خود را دودستی تقدیم این مجرمان کلاهبردار می‌کنند.


با اینکه همه می‌دانیم خرید و فروش حواله‌های خودرو امری غیر قانونی بوده و امکان نقل و انتقال آن وجود ندارد، اما فضای مجازی پر شده از آگهی‌های فروش حواله خودرو‌های ایرانی که حالا با سیستم قرعه کشی نصیب برخی افراد می‌شود.
پرونده امروز مربوط به یکی از همین مرجوعه‌های پر تکرار قضایی است که فردی از طریق جعل سند خودرو ده‌ها میلیون تومان یک شهروند مشهدی را بالا کشیده است.


نشر آگهی در دیوار فراوانی جرم

مال باخته که مردی جوان است و قصد خرید یک خودرو ایرانی را داشته، در سایت‌های واسطه‌گر با آگهی فروش حواله یک دستگاه تیبا روبه رو می‌شود. با توجه به شگرد ثابت همه کلاهبرداران، در پانوشت تصویر حواله تیبای سفیدرنگ، منتشرکننده آگهی از نیاز مالی شدید خود به پول و تخفیف ویژه به خریدار اصلی سخن گفته بود و همین امر موجب به دام افتادن طعمه اش شد. مرد جوان با استثنایی بودن پیشنهاد صاحب آگهی بلافاصله با او تماس می‌گیرد و حواله تیبا را به مبلغ ۷۰ میلیون تومان از این فرد خریداری می‌کند. اما زمانی ورق این معامله پوشالی برمی گردد که مال باخته متوجه جعلی بودن سند تیبا می‌شود. او ۷۰ میلیون ناقابل از سرمایه اش را برای یک برگه سیاه و سفید بی ارزشی خرج کرده بود که نه دیگر خبری از فروشنده بود و نه تلفنش را پاسخ می‌داد.


موضوع که به پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی اعلام شد، تیمی از کارشناسان این پلیس تخصصی ابتدا با شناسایی شماره حساب بانکی که مبلغ ۷۰ میلیون تومان به آن انتقال داده شده بود، آن را مسدود کردند و در قدم بعدی به شناسایی متهم این پرونده پرداختند.


نیاز شدید مالی داشتم

تحقیقات این پرونده ادامه داشت تا اینکه متهم پرونده در یکی از مناطق شهر مشهد شناسایی شد و بعد هم در عملیاتی غافل گیرانه به دام مجریان قانون افتاد. مرد جوان که از این حرکت پلیس شوکه شده بود برای اینکه خود را بی گناه جلوه دهد، از پایه و اساس اتهام وارده علیه خود را کذب دانست و مدعی شد که هیچ گونه خطایی از وی سر نزده است.


رویارویی اش با شاکی پرونده هم نتیجه نداد و مرغ او برای بی گناه جلوه دادن خود یک پا داشت. شواهد و ادله کافی علیه این فرد وجود داشت و کارشناسان پلیس این مرد جوان را در مقابل این مستندات قرار دادند و همین امر موجب شد تا قفل دهان متهم بشکند و در نهایت به جرمش اعتراف کند.
مرد جوان انگیزه خود را از ارتکاب این جرم نیاز شدید مالی معرفی کرد و معترف شد که با جعل سند حواله یک دستگاه خودرو سواری تیبا و آگهی آن در سایت دیوار با درج مبلغی وسوسه کننده شاکی را ترغیب به خرید کرده است.


این داستان ادامه دارد

اگرچه متهم پرونده بعد از کلی ضدونقیض گویی سرانجام جرمش را پذیرفت و با قرار قضایی راهی زندان شد، اما هنوز هم افرادی هستند که فریب وعده‌های پوچ و یا آگهی‌های وسوسه کننده عده‌ای سودجو را می‌خورند و خود را وارد بازی یکسر باخت آن‌ها می‌کنند. موضوعی که رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی به آن تأکید می‌کند و از شهروندان می‌خواهد در معاملات اقتصادی خود تابع قانون باشند و از اقدامات غیر مجازی که متولیان مربوط آن را خلاف مقررات تلقی کرده اند، پرهیز کنند.

 

به گفته سرهنگ جواد جهانشیری شهروندان باید قبل از خرید و پرداخت هرگونه وجهی در فضای مجازی از صحت و سقم اطلاعات درج شده در آگهی اطمینان حاصل نمایند و ترجیحا در صورت حصول اطمینان کامل از واقعی بودن کالا یا خدمات منطبق بر مشخصات فروشنده یا خریدار، اقدام به معامله کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->