ثبت بیش از ۳۰ میلیمتر بارندگی در ۵ شهر خراسان رضوی (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) گرفتار شدن خودرو به همراه ۴ سرنشین داخل سیلاب در حاشیه شهر مشهد (۲۰ اردیبهشت) قطع برق محله سیدی مشهد با سقوط داربست روی شبکه ۲۰ هزار ولتی| نقص برطرف شد کلات با ۵۷ میلی متر بارندگی رکورددار بارش در خراسان رضوی شد کودک ۱۰ ساله چطور قاتل شد؟ | چرا کودکان نباید فیلم ترسناک تماشا کنند؟ اعترافات تکان دهنده دختر ۱۰ ساله تهرانی درباره قتل دوستش| آدمکشی را ار فیلم‌های ترسناک یاد گرفتم بارندگی و سیلاب موجب انسداد موقت محور‌های مواصلاتی خراسان رضوی شد(۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) گروگانگیری یک زن و دخترش مقابل مجتمع پالادیوم+تصاویر راه ارتباطی ۲۰ روستای کلات خراسان رضوی بر اثر سیل قطع شد ۳۶ مصدوم در تصادف زنجیره‌ای در جاده نیشابور (۲۰ اردیبهشت) مسدود شدن ۶ جاده در خراسان رضوی بر اثر ریزش کوه و سیلاب هدیه روز دختر چی بخریم؟ دستگیری ۱۴ سرشبکه یک شرکت هرمی در مشهد عوامل ابتلا به حساسیت فصلی چیست؟ | راه‌هایی برای کاهش علائم آلرژی صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای خراسان رضوی و ۵ استان دیگر (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قتل زن جوان توسط برادرش در مشهد به خاطر حرف مردم + عکس هشدار جهادکشاورزی مشهد به کشاورزان، دامداران، مرغداران، زنبورداران و گلخانه‌داران آزمون شفاهی احراز صلاحیت اخذ پروانه تخصصی روان‌شناسان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد
سرخط خبرها
معاون پیشگیری بهزیستی خراسان‌رضوی:

غربالگری اختلالات بینایی کودکان خراسان‌رضوی

  • کد خبر: ۷۱۳۲۸
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
غربالگری اختلالات بینایی کودکان خراسان‌رضوی
معاون پیشگیری بهزیستی خراسان‌رضوی از آغاز طرح جامع غربالگری اختلالات بینایی کودکان خراسان‌رضوی خبر داد.

گروه سلامت و پزشکی شهرآرانیوز | به‌گفته معاون پیشگیری بهزیستی خراسان‌رضوی، امسال اولین‌بار برنامه‌های غربالگری بینایی، شنوایی و ژنتیک به‌عنوان خدمات پیشگیرانه سطح یک، از سوی مراکز مثبت زندگی اجرا می‌شود.


غلامحسین دلبری گفت: در اجرای این برنامه، انجمن اپتومتری خراسان‌رضوی و تعدادی از پزشکان متخصص چشم با بهزیستی همکاری می‌کنند.


وی یادآور شد: در سال گذشته به‌دلیل شیوع کرونا، اجرای این برنامه با مشکل روبه‌رو شد و آمار کودکان غربال‌شده نسبت به سال‌های پیش بسیار پایین‌تر بود، چون ما بیشتر پایگاه‌های دائمی برنامه را از دست دادیم. در سال گذشته، مهدکودک‌ها تعطیل بودند، برخی پایگاه‌ها درحال تبدیل به مراکز مثبت بودند و مراجعات مردم هم تحت‌تأثیر کرونا، بسیار کم شد؛ بنابراین بیشتر پایگاه‌های غربالگری به مشکل خوردند و درنهایت پوشش برنامه به‌شدت ضعیف شد.


وی اظهار کرد: در نظر داریم امسال با نیرو‌های تازه‌نفس در قالب جدید و با نگاه محله‌محوریِ مراکز مثبت، این برنامه را با قوت تمام اجرا کنیم و پوشش را به سطحی ببریم که شایسته استان خراسان‌رضوی باشد.

اجرای برنامه غربالگری ژنتیک خانواده‌هایی که عضو معلول دارند

دکتر نرگس ژیان‌عابد با اشاره به برنامه غربالگری، از برنامه غربالگری ژنتیک خانواده‌هایی که عضو معلول دارند از سوی مراکز مثبت زندگی در محلات مشهد نیز خبر داد.


کارشناس مسئول برنامه‌های غربالگری ژنتیک و بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال خراسان‌رضوی ادامه داد: مراکز مثبت زندگی باید در محلات زیر پوشش خود، خانواده‌هایی را که عضو معلول دارند به مراکز مشاوره ژنتیک هدایت کنند.


وی اطلاع‌رسانی و روشنگری درباره چرایی اجرای این برنامه را از رسالت‌ها و وظایف مراکز مثبت زندگی برشمرد و گفت: باید خانواده‌ها را مجاب کنیم که برای پیشگیری از تولد معلولان جدید به مشاوره ژنتیک مراجعه و در صورت لزوم، آزمایش‌ها و فرایند‌های این برنامه را طی کنند.


دکتر ژیان‌عابد گفت: همه این مراحل برای خانواده‌های زیر پوشش بهزیستی رایگان است. هزینه مشاوره و نیز هزینه آزمایش‌ها از ۱۰۰ هزار تومان تا ۳۰ میلیون تومان به‌وسیله بهزیستی پرداخت می‌شود و خروجی برنامه این است که مطمئن شویم در خانواده‌های زیر پوشش برنامه، معلول جدیدی متولد نمی‌شود و ورودی‌های بهزیستی از این بخش به صفر می‌رسد.


وی درباره اجرای برنامه غربالگری بینایی نیز گفت: همه مراحل اجرای برنامه برای ساکنان مناطق حاشیه‌ای، روستا‌ها و نیز مددجویان بهزیستی رایگان است و درباره سایر افراد کم‌بضاعت با تأیید مددکار مرکز مثبت نیز هزینه رایگان است.


وی ادامه داد: همه مشخصات کودکان ۳ تا ۶ سال ساکن محله زیر پوشش مرکز مثبت زندگی، در سامانه مربوط ثبت می‌شوند و بینایی‌شان با چارت E در مراکز مثبت انجام می‌شود و در صورت مشکوک‌بودن به اختلال بینایی، کودک به اپتومتریست‌های طرف قرارداد برنامه ارجاع داده می‌شود.


دکتر ژیان‌عابد گفت: پس از این مرحله، در صورت تشخیص اختلال بینایی از سوی اپتومتریست، کودک برای انجام جراحی یا درمان خاص به چشم‌پزشک ارجاع داده خواهد شد. انجمن اپتومتری خراسان‌رضوی و تعدادی از چشم‌پزشکان با بهزیستی قرارداد دارند و در اجرای این برنامه همکاری می‌کنند.


وی ادامه داد: درباره شهرستان‌ها نیز هم‌زمان کارگاه‌های آموزشی برای مراکز مثبت برگزار می‌شود و اجرای برنامه از سوی مراکز مثبت، از اول تیرماه در سراسر استان با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی آغاز می‌شود.


کارشناس مسئول برنامه غربالگری بینایی بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: تمام اطلاعات مربوط به کودکان غربال‌شده از سال ۹۵ در سامانه متمرکز این برنامه موجود است و منبع اطلاعاتی و تحقیقاتی بسیار خوبی در زمینه بروز اختلالات بینایی، دلایل و فراوانی تنبلی چشم و سایر تحقیقات علمی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->