نکوداشت علی بامشکی، پیشکسوت کشتی استان خراسان‌رضوی پیروزی بسکتبالیست‌های فرش مشهد در گام اول تاریخ و ساعت بازی چلسی و تاتنهام در لیگ برتر انگلیس | تقابل پوچ با یاران سابق نکونام: از رفتن خطیر همه تیم خوشحال شدند بازگشت بنزما به رئال مادرید نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رفت بوروسیا دورتموند و پاری‌سن‌ژرمن| امباپه در حسرت فینال؟ جدول لیگ برتر ایران پس از پایان هفته بیست و پنجم (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) | صدر کماکان در تسخیر آبی‌ها پخش زنده بازی النصر و الخلیج در جام حذفی عربستان+ تماشای آنلاین نتیجه بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ ویدئو گل‌ها| خواب آور و بی‌فایده! ویدئو خلاصه بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه‌کاره استقلال به‌دنبال مربی خارجی سهمیه خارجی پرسپولیس کاهش پیدا کرد نتیجه بازی استقلال و تراکتور در لیگ برتر (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)| تساوی دل‌سردکننده ویدئو خلاصه بازی استقلال و تراکتور در لیگ برتر فوتبال(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترکیب پرسپولیس برای بازی با سپاهان اعلام شد | بیرانوند در ترکیب اصلی پخش زنده بازی دورتموند و پاری سن ژرمن در لیگ قهرمانان اروپا + تماشای آنلاین فن دایک در رادار بایرن مونیخ ستاره سابق پرسپولیس مربی تیم ملی شد اوبلاک در لیست فروش اتلتیکومادرید پخش زنده بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر + تماشای آنلاین
سرخط خبرها

با ثریا آقایی؛ از تهران به توکیو

  • کد خبر: ۷۳۲۱۱
  • ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
با ثریا آقایی؛ از تهران به توکیو
کمتر از ۲ هفته دیگر مسابقات المپیک توکیو آغاز خواهد شد و ثریا آقایی، نفر اول بدمینتون بانوان ایران، که به‌تازگی سهمیه المپیک را کسب کرده است، از این مسیر طولانی می‌گوید.

گروه ورزش شهرآرانیوز؛ تلفن را پاسخ می‌دهد و آن‌چنان گرم و صمیمی برخورد می‌کند که انگار او خبرنگار است و ما سهمیه گرفته‌ایم! برخلاف برنامه‌های تمرینی فشرده و مهیاشدن برای پرواز به توکیو، دقایقی با ما گفتگو می‌کند. ثریا آقایی نخستین بانوی بدمینتون‌باز تاریخ این رشته در ایران است که موفق به کسب سهمیه یکی از سخت‌ترین رشته‌های ورزشی دنیا برای ایران شده است تا تاریخ‌ساز شود.

 

المپیک ریو؛ رؤیای بربادرفته

ثریا هدفش را از المپیک ریو دنبال می‌کرده است. او می‌گوید: ۸ سال قبل و در جریان بازی‌های انتخابی المپیک ریودوژانیرو هنگامی که جزو ۱۰۰ دختر برتر مسابقات انتخابی المپیک بودم، در آفریقا مصدوم شدم و اصلا بازگشتم به ورزش حرفه‌ای در هاله‌ای از ابهام بود. من تلاش زیادی کردم تا بتوانم دوباره به فرم ایدئال خودم بازگردم و همواره این رؤیا با من بود تا به المپیک صعود کنم. آن روز این رؤیا به هدف تبدیل شد و امروز مسافر توکیو شدم.

 

با ثریا آقایی؛ از تهران به توکیو

 

۱۷ مسابقه جهانی سخت تا المپیک توکیو

ثریا آقایی در بازگشت دوباره به ورزش حرفه‌ای و با تلاش فراوان موفق به کسب سهمیه المپیک شد. خودش درباره این مسیر دشوار می‌گوید: فرایند کسب سهمیه المپیک در رشته ما چنین است که فدراسیون جهانی معیار کسب سهمیه را امتیازات حداقل ۱۰ مسابقه معتبر جهانی می‌داند و من در این راه از سال ۲۰۱۹ در ۱۷ مسابقه مهم شرکت کرده‌ام.


وی ادامه داد: در اوج آمادگی و درست در زمانی که همه‌چیز به سمت‌وسوی کسب سهمیه می‌رفت، در اسفند ۹۸ و با همه‌گیری کرونا مسابقات من متوقف شد. این درحالی بود که هنوز برخی کشور‌های اروپایی درگیر همه‌گیری نشده بودند و حریفان مشغول مسابقه بودند. سال ۲۰۲۰ سال سختی برای ورزش ایران و جهان بود و همه‌چیز به تعطیلی کشیده شد و اصلا نمی‌دانستیم المپیکی در کار خواهد بود یا نه.

 

با ثریا آقایی؛ از تهران به توکیو

 

ثریا در همین زمان و در مسابقات لیگ‌برتر بانوان ایران، در هفته نهم این بازی‌ها دوباره مصدوم شد. او می‌گوید: با مصدومیت دوباره، باز کار برای من سخت شد. اما از آنجا که فاصله چندانی تا رسیدن به هدفم نداشتم، تمام تلاشم را کردم که این مصدومیت هرچه سریع‌تر برطرف شود. تیم ما در لیگ بانوان عنوان قهرمانی را کسب کرد و من هر روز بیشتر تلاش می‌کردم تا مصدومیتم خوب شود و بتوانم تمریناتم را از سر بگیرم.

 

رقابت سخت با آسیایی‌های مدعی

بانوی اول بدمینتون ایران اسفند ۹۸ و در مسابقات جهانی اوگاندا شرکت کرد. در آخرین رده‌بندی جهانی بانوان بدمینتون‌باز، ثریا آقایی در جایگاه ۱۰۵ جهان قرار گرفت و در رده‌بندی المپیک در جایگاه ۹۹ بانوان جهان ایستاد.

او درباره رقابت‌های پیش‌رو و چگونگی بازی‌ها می‌گوید: ۴۳ بازیکن خانم به المپیک توکیو راه یافتند. پس از انصراف چند بازیکن، ۴ سهمیه جهانی آزاد شد و من به اتفاق بازیکنانی از گواتمالا، مصر و اوکراین به جدول اصلی بازی‌ها راه یافتیم. در این المپیک بازی‌ها به‌صورت دوره‌ای خواهد بود که متشکل از ۱۳ گروه سه‌نفره و یک گروه چهارنفره خواهد بود و هر بازیکن باید ۲ بازی انجام دهد. درنهایت نیز از هر گروه یک بازیکن به جدول شانزده‌نفره و تک‌حذفی صعود می‌کند که امیدوارم بتوانم از گروهم صعود کنم.


آقایی تصریح کرد: ۱۶ نفر اول آسیا که ۱۰ نفر از بین آنان همان ۱۰ بازیکن اول جهان هستند، در این گروه‌های چهارده‌گانه خواهند بود و همین، رقابت را بسیار سخت خواهد کرد. جدی‌ترین حریف من در این گروه‌ها می‌تواند بازیکن هنگ‌کنگ باشد.

 

شرایط سخت اقتصادی عامل کاهش شرکت در مسابقات

ثریا آقایی در سال‌های گذشته و برای رسیدن به سهمیه المپیک تلاش‌های فراوانی کرده و به بیش از ۴۲ کشور جهان برای مسابقه رفته است. هزینه‌های اعزام وی را عموما فدراسیون بدمینتون ایران تأمین کرده است و در برخی بازی‌ها باتوجه‌به دعوت رسمی کنفدراسیون بدمینتون آسیا، هزینه‌ها نیز از جانب آن نهاد پرداخت شده است. بااین‌حال، او برای شرکت در برخی بازی‌ها با هزینه شخصی‌اش نیز اعزام شده است.


وی درباره چرایی کاهش تعداد بازیکنان در رقابت‌های برون‌مرزی می‌گوید: به‌نظرم شرایط اقتصادی و نوسان نرخ ارز تأثیر مستقیمی در کاهش اعزام‌ها داشته است و با وجود اینکه همه دوست داریم با تعداد بیشتری از نمایندگان ایران در هر مسابقه‌ای حاضر شویم، متأسفانه چندسالی است که امکان آن مهیا نیست. اگر بازیکنان بیشتری برای رقابت وجود داشته باشند، قطعا انگیزه‌ها نیز بیشتر می‌شود و امیدوارم در آینده شاهد این اتفاق باشیم.

 

پیام تبریک علی کریمی و رضا بهرام غافل‌گیرم کرد

پس از قطعی‌شدن کسب سهمیه المپیک توکیو، سیلی از پیام‌های تبریک از سوی افراد مختلف به‌ویژه ورزشکاران رشته بدمینتون برای ثریا آقایی صادر شد. دراین‌بین، برخی چهره‌های مطرح ورزش، سینما و موسیقی هم به المپیکی‌شدن ثریا آقایی واکنش نشان دادند که علی کریمی، تهمینه میلانی، رضا بهرام و مصطفی تاجزاده از آن جمله‌اند.


آقایی درباره اینکه کدام پیام‌ها را دوست داشته است، می‌گوید: همه کسانی که به من ابراز لطف کردند، شایسته احترام‌اند و از آنان صمیمانه ممنونم. برخی پیام‌ها را که می‌خواندم، متوجه می‌شدم آن شخص اصلا رشته ما را نمی‌شناسد و صرفا از المپیکی‌شدن یک دختر ایرانی مسرور شده است. همین که این سهمیه سبب شد خیلی از مردم ما با نام بدمینتون آشنا شوند، برای من مهم و لذت‌بخش است. اما در بین پیام‌های دریافتی، تبریک آقای علی کریمی برایم بسیار مهم بود و تبریک رضا بهرام را که از خوانندگان مورد علاقه من و خانواده‌ام است، بسیار دوست داشتم.

 

با ثریا آقایی؛ از تهران به توکیو

 

ثریا آقایی در پایان به کسانی که در راه کسب سهمیه المپیک در کنارش بودند، اشاره کرد و گفت: در سال‌هایی که در سطح ملی ورزش کردم، همواره تلاشم می‌کردم از حواشی دوری کنم و به‌عنوان بازیکنی حرفه‌ای ورزش را دنبال کنم. در این مدت تلاش کردم همیشه با خیال و وجدانی آسوده با اطرافیانم برخورد کنم و اجازه ندهم کسی از دست من برنجد و از کسی رنجیده شوم. همه انسان‌ها را خوب و دوست‌داشتنی دیدم، مگر آنکه خلافش به من ثابت شده باشد. خانواده‌ام در سال‌های گذشته متحمل زحمات فراوانی برای من شدند و مربیان و مدیران فدراسیون نیز همه تلاششان را کردند تا امروز بتوانم نماینده ورزشکاران بدمینتون ایران در توکیو باشم.


گفتنی است پیش از ثریا آقایی که موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۱ توکیو شد، ۱۳ سال پیش کاوه محرابی اولین بدمینتون‌باز ایرانی بود که موفق به شرکت در المپیک ۲۰۰۸ پکن شد. همچنین در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو نیز مهدی میری‌مقدم، داور مشهدی بدمینتون، نماینده این رشته در بازی‌های المپیک بود که در کنار علیرضا فغانی، نمایندگان جامعه داوری ورزش ایران در المپیک بودند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->