نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است
سرخط خبرها

تخصیص بودجه‌های عمرانی خراسان رضوی؛ ۳۷ درصد

  • کد خبر: ۷۵۶۵۹
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
تخصیص بودجه‌های عمرانی خراسان رضوی؛ ۳۷ درصد
رئیس سازمان برنامه ریزی خراسان رضوی در حالی از اختصاص هزار میلیارد تومانی بودجه عمرانی خبر داد که تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ بیان اعداد و ارقام مربوط به دخل وخرج خراسان رضوی قسمت زیادی از مباحث مطرح شده در جلسه روز گذشته سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان را به خود اختصاص داد که در روز‌های پایانی دولت دوازدهم برگزار شد. خلاصه‌ای از اعتبارات تخصیص یافته در سال جاری، وضعیت پروژه‌های عمرانی، عاقبت وعده‌های مالی، وضعیت اشتغال و مقایسه این اعداد و ارقام با سال قبل، گوشه‌ای از مباحث مطرح شده در جلسه بود که در اینجا خلاصه‌ای از مهم‌ترین آن‌ها را می‌خوانید.


۴ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در استان

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خراسان رضوی درباره پروژه‌های نیمه تمام عمرانی در استان گفت: اکنون حدود ۴ هزار پروژه نیمه تمام در استان داریم که حدود ۳۰هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن‌ها نیاز است؛ به عنوان نمونه فقط ۱۳مجتمع اداری نیمه تمام داریم که بودجه موردنیاز برای آن‌ها ۵۲۵میلیارد تومان است. به گفته رضاجمشیدی تا این لحظه ۲۷۵۶ میلیارد تومان از بودجه عمرانی به استان ابلاغ شده که از این میزان ۱۰۲۰ میلیارد تومان (میانگین ۳۷ درصد) تخصیص یافته است.

 

او همچنین در مقایسه اعتبارات استانی خراسان رضوی با سال قبل گفت: این اعتبارات در سال ۹۹ معادل ۱۴۴۰ میلیارد تومان بود که ۷۷۱ میلیارد تومان (به طور میانگین ۵/۵۳ درصد) از آن تخصیص یافت. از این میزان، ۳۳۴ میلیارد تومان به صورت نقدی و مابقی به صورت اسناد خزانه اسلامی بود.


درآمد ثروتمندان استان ۵/۵ برابر فقرا

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان درباره ضریب جینی که نشان دهنده وضعیت نابرابری درآمد است، گفت: طبق آمار، ضریب جینی در نقاط شهری کشور در سال ۹۹ معادل ۳۹/۰ و در نقاط شهری خراسان رضوی ۳۶/۰ است. همچنین ضریب جینی روستایی در کشور ۳۶/۰ و در استان ۳۳/۰ است. این یعنی به طور نسبی وضعیت توزیع درآمدی در استان برابرتر است. جمشیدی در قسمت دیگری از سخنانش اظهار کرد: نسبت سهم ۲۰ درصد ثروتمند به ۲۰ درصد فقیر در کشور ۱/۷ و در خراسان رضوی ۵/۵ است. این یعنی ۲۰ درصد ثروتمند کشور نسبت به ۲۰ درصد فقیر ۱/۷ برابر درآمد دارند که این نسبت در استان ۵/۵ برابر است.


بیکاری ۷۳ هزار نفر در بهار ۱۴۰۰

اگر می‌خواهید بدانید وضعیت اشتغال استان چگونه است، این بخش از صحبت‌های رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خراسان رضوی را بخوانید. جمشیدی در این باره گفت: نرخ بیکاری استان در بهار ۱۴۰۰ معادل ۸/۶ درصد بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل، ۲/۰ درصد کاهش یافته و تعداد بیکاران استان نیز نسبت به بیکاران فصل بهار سال قبل، ۹ هزارو ۸۰۰ نفر کمتر شده است. همچنین نرخ اشتغال استان که مکمل نرخ بیکاری است، ۹۳/۲ درصد است که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲/۰ درصد افزایش یافته است. به گفته وی با وجود اینکه نرخ اشتغال استان افزایش یافته، تعداد شاغلان آن نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷۳ هزار نفر کاهش یافته است. رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان، موضوع را این طور شرح داد: کل جمعیت شاغل استان یک میلیون و ۸۵۸ هزار نفر است.

 

طبق آمار، جمعیت فعال استان به دلیل کاهش نرخ مشارکت و افزایش جمعیت نسبت به بهار سال قبل حدود ۸۳ هزار نفر کم شده است. از این تعداد ۷۳ هزار نفر کسانی هستند که شاغل بوده و بیکار شده اند و ۱۰ هزار نفر نیز دیگر به دنبال کار نیستند. (طبق تعریف، بیکار به کسی می‌گویند که کار نداشته باشد و دنبال کار باشد، پس به این ۱۰ هزار نفر بیکار اطلاق نمی‌شود.) جمشیدی ادامه داد: مجموع شاغلان در ۸۵ دستگاه اجرایی استان حدود ۱۴۶ هزارو ۵۱۶ نفر است که از این تعداد ۵۱ درصد آقا و ۴۹ درصد خانم هستند. قرارداد‌های حدود ۸۰ درصد از این افراد، رسمی و پیمانی و ۲۰ درصد بقیه از انواع
دیگر است.


از اعتبارات تعهدات سفر‌های رئیس جمهور به استان چه خبر؟

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان گفت: مجموع تعهدات دور اول و دوم سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی، معادل ۴ هزارو ۲۶ میلیارد تومان بوده و آنچه در عمل پرداخت شده است، ۴ هزارو ۵۵۰ میلیارد تومان (معادل ۱۱۳ درصد) بوده است.


جمشیدی درباره جزئیات این تعهدات توضیح داد: اعتبار تفاهم نامه‌ای که در دور اول سفر‌ها داشتیم، ۱۲۱۳ میلیارد تومان بود که ۲۲۱۸ میلیارد تومان (معادل ۱۸۳ درصد) پرداخت شد. درکنار این تفاهم نامه، وعده‌هایی را رئیس جمهور و وزیران برای پروژه‌های استان دادند که مجموع آن ۶۵۲ میلیارد تومان بود و از این میزان، ۴۸۳ میلیارد تومان (معادل ۷۴ درصد) محقق شد. همچنین مجموع مصوبات دور دوم سفر‌ها ۲۱۶۰ میلیارد تومان بود و آنچه محقق شد، ۱۸۴۹ میلیارد تومان (معادل ۸۶ درصد) بود.

 

او این اعداد و ارقام را این طور معنی کرد: مجموع پرداختی‌ها از مجموع مصوبات، بیشتر است، اما در اجزا بعضی‌ها بیشتر و برخی کمتر اجرا شده است. به گفته رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان، میزان مصوبات اجرانشده در این مدت حدود ۸۴۹ میلیارد تومان است که از مهم‌ترین آن‌ها در دور اول، انتقال آب با لوله از اراضی کشاورزی، اجرای کمربند سبز مشهد، سامان دهی رودخانه کشف رود و حاشیه شهر مشهد بوده است.


خلاصه‌ای از اعتبارات سال ۱۴۰۰

به گفته رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان، درآمد‌های پیش بینی شده برای استان در قانون بودجه ۱۴۰۰ معادل ۸۶۵۹ میلیارد تومان با رشد حدود ۵۲ درصدی نسبت به سال قبل است. همچنین اعتبارات هزینه‌ای ۱۲۲۶ میلیارد تومان است که نسبت به عدد مصوب سال قبل، ۶۲ درصد رشد دارد. اعتبارات مصوب تملک و دارایی نیز ۱۵۹۳ میلیارد تومان است که ۱۵۳ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

 

جمشیدی به اجزای اعتبارات مصوب تملک و دارایی نیز اشاره کرد و افزود: این اعتبارات شامل ۳۴۷ میلیارد تومان اعتبارات استانی، ۴۴۰ میلیارد تومان مربوط به ۳ درصد نفت و گاز، ۱۰۸ میلیارد تومان مربوط به ۲۷/۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۳۲ میلیارد تومان جرائم رانندگی است و ۳ قسمت جدید شامل ۳۴۰ میلیارد تومان اعتبارات راه‌های روستایی، ۹۸ میلیارد تومان اعتبارات آب روستایی و ۲۲۷ میلیارد تومان اعتباراتی به نام جدول پنج ده است.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال در قانون بودجه ۱۰۳ طرح ملی که در عنوان آن اشاره‌ای به یکی از نقاط جغرافیای خراسان رضوی شده است داریم، گفت: اعتبار این طرح‌ها ۱۳۳۸ میلیارد تومان است. از این تعداد ۳۱ طرح با مبلغ ۲۳۱ میلیارد تومان، استانی شده است و دیگر طرح‌ها به طورکامل ملی هستند.


۲۰۰ میلیارد تومان؛ اعتبارات حوزه آب

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان باتوجه به خشک سالی‌های اخیر گفت: امسال ۹۲ میلیارد تومان به شرکت آب وفاضلاب استان و حدود ۱۷ میلیارد تومان به شرکت آب وفاضلاب مشهد اختصاص دادیم. همچنین یکی از تغییراتی که قانون بودجه امسال نسبت به سال قبل دارد، اضافه شدن ۹۸ میلیارد تومان برای آب روستایی است که این عدد در دوران قبل وجود نداشت. تقریبا اعتبارات حوزه آب امسال ۲۰۰ میلیارد تومان است.

 

جمشیدی افزود: رقم موردنیاز برای تامین برق شهرک‌های صنعتی، بسیار بزرگ است. برای مثال فقط برای شهرک۵ مشهد حدود ۱۳۰میلیارد تومان برآورد شده است. برای تامین برق موردنیاز شهرک‌های صنعتی طبق توافق صورت گرفته، مقرر شد ۴۴ درصد مبلغ موردنیاز را شرکت شهرک‌های صنعتی کشور و استان و ۴۰ درصد را شرکت برق استان و توانیر فراهم کنند و ۱۵ درصد را نیز ما به نمایندگی از دولت تامین کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->