قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ گرانِ کارگران، ارزان تمام شد+ فیلم دلار گران شد، حباب سکه را هم بیشتر کرد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه بوده است | کاهش رشد اسقاط با ممنوعیت واردات انجام ۲ پرواز فوق العاده برای روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسیر تهران به مشهد اجاره واحد‌های میلیاردی در کوهسنگی مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) باید‌ونباید‌های تشخیص کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو مشارکت ۸۹درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت ویدئو | چه تعداد بیکار در کشور داریم؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر خودرو‌های داخلی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

وظیفه سنگین بر دوش تولیدکنندگان داخلی در پی ممنوعیت ورود لوازم خانگی کره‌ای

  • کد خبر: ۸۲۵۰۸
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
وظیفه سنگین بر دوش تولیدکنندگان داخلی در پی ممنوعیت ورود لوازم خانگی کره‌ای
در پی ممنوعیت ورود لوازم خانگی کره‌ای، بهبود کیفیت محصولات وطنی ضروری‌تر است.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ برچسب ورودممنوع بر لوازم خانگی ساخت دو شرکت کره‌ای به ایران با حمایت ویژه رهبری از تولیدکنندگان داخلی، زده شد. حتما این خبر را درکنار تصویر دو نامه یکی ازسوی مقام معظم رهبری خطاب به رئیس جمهور و دیگری ازسوی آیت ا... ابراهیم رئیسی خطاب به وزرای خود برای جلوگیری از واردات لوازم خانگی خوانده اید. خبری که چراغ امید را در دل تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی روشن کرده و واکنش‌هایی مثبت را در کنار تاکیداتی ازسوی فعالان اقتصادی درپی داشته است.

بگذارید پیش از اشاره به این واکنش‌ها کمی به عقب بازگردیم. قبل از سال ۹۷ بازار لوازم خانگی ایران در قبضه ۷۰ درصدی لوازم خانگی خارجی به ویژه کره ای‌ها بود. بعد از آن تحریم‌ها پای واردات مستقیم این کالا‌ها را تاحدودی از بازار ایران به عقب راند. نمی‌گوییم بُرید، چون قاچاق این کالا‌ها تا حدودی جای خود را در این بازار باز کرده بود، با این حال عرصه برای تولیدکنندگان داخلی تاحدودی باز شد و فعالان این حوزه توانستند نفسی تازه کنند.

اما در سال جاری، چندباری شایعه آزادسازی واردات لوازم خانگی از دو شرکت کره‌ای دهان به دهان پیچید و تولیدکننده‌های داخلی را نگران کرد؛ البته هربار این شنیده‌ها تکذیب و به خبری سوخته تبدیل می‌شد، اما جمعی از شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی در نامه ای، نگرانی خود در این باره را با رهبر معظم انقلاب در میان گذاشتند که نتیجه آن، نامه ایشان به رئیس جمهور و در ادامه دستور آیت ا... ابراهیم رئیسی به وزرایش برای ممنوعیت واردات این کالا‌ها بود.

با وجود واکنش‌های مثبت در فضای مجازی به این خبر، تاکید همه کارشناسان این بود که تولیدکنندگان لوازم خانگی باید قدر این حمایت را بدانند و این موضوع نباید منجر به انحصارطلبی تولیدکنندگان، کاهش کیفیت کالا و افزایش قیمت شود، بلکه فعالان این صنعت باید تلاش کنند تا از فرصت پیش آمده بهره کافی را به منظور افزایش کیفیت کالا و بهره وری ببرند.
برخی واکنش‌ها در فضای مجازی نیز خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که باید درکنار جلوگیری از واردات، پیگیر افزایش کیفیت و بهبود خدمات نیز باشد.

صدای مشتری مهم است

حسین اختراعی، رئیس انجمن تحقیق و توسعه خراسان رضوی است. او با تاکید بر اینکه تولیدکننده در ایران مشکلات زیادی دارد که وقتش را باید به جای تولید، صرف برطرف کردن آن‌ها کند، به شهرآرا می‌گوید: ممنوعیت واردات لوازم خانگی، یک حمایت قوی از فعالان این صنعت است، به شرط اینکه درمقابل، تولیدکننده‌ها با افزایش کیفیت کالا‌های خود این حمایت را جبران کنند. اکنون در بازار‌های دیگری مانند میوه خشک، پوشاک و... نیز با وجود ظرفیت داخلی، واردات موجب شکست فعالان این حوزه‌ها شده است.

رئیس انجمن تحقیق و توسعه استان با تاکید بر اینکه حمایت‌های دولت باید در راستای افزایش کیفیت محصولات داخلی باشد، می‌افزاید: از صدور مجوز‌های قبل از تولید بگیرید تا مشکلات مالیات و تامین اجتماعی در زمان تولید، همه وقت تولید و تولیدکننده را می‌گیرد، اما در حوزه افزایش کیفیت هیچ کار خاصی انجام نداده ایم. تولیدکننده تمام توانش را برای کسب رضایت دستگاه‌ها و اجرای قوانین دست وپاگیر می‌گذارد و دیگر توانی برای تولید محصول باکیفیت که ظرفیتش را نیز دارد، برایش باقی نمی‌ماند.

اختراعی ادامه می‌دهد: مسئولان باید در مسیر تولید به تولیدکننده فشار کیفیتی وارد کنند که این فشار با فشار تولید که اکنون همه تولیدکنندگان درگیر آن هستند، تفاوت دارد. کیفیت باید صدای مردم باشد. مردم باید بگویند از چه کالایی راضی و از چه کالایی ناراضی هستند. باید جایی باشد که صدای مشتری را به گوش تولیدکننده برساند و دستگاه‌ها از خواسته مشتری حمایت کنند.

بهبود کیفیت تولید داخلی

همچنین دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی به ایران می‌گوید: باتوجه به اینکه بخش لوازم خانگی یکی از موتور‌های پیشران صنعت محسوب می‌شود، ممنوعیت واردات کالا‌های خارجی می‌تواند سبب ایجاد بازار برای تولید‌های داخلی و ایجاد هزاران فرصت شغلی برای جوانان ایرانی بشود. حسین خانی زاده می‌افزاید: لوازم خانگی به غیر از خط تولید به دلیل نیاز به خدمات پس از فروش، فرصت‌های شغلی زیادی را ایجاد می‌کند. بر این اساس، وقتی لوازم خانگی خارجی وارد کشور می‌شود، نه تنها فرصت‌های شغلی در بخش خط تولید که در بخش خدمات بعد از فروش نیز از بین می‌رود.

وی تاکید می‌کند: در شرایط تحریم که لوازم خانگی خارجی کمتر وارد کشور می‌شود، استقبال مردم از کالا‌های داخلی بیشتر شده است، بنابراین می‌توان با ممنوعیت واردات اجناس ساخت خارج، زمینه رونق تولیدات داخلی را فراهم کرد، با این حال وی با بیان اینکه تولیدکنندگان در پاسخ به حمایتی که از تولید لوازم خانگی داخلی شده است، باید سعی کنند کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند، می‌گوید: بهبود فضای کسب وکار یکی از پیش شرط‌های مهم ارتقای کیفیت لوازم خانگی ایرانی است. هنگامی که هزینه تولید برای تولیدکننده داخلی افزایش یافت و حاشیه سود کم شد، توان رقابت و سرمایه گذاری برای بهبود فضای کالای رقابت پذیر را نخواهد داشت و درنتیجه کیفیت تولید نیز کاهش خواهد یافت.

خانی زاده ادامه می‌دهد: البته حمایت از تولید داخل نباید بهانه‌ای شود که معدودی از تولیدکنندگان سعی کنند از شرایط به وجود آمده سوءاستفاده کرده، کالا‌های بی کیفیت و کم دوام را برای کسب حاشیه سود بیشتر، روانه بازار کنند، از این رو باید هم زمان با تلاش برای ارتقای کیفیت تولیدات داخلی، نظارت بر واحد‌های تولیدکننده نیز تشدید شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->