ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور | اعتیاد در ۶ تا ۸ درصد مصرف‌کنندگان سیگار‌های الکترونیک ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟
سرخط خبرها

واکسن؛ پروتکل‌های بهداشتی را تغییر می‌دهد

  • کد خبر: ۸۳۰۷۶
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
واکسن؛ پروتکل‌های بهداشتی را تغییر می‌دهد
ما واکسن زدیم جمله‌ای تکراری است که این روز‌ها زیاد به گوش می‌خورد و در کنار حذف و کم‌رنگ‌شدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی و کم‌رنگ‌ترشدن رنگ‌بندی‌های کرونایی این باور را در میان مردم شایع کرده است که دیگر نیازی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیست و هرچه تزریق دز دوم واکسن بیشتر شود، رعایت شیوه‌نامه‌ها ضعیف‌تر می‌شود.

جانقربان | شهرآرانیوز- راننده از دور اشاره می‌کند و می‌گوید: آقا بی‌زحمت ماسکت رو بزن. مرد بی‌تفاوت می‌گوید: ول کن بابا ما واکسن زدیم...

ما واکسن زدیم جمله‌ای تکراری است که این روز‌ها زیاد به گوش می‌خورد و در کنار حذف و کم‌رنگ‌شدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی و کم‌رنگ‌ترشدن رنگ‌بندی‌های کرونایی این باور را در میان مردم شایع کرده است که دیگر نیازی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیست و هرچه تزریق دز دوم واکسن بیشتر شود، رعایت شیوه‌نامه‌ها ضعیف‌تر می‌شود.

موج ششم در انتظار کوچک‌ترین غفلت

عضو هیئت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه می‌گوید: در روز‌های پایانی ماه صفر خطر موج ششم بحران کرونا به‌شدت احساس می‌شود و از مردم می‌خواهیم بیشتر مراقب خود و اطرافیانشان باشند، زیرا با کوچک‌ترین غفلت موج جدید از راه می‌رسد.

دکتر مهناز مزدوریان می‌افزاید: کسانی که واکسن زدند، همچنان مراقبت کنند و تصور نکنند که واکسن‌زدن ایمنی ۱۰۰ درصدی در آنان ایجاد کرده است و به همین خیال و تصور، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را به فراموشی بسپارند. وضعیت بخش‌های مختص کووید نسبت به هفته‌های گذشته روند کاهشی بستری و فوتی و روند افزایشی بهبودی و ترخیصی را داشته است، اما نباید با این موارد خوش‌بین باشیم و تصور کنیم که همه چیز تمام شده است و دیگر هیچ خطری ما را تهدید نمی‌کند. تجربه‌های گذشته نشان داده است که با کوچک‌ترین سهل‌انگاری موج جدید از راه می‌رسد. متأسفانه سخت‌ترین شرایط موج‌های پنج‌گانه در طول ۲۰ ماه کرونایی را در موج پنجم بحران کرونا تجربه کردیم و امیدواریم که دیگر شاهد چنین روز‌هایی نباشیم.

وی در وبدا خطاب به کسانی که واجد شرایط واکسیناسیون هستند و هنوز برای دریافت واکسن کرونا اقدام نکرده‌اند، می گوید: طبق توصیه مسئولان سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است و نباید به‌بهانه نبود واکسن مورد علاقه‌مان انجام این کار حیاتی را به تأخیر بیندازیم و منتظر ورود یک واکسن خاص باشیم، زیرا ممکن است همین کار موجب به خطر افتادن سلامت افراد و اطرافیانش شود.

شیوه‌نام‌ها قابل تغییرند

در ارتباط با تغییر شرایط و نگاه مردم و همچنین دلایل لغو بسیاری از محدودیت‌ها، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید: تصمیم‌گیری درباره تغییر شرایط محدودیت‌ها برعهده ستاد ملی کروناست و در این زمینه ستاد نظر نهایی داده است، اما در هر حالت باید شیوه‌نامه‌ها رعایت شود.

دکتر حمیدرضا رحیمی می‌افزاید: بدن افرادی که ۲ دز واکسن را دریافت کرده‌اند، بعد از دوهفته در برابر بیماری ایمنی ایجاد می‌کند، ولی این ایمنی به‌معنای ترک‌کردن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیست و حتی بعد از واکسیناسیون ۷۵ درصدی جامعه باز هم باید شیوه‌نامه‌ها رعایت شود، اما می‌توان در آن‌ها تغییراتی ایجاد کرد که این تغییرات نیز باید در ستاد ملی تأیید و تصمیم‌گیری شود.

گفتنی است براساس اعلام این مقام مسئول تا کنون بیش از ۶۳ درصد جامعه زیر پوشش این دانشگاه دز اول و بیش از ۲۷ درصد از این افراد دز دوم واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند که این فقط یک‌سوم عدد ایدئال برای تغییر شکل شیوه‌نامه‌های بهداشتی است. حذف برخی محدودیت‌ها و سهل‌انگاری در رعایت شیوه‌نامه‌ها می‌تواند اهرمی در سوق‌یافتن به سمت موج ششم باشد؛ موجی که تجربه آن در پنج دوره متوالی عزیزان بسیاری را از ما گرفت و هزینه‌های مالی بر دوش ما گذاشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->