اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پروندهٔ نیکا شاکرمی منتشر کردند آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟ اختلال بیش فعالی حتی در ۵۰ سالگی افزایش مهاجرت پرستاران مشهدی از فروردین ۱۴۰۳ تاکنون ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند فواید فوق‌العاده و بی نظیر روغن زرده تخم مرغ برای سلامت مو + طرز تهیه آن قطار مشهد-تهران پس از رفع نقص لوکوموتیو به حرکت خود ادامه داد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟ راهی تضمینی برای دفع مورچه از خانه مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (١٢ اردیبهشت ١۴٠٣) | اواخر هفته، خراسان رضوی و مشهد بارانی می‌شود افزایش حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیران، امروز به تصویب رسید + جزئیات (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ابلاغ مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان کمتر از ۷ سال (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جلوگیری از ۱۳۰ سقط جنین به‌همت مرکز «نفس» در شهرستان قوچان تعرفه ویزیت پزشکان بخش خصوصی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد بسته ویژه اینترنت رایگان دولت برای معلمان + جزئیات
سرخط خبرها

تاثیر عطر گیاهان بر جسم و روح

  • کد خبر: ۸۳۷۱۰
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
تاثیر عطر گیاهان بر جسم و روح
مرکبات و گیاهان معطر در صنعت عطرسازی بسیار کاربرد دارند. هریک از این رایحه‌ها حس و حال متفاوتی به ما می‌دهند که ما را شاداب می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، گیاهان، منبع اصلی تولید روغن‌های اساسی (ترکیبات استخراج‌شده از گیاهان) و ترکیبات معطر به شمار می‌آیند و این ترکیبات را با هدف محافظت از حیوانات گیاه‌خوار و جذب حشرات گرده‌افشان تولید می‌کنند. از گیاهان برای ساخت عطر و ادکلن‌ها استفاده می‌شود و کاربرد گسترده‌ای در ساخت روغن اصلی عطر و یا بخش‌های دیگر دارند.  

منابع یا قسمت‌های خوشبوی گیاهان می‌تواند شامل گلبرگ‌ها، پوست درختان، چوب درختان، ریشه‌ها، پوست میوه‌ها، صمغ و شیره‌های گیاهی باشند. از جمله مهم‌ترین منابع ترکیبات معطر گیاهی می‌توان به یاسمن، گل ابریشم، میخک، گل مریم، وانیل، بنفشه، آویشن، نعنا و نعناع هندی اشاره کرد.  

در عین حال، تنوع آب و هوایی و پوشش گیاهی در ایران باعث شده است که از گذشته دور، در درمان بیماری‌ها از گیاهان معطر استفاده شود. آروماتراپی از دو کلمه آروما به معنی بوی خوش و تراپی به معنای درمان است؛ اما علم آروماتراپی به معنای علم پایه‌ای آن، در ایران جایگاهی ندارد.  از مهم‌ترین ویژگی اسانس‌ها، تحریک حس بویایی است و می‌توان گفت، ترکیبات معطر حاصل از گیاهان، گیرنده‌ها عصبی حس بویایی را تحریک می‌کنند. دستگاه بویایی به مرکز کنترل هیجان، حافظه، احساسات جنسی (سیستم لیمبیک) متصل بوده و در کنترل ضربان قلب، فشار خون، استرس، تنفس، تعادل هورمون‌ها، احساسات، خلق و خو دخالت دارد.  

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، این پیغام‌های دریافت‌شده توسط مغز، بر جسم و روح انسان تأثیر گذاشته و باعث کاهش استرس، اضطراب، مشکلات روحی و روانی، رفع درد‌های عضلانی و رماتیسم، برطرف کردن اختلالات گوارشی و بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی می‌شوند.  

پیام‌های دریافت‌شده توسط این گیرنده‌ها که همان بوی خوش هستند، به قسمت لیمبیک در مغز می‌رسد. این قسمت از مغز با سایر سیستم‌های مغز که مربوط به حافظه، تنفس، گردش خون و غدد درون‌ریز هستند، در ارتباط است و در نتیجه، این پیغام‌ها به مناطق اصلی رسیده و در آن‌ها کدبندی و در حافظه مربوط به بو ذخیره می‌شوند.  

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->