سرخط خبرها

برلین بزرگترین منطقه شهری عاری از خودرو را ایجاد می‌کند

  • کد خبر: ۸۴۰۳۳
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
برلین بزرگترین منطقه شهری عاری از خودرو را ایجاد می‌کند
در برلین پویشی برای ایجاد منع تردد خودرو‌ها در سراسر شهر به راه افتاده و ممکن است واقعا بتواند چنین امری را محقق کند.

عادل نجفی - شهرآرانیوز، کلانشهر‌ها در کشور‌های مختلف جهان با چالش‌های مختلفی از جمله بحران تغییرات آب و هوایی دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی‌ها دست به اقداماتی برای مقابله با آن زده‌اند و برخی حتی آن را نادیده می‌گیرند. اما به نظر می‌رسد برلینی‌ها در شرف اقدامی شگرف هستند. ۵۰ هزار نفر از شهروندان برلین طوماری را امضا کرده‌اند که تردد خودرو‌های شخصی در بسیاری از معابر این کلانشهر را ممنوع خواهد کرد و مسیر را برای آینده‌ای ایمن‌تر، سبزتر، سالم‌تر و آرام‌تر فراهم می‌کند.

پویش «برلین بدون خودرو» از مدیران شهری می‌خواهد تا پیرامون تمامی محدوده مورد نظر آن‌ها که وسعتی در حدود ۸۸ کیلومتر مربع را شامل می‌شود را تحت پوشش شبکه قطار شهری قرار دهد. اگر چنین قانونی تصویب شود، این منطقه بزرگترین منطقه شهری عاری از خودرو خواهد بود.

البته بدون تردید مواردی نیز از این قانون معاف می‌شوند. کسب و کار‌هایی که برای ادامه فعالیت به خودرو‌ها وابسته هستند و یا توان یابان که مشکلات جابجایی دارند همچنان اجازه استفاده از خودروی شخصی را خواهند داشت. خودرو‌های خدماتی و اضطراری نیز در این طرح معاف هستند. در مواردی نیز که افراد بنا به هر دلیلی مجبور به استفاده از خودرو شخصی هستند مجاز هستند تا سقف ۱۲ سفر در طول سال از خودروی شخصی استفاده کنند.

ممنوعیت خودرو حتی برقی!

کمپین «برلین بدون خودرو» با هرگونه خودروی شخصی مخالف است؛ حتی خودرو‌های برقی! طراحان این پویش در مصاحبه با گاردین می‌گویند «حتی براساس استاندارد‌های اعلامی از سوی دولت برای کاهش آلاینده‌ها تا سال ۲۰۲۲ نیمی از خودرو‌های موجود باید برقی شوند». بدون تردید در این مدت کم چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد چرا که در حال حاضر تنها ۳/۱ درصد از خودرو‌های آلمانی برقی شدند؛ بنابراین تغییر آنچه سوار می‌شویم تنها راه حل برای کاهش حجم ترافیک فعلی نیست.

همچنین ممنوعیت تردد خودرو‌ها علاوه بر کاهش آلودگی هوا و مقابله با گرمایش جهانی کره زمین مزایای دیگری نیز دارد. فضای عمومی بیشتری در نبود ترافیک و خودرو‌های پارک شده برای عابران پیاده و دوچرخه سواران ایجاد می‌شود. معنای دیگر کاهش خودرو‌های شخصی، کاهش سوانح رانندگی نیز می‌باشد.

اگر چه هنوز برای معرفی برلین به عنوان نخستین پایتخت اروپایی عاری از خودرو زود است، اما آن‌ها در گام اول توانستند ۵۰ هزار امضا جمع کنند. در مرحله دوم این تعداد باید به ۱۷۰ هزار امضا برسد و در صورت امتناع شورای شهر از تصویب طرح پیشنهادی، آن‌ها باید از طریق رای گیری سراسری تصویب آن را دنبال کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->