مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا رئیس‌جمهور آلمان کنفرانس درباره جنگ غزه را لغو کرد تاکید شی جین‌پینگ و بلینکن بر تثبیت روابط آمریکا و چین با رویکردی مثبت و سازنده ویدئو | شناسایی و دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در ارومیه امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد مقامات نظامی ایران و هند بر گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تاکید کردند فرمانده گروه شهید دکتر حمزه صادقی مشهد: جبهه فرهنگی در خط مقدم قرار دارد رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است | با اراده پولادین مردم تحریم‌ها به نتیجه نرسیده است وزیر دفاع روسیه: گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان تهدید اصلی آسیای مرکزی هستند علل هم‌پیمانی اردن با رژیم‌صهیونیستی روایت نماینده شهرآرا از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب | متفاوت‌ترین سفر زندگی‌ام بود نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی در حمایت از غزه مذاکرات آشتی میان حماس و فتح به میزبانی چین برگزار خواهد شد مقاومت عراق درباره حمله به هدفی حیاتی در حیفا بیانیه صادر کرد یک هفته قبل از انتخابات زمان تبلیغات داوطلبان دور دوم بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید | عوارض نسل قدیم دارو‌های سرماخوردگی‌ گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف‌شده
سرخط خبرها

وین آماده از سرگیری مذاکرات برجام می‌شود

  • کد خبر: ۸۴۷۲۴
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
وین آماده از سرگیری مذاکرات برجام می‌شود
مذاکرات بروکسل بین ایران و اروپا به زودی انجام می‌شود و به نظر می‌رسد که از  سرگیری مذاکرات وین، به ویژه بعد از اعلام شفاف موضع دولت سیزدهم در قبال مذاکرات هسته‌ای وین، از یک سو و تحرکات طرف آمریکایی از سوی دیگر، خیلی دور نباشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در تشریح موضع دولت سیزدهم درباره مذاکرات هسته‌ای به منظور احیای برجام و رفع تحریم‌ها در دومین گفت وگوی مستقیم تلویزیونی خود با مردم گفت: ما کار اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کنیم و سفره مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم، اما ایران هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده است. ما درباره مذاکرات نتیجه محور آمادگی داریم و آمادگی طرف مقابل، باید لغو تحریم‌ها باشد.

از سوی دیگر، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که در روز‌های گذشته برای دیدار با مقامات کشور‌های منطقه خلیج فارس به عربستان سفر کرده بود، روز گذشته به امارات متحده عربی رفت و با مقامات ارشد این کشور دیدار و درباره مسائل مختلف از جمله برنامه هسته‌ای ایران در منطقه گفتگو کرد. مالی همچنین در ابوظبی با فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، دیدار و در باره روابط ایران و آمریکا و راه‌های فعال کردن «گفتگو‌های مقدماتی که پیش از این انجام شده بود»، بحث و تبادل نظر کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز با رافائل گروسی، مدیرکل، آژانس بین المللی انرژی اتمی، دیدار کرد و طرفین درباره پرونده هسته‌ای ایران تبادل نظر کردند.

مذاکرات وارد فاز جدیدی شده است

اعلام موضع شفاف دولت ایران و تحرکات غربی‌ها در روز‌های گذشته، سبب شده است که تحلیلگران سیاست خارجی، وضعیت پرونده هسته‌ای و مذاکرات را بهتر از قبل ارزیابی کنند و به دستیابی آن به توافق خوش بین باشند. در این راستا محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم، در گفتگو با «فردا» درباره چشم انداز آینده مذاکرات هسته‌ای گفت: فکر می‌کنم که مذاکرات برجامی وارد یک فاز جدید شده است و در ادامه شاهد تغییرات جدی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در یکی دو ماه گذشته طرف آمریکایی هم نرمش‌هایی به خرج داده است، گفت: آمریکا دیگر خیلی تأکید نمی‌کند که مسائل منطقه‌ای هم در مذاکرات گنجانده شود. همچنین رابرت مالی با مقامات کره‌ای درباره پول‌های بلوکه شده ایران مذاکراتی داشته است. نکته سوم هم این است که دیگر مثل گذشته، شاهد تهدید‌های پنهان و آشکار نظامی در لحن مقامات آمریکایی نیستیم و بیشترین چیزی که عنوان می‌کنند، این است که نمی‌توان طولانی مدت منتظر ماند. فکر می‌کنم دولت سیزدهم به سمت و سویی می‌رود که به توافقی محکم‌تر نسبت به گذشته دست یابد.

غربی‌ها می‌دانند دولت کنونی عقب نشینی نمی‌کند

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، در توضیح موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای پیش رو به «فردا» گفت: اقدام در برابر اقدام یعنی ما گامی برنخواهیم داشت، مگر آنکه غربی‌ها یک گام رو به جلو بردارند. این موضع یعنی آنکه ما به مذاکرات نمی‌رویم تا صرفا مذاکره کنیم؛ یعنی مذاکره برای مذاکره از دید ایران دیگر پذیرفته نیست. غربی‌ها همواره خواسته اند که چیزی بگیرند و هیچ چیز ندهند؛ دولت کنونی نشان داده است زیر بار چنین امری نخواهد رفت.

در نتیجه، روند مذاکرات آینده، بستگی به این دارد که غربی‌ها از روحیه سلطه جویانه خود دست بکشند یا خیر. من باور دارم آن‌ها در شرایط کنونی می‌دانند راهی به جز اجرای تعهداتشان ندارند؛ زیرا اگر چنین نشود، اساسا محملی برای مذاکره باقی نمی‌ماند. آن‌ها می‌دانند دولت کنونی ایران اهل عقب نشینی نیست و ترسی از تحریم‌ها ندارد؛ به همین دلیل من روند احتمالی پیش رو را مثبت می‌بینم؛ زیرا غربی‌ها اکنون با دولتی مواجه اند که اهل تسامح نیست و باج نمی‌دهد و اگر قرار باشد برجام احیا شود، راهی جز بازگشت واقعی طرفین به تعهدات وجود ندارد.

وی گفت: بهترین راه برای ما هم این است که ذهن خود را بی نیاز از برجام طراحی کنیم؛ یعنی پیش خود بگوییم برایمان مهم نیست که برجام احیا شود یا نه. حالا اگر احیا و تحریم‌ها رفع شد که چه بهتر، اما اگر نشد، باید به سمتی برویم که خود را بی نیاز از رفع تحریم‌ها کنیم و آن قدر قدرتمند بشویم که حتی اگر هیچ یک از تحریم‌ها هم لغو نشد، برای ما مشکلی در زمینه اقتصادی به وجود نیاید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->