سرخط خبرها

نظر سه شاعر خراسانی درباره ۱۳ آبان و اشعار انقلابی

  • کد خبر: ۸۶۵۶۴
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
نظر سه شاعر خراسانی درباره ۱۳ آبان و اشعار انقلابی
در این سال‌ها فریاد مرگ بر آمریکای مردم ایران در اعتراض به ظلم هرگز خاموش نشد. همچنان که سرود‌ها و اشعاری که از دل داغ‌دار هنرمندان انقلابی جوشید و ملکه ذهنمان شد. در ادامه نظرات سه شاعر خراسانی که ید طولایی در سرودن اشعار انقلابی دارند درباره اهمیت این روز پیش روی شماست.

زردکانلو- افخمی | شهرآرانیوز - تاریخ، ۱۳ آبان را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کند. همانطور که هنرمندان انقلابی نیز این واقعه مهم را از یاد نبردند. جلوه‌های مبارزه با استکبار در تابلو‌های نقاشی هنرمندان بنام و سروده‌ها و اشعار شاعران ایرانی هر مخاطبی را متاثر می‌کند. چه هنرمندانی که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در آثارشان استکبارستیزی را تصویر کردند و چه هنرمندان جوانی که امروز پیرو آرمان‌ها و ارزش‌های انقلابی جا پای نسل گذشته گذاشته‌اند.

در این سال‌ها فریاد مرگ بر آمریکای مردم ایران در اعتراض به ظلم هرگز خاموش نشد. همچنان که سرود‌ها و اشعاری که از دل داغ‌دار هنرمندان انقلابی جوشید و ملکه ذهنمان شد. در ادامه نظرات سه شاعر خراسانی که ید طولایی در سرودن اشعار انقلابی دارند درباره اهمیت این روز پیش روی شماست.

بخش عمده دفتر شعر فارسی مبارزه با استکبار است

مصطفی محدثی خراسانی، با تأکید بر اینکه نماد استکبار در روزگار ما آمریکاست می‌گوید: بخش عمده‌ای از دفتر شعر فارسی و انقلاب درباره مبارزه با استکبار و ظلم ظالمان است.

به گفته این شاعر مشهدی جلوه‌های زیادی از مبارزه با استکبار در شعر انقلاب نمود پیدا کرده است. چه به شکل شعار و چه به شکل شعر. محدثی خراسانی همچنین یادآور می‌شود که وجه برجسته‌ای از ۱۳ آبان و حوادث آن روز و مبارزه با استکبار را در سرود‌ها و ترانه‌ها می‌یابیم.

به باور او اشعار انقلابی به واسطه موسیقی و سرود به گوش مردم رسید و در دل و جانشان ریشه دواند. این شاعر پیشکسوت با ستایش آثار انقلابی حمید سبزواری شاعر فقید خراسانی می‌گوید: در سال‌های اخیر نیز آثار درخور توجهی در این باره خلق شده که رگه‌های مبارزه با استکبار در آن‌ها مشهود است.

ادبیات، پیشتاز در مبارزه با استکبار

علی محمد مودب، درباره آثار ادبی که با محوریت مبارزه با استکبار جهانی خلق شده اند می‌گوید: شعر و ادبیات در حوزه مبارزه با استکبار همیشه جزو هنر‌های پیشتاز بوده است. ما در جهان هم شاعران مطرح زیادی داریم که به موضوع استکبار پرداخته اند. یکی از مطرح‌ترین این آثار هم کتاب «انگیزه نیکسون کشی» نوشته پابلو نروداست.

او خاطرنشان می‌کند: شاعران و نویسندگان ما هم از دوره‌ای که آمریکا حضور استکباری اش برجسته‌تر شد، بسیار زیاد به این موضوع پرداختند. به ویژه در دوره ادبیات انقلاب آثار زیادی با ارجاعات به مبارزه با استکبار و زورگویی کشور‌های خارجی تولید شد و در دسترس عموم قرار گرفت.

به نظر این شاعر هرچیزی که با زندگی ما تعامل مثبت و منفی دارد وارد ادبیات می‌شود. استکبار جهانی و قدرت‌های خارجی هم جزو پدیده‌هایی هستند که به طور طبیعی در زندگی انسان‌ها اثر می‌گذارند به همین علت همیشه شاعران درباره این تنش و بحران حرف می‌زنند.

مودب یادآور می‌شود: آمریکا چهره مشخصی در آثار مرتبط با استکبارستیزی شاعران ایرانی دارد و درباره آن صحبت‌های زیادی گفته شده است و شاعران ما همچنان به این موضوع می‌پردازند.

او کتاب «دارم خجالت می‌کشم از اینکه انسانم» نوشته مرتضی امیری  اسفندقه و «سفر بمباران» از نوشته‌های خودش را به عنوان آثار مرتبط با اسکتبارستیزی یاد می‌کند و می‌گوید: در بین شعر‌های شاعران ایرانی رگه‌های پررنگی از استکبارستیزی وجود دارد و شاعران بزرگ ما مانند دکترشفیعی کدکنی و قیصر امین پور همگی دراین باره اثری سروده اند.

به باور مودب، با آنکه آثار زیادی درباره مبارزه با استکبار جهانی منتشر شده هنوز وظیفه ما در مقابل استکباری که چندین دهه است بر آرمان‌ها و منافع ما چنبره زده ادا نشده است.

این شاعر تأکید می‌کند: استکبار پدیده‌ای است که در سال‌های اخیر با رویکرد‌های فرهنگی، ما را از نقش خودش غافل کرده است، به طوری که ما این روز‌ها به جای آنکه حواسمان به فعالیت‌های پشت پرده استکبار باشد بیشتر درگیر ایراد گرفتن از یکدیگر شده ایم. او با تأکید بر ضرورت پرداختن بیشتر به این موضوع در آثار ادبی می‌گوید: همان طور که می‌شود یک عمر از زلف یار سخن گفت، می‌شود یک عمر هم از نیش مار صحبت کرد.

تأثیر زبان شعر بر استکبارستیزی

راضیه رجایی مسئول  دفتر شعر حوزه هنری خراسان رضوی نیز بر این باور است: ادبیات و شعر تأثیر بسیاری بر استکبارستیزی داشته و دارد: «در کل زبان هنر و ادبیات و به خصوص شعر در معرفی وقایع مهم انقلابی به عموم مردم و به نسل‌های بعد و حتی جهانیان بسیار مؤثر است.» این شاعر مشهدی همچنین تأکید می‌کند: درباره استکبارستیزی شعر و ادبیات ما بسیار پربار بوده و هست. زیرا اشعار می‌تواند روح حماسی را در مردم و ملت تقویت و از آن واقعه نگهبانی کند.
به گفته رجایی این موضوع برای نسل‌های آینده می‌تواند ایجاد انگیزه کند همچنان که روح حماسی را در آنان می‌پروراند.


در ادامه بخوانید

بازخوانی دیدگاه‌های اهالی شعر و ادب مشهد در بررسی و آسیب‌شناسی ادبیات دفاع‌ مقدس

گفت‌وگو‌ی شهرآرا با ۴ شاعر خراسانی درباره تبارشناسی شعر انقلاب در مشهد

نگرشی به شعر فارسی با محوریت نوجوانان حماسه ساز


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->