«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

ارزش اندیشیدن در بیان امام حسن عسکری (ع)

  • کد خبر: ۸۷۸۶۵
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
ارزش اندیشیدن در بیان امام حسن عسکری (ع)
حجت الاسلام محمدرضا جواهری - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

چه تفکری ارزش دارد؟ پیامبر خدا (ص) و اهل بیت (ع) بزرگ‌ترین متفکران و بهترین آموزگاران تفکر در جهانند و احادیث معصومان (ع)، معتبرترین منبع «تفکرشناسی» برای مسلمانان است. امام حسن عسکری (ع) فرموده است: «عبادت به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه عبادت به بسیاری تفکر در امر و کار خداوند است.»

امام یازدهم (ع) در این حدیث از راه پیوند «عبادت» و «تفکر»، حقیقت تفکر را روشن فرموده است. عبادت، فلسفه خلقت انسان هاست و بالاترین ارزش در جهان بشری است و نماز و روزه مشهورترین و معروف‌ترین عبادت هاست، با این حال نماز و روزه نیز اگر بدون تفکر باشد، عبادت کیفی و کاملی نیست.

نماز و روزه زمانی ارزشمند و سازنده است که با معرفت و تفکر همراه باشد. کثرت و بسیاری نماز و روزه تنها با اندیشیدن در امر خدا، عامل تکامل و سعادت است. درمیان عبادت ها، «تفکر» ارزنده‌ترین است. اما فکر در چه چیزی سودمند است؟ امام حسن عسکری (ع) در این گفتار، تفکر برتر را آموزش داده است.

اندیشه ورزی و تاسیس اندیشکده برای اندیشیدن در امر خدا بهترین تفکر و تفکر عبادی است. به حکم این حدیث، کثرت در به کار بستن اندیشه برای درک امر خدا عبادت است. در این حدیث، «امرا...» متعلق تفکر قرار گرفته و کثرت این تفکر، ستوده شده است.

این تفکر باید ترویج شود. قدرت خداوند بی نهایت و نامحدود و آفریده هایش در جهان ژرف و پهناور، بی پایان است. در ذره ذره مخلوقات الهی، نظم و تدبیر دیده می‌شود. هرچه در این جهان است، یک «نشانه» است که انسان‌ها را به سوی خداوند راهنمایی می‌کند.

تفکر و اندیشیدن در امر خدا، در خلقت و تدبیر و در حکمت و اراده خدا، در شگفتی‌های آفرینش و قدرت نمایی‌های خدا، عبادت راستین است.

امام حسن عسکری (ع) کثرت این اندیشیدن را مقدس و عبادت دانسته است. تفکر در ذات خدا سفارش نشده است. تفکر در امر و فعل خدا مؤثر و نجات بخش است. تفکر و اندیشیدن بسیار در امر خدا، انسان را با ماموریت الهی او و تکلیف و مسئولیت‌های بزرگ او آشنا می‌کند.

با تفکر در امر خداست که ایمان کامل درون انسان شکل می‌گیرد و پایدار می‌شود و با عمل صالح توام می‌گردد. آثار و برکات تفکر در امر خدا، فراوان و انسان ساز است.

تفکر در امر خدا طریق تزکیه و خودسازی است و انسان را در صراط مستقیم قرار می‌دهد. همین آثار و نتایج تفکر در امر خدا باعث سفارش امام بر کثرت آن است. همین آثار، علت و فلسفه تاکید بر تفکر در امر خدا ازسوی اهل بیت (ع) است؛ بدین معنا که تفکر در امر خدا، راه شناخت خدا و عبادت خداست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->