ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

جرائم رانندگی، دسیسه جدید کلاهبرداران

  • کد خبر: ۸۸۸۲۹
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
جرائم رانندگی، دسیسه جدید کلاهبرداران
رئیس پلیس فتای خراسان رضوی: در ۴ روز گذشته ۱۶ پرونده با ۲۰۰ میلیون تومان کلاهبرداری، تشکیل شده است

محمدجواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ بیشتر شاکیان اعلام کردند که از روی کنجکاوی پیامک را باز کرده اند، پیامکی با این مضمون «به منظور پیشگیری از توقیف خودرو و مشاهده میزان تخلفات رانندگی، سریعا اقدامات لازم را انجام دهید. مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته.» البته لینک آلوده‌ای هم پایین پیامک وجود داشت که افراد بدون توجه به محتوای پیام، بلافاصله وارد لینک می‌شدند. یکی از شاکیان مدعی بود: من تمام جریمه‌های خودروام را چند روز قبل پرداخت کرده بودم.

وقتی پیامک مشاهده تخلفات رانندگی را دیدم، اول عصبانی شدم و بدون توجه به اینکه پیامک از کجا آمده، سریعا روی لینک زدم و وارد سایتی شدم که نوشته بود برای دیدن لیست خلافی باید دو هزار تومان پرداخت کنید. از شدت عصبانیت، هر کاری گفته بودند، انجام دادم و تنها زمانی به خودم آمدم که با پیامک‌های مبالغ سنگین از حسابم روبه رو شدم.

شناسایی ردپای یک گروه فیشینگ باز

ماجرای برداشت‌های غیرمجاز با شگرد فیشینگ و به بهانه مشاهده و پرداخت جرائم رانندگی در روز‌های گذشته، شهروندان زیادی را در مشهد و استان به دردسر انداخته است. با شکایت هم زمان چند شهروند و مراجعه به پلیس فتای خراسان رضوی به منظور رسیدگی به پرونده شان، پیگیری‌های پلیسی آغاز شد.
رسیدگی‌های اولیه، کارشناسان را به این نتیجه رساند که با یک گروه فیشینگ باز حرفه‌ای روبه رو شده اند. مجرمانی که تا دیروز به بهانه سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی، کارت سوخت، سهیه بندی بنزین و... حساب شهروندان را خالی می‌کردند و حالا با تغییر تاکتیکی شگردشان به حوزه جرائم رانندگی ورود کرده اند.

سوءاستفاده از سامانه پیامکی

معمولا فیشینگ باز‌ها همه از یک شگرد برای خالی کردن حساب شهروندان استفاده می‌کنند، آن‌ها با دستیابی به سیم کارت‌های بی هویت، اجاره سیم کارت با مبالغی اندک یا هک کردن گوشی شهروندان و دسترسی به پیامک هایشان، از طریق این سیم کارت‌ها پیامک‌های انبوه دارای لینک آلوده را به دیگران ارسال می‌کنند. اما کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی متوجه شدند که این بار این افراد از شگرد جدیدی استفاده کرده و بدون ترس از گرفتاری از طریق یک سامانه ارسال پیامک انبوه، پیام‌های جعلی شان را فرستاده اند.

مأموران با شناسایی این سرنخ، دارنده این سامانه که متعلق به مالک یک شرکت تجاری در مشهد بود را فراخواندند. با حضور این فرد و شنیدن اظهارات کارشناسان، مدعی شد که مدت هاست به دلیل مشغله زیاد از این سامانه استفاده نکرده است، اما چندی قبل یکی از دوستانش از او تقاضا کرده تا با ایجاد دسترسی به او اجازه بدهد تا سامانه را فعال و امرار معاش کند.

با احضار این فرد به پلیس فتا، مشخص می‌شود که او ناخواسته در دام شیادان فضای مجازی گرفتار شده است و افرادی ناشناس در ازای مبلغی بیشتر از نرخ معمول از او خواسته اند تا پیامک دارای لینک آلوده را به مخاطبان ارسال کند. این فرد که نمی‌دانسته باید برای ارسال هر پیامک انبوهی، افراد مجوز‌های لازم را اخذ کنند، زمینه شیادی را برای کلاهبرداران مهیا کرده است.

سوءاستفاده ۲۰۰ میلیون تومانی

فرمانده انتظامی پلیس فتای خراسان رضوی درباره جزئیات این پرونده به خبرنگار ما گفت: از روز چهارشنبه که اولین شکایت درباره برداشت به بهانه مشاهده سوابق جریمه‌های راهنمایی و رانندگی واصل شد تا روز گذشته (شنبه)، ۱۶ پرونده در تمام مقر‌های انتظامی پلیس فتا در سراسر استان تشکیل شده است.
به گفته سرهنگ جواد جهانشیری، ارزیابی کارشناسان نشان می‌دهد این افراد تا کنون ۲۰۰ میلیون تومان از شاکیان سرقت کرده اند، البته این میزان سرقت‌هایی است که تا کنون مال باختگان موفق به اعلام شکایت شده اند و احتمال تعداد قربانیان و مبالغ کلاهبرداری وجود دارد.

وی در پاسخ به اتهام دارنده سامانه ارسال پیامک‌های انبوه که ندانسته و ناخواسته دچار این دردسر شده است، بیان کرد: بر اساس اصل قانون، جهل به قانون رافع مسئولیت نیست و این افراد هرچند ناخواسته مرتکب تخلف شده اند، اما وضعیت آن‌ها را مقام قضایی مشخص می‌کند و احتمالا برایشان سهم تقصیر مشخص شود.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی از شهروندان خواست تا برای مشاهده میزان خلافی و تعداد تخلفات، حتما به سایت راهور ۱۲۰ یا نرم افزار‌های خاصی که در این باره وجود دارد مراجعه کنند و در مجموع به هر پیامکی که برایشان ارسال می‌شود چه در زمینه برنده شدن در مسابقات مختلف، یا هر بهانه دیگری به هیچ عنوان روی لینک‌های ارسالی کلیک نکنند و اخبار این حوزه را حتما از رسانه‌های رسمی دنبال کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->