ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت
سرخط خبرها

۲۶ درصد کمبود آب مشهد در تابستان آینده

  • کد خبر: ۹۳۵۷۳
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
۲۶ درصد کمبود آب مشهد در تابستان آینده
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به کاهش شصت درصدی بارش‌ها در مشهد نسبت به سال گذشته گفت: بر اساس پیش بینی‌ها در تابستان آینده مشهد با ۲۶ درصد کمبود آب مواجه خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بحران آبی استان وارد شرایط سخت تری شده است و با کاهش بیشتر بارش ها، به تعبیر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اکنون در بحث آب از بحران گذر کرده ایم و با پدیده ورشکستگی شدید آب مواجه شده ایم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در یازدهمین نشست شب آب خراسان با عنوان در امتداد خشک سالی گفت: تخصیص آب در مناطق ممنوعه حتی شرب ممنوع است و آب مورد نیاز در استان باید از طریق بازار آب تأمین شود؛ ضمن اینکه چاه‌های آب در غرب مشهد ظرفیت انتقال ندارند لذا شرکت آب و فاضلاب در محدوده خدماتی شهر مشهد درخواست چاه کرده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، محمد‌علایی با اشاره به اینکه تا چهارم دی ماه امسال تنها ۱۰ میلی متر بارندگی در خراسان رضوی رخ داده است، اظهار کرد: ایجاد صنایع پر آب طلب در شرق کشور باید ممنوع شود. وی بیان کرد: نبود نظارت‌ها سبب حفر چاه‌های عمیق شده بود که نتیجه آن وجود کسری مخزن ۱.۲‌میلیارد مترمکعبی در استان بود، به گونه‌ای که در ترسالی‌ها ۸۵‌درصد و در خشک سالی‌ها بیش از ۹۷ درصد تأمین آب از آبخوان‌ها برداشت می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه هم اکنون در استان ۷۰۰۰ حلقه چاه آب شرب وجود دارد، گفت: خراسان رضوی اولین استانی است که تخصیص جدید منابع آبی و چاه صادر نکرده است که این اقدام جز کار‌های بزرگی بود که در استان انجام شد.

علایی تصریح کرد: سند همیاران آب با محوریت مدیریت مشارکتی تهیه شده است و با همکاری کشاورزان ظرف ۵ سال به کسری مخزن صفر در استان می‌رسیم.

وی گفت: در استان آب مصرفی همه صنایع پرآب طلب، از جمله شهرداری ها، نیروگاه‌های بزرگ تولید برق استان و ...، از پساب تأمین می‌شود.

کاهش ۶۰ درصدی بارندگی در مشهد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز با اشاره به کاهش شصت درصدی بارش‌ها در مشهد نسبت به سال گذشته گفت: بر اساس پیش بینی‌ها در تابستان آینده مشهد با ۲۶ درصد کمبود آب مواجه خواهد شد.

حسین اسماعیلیان اظهار کرد: خراسان رضوی اقلیم خشکی داشته و این مسئله موجب شده است ۸۰‌درصد آب این استان از طریق منابع زیرزمینی تأمین شود. به طور کلی تقریبا نزدیک به ۱۰۰ درصد آب شرب اکثر شهر‌ها و روستا‌های استان از منابع آبی زیر زمین تأمین می‌شود.

وی با اشاره به جمعیت مشهد و همچنین حضور سالانه زائران در این شهر افزود: بیش از ۵۰ درصد آب شرب مشهد از منابع آب سطحی تأمین می‌شود که تأمین این منابع به شدت به شرایط جوی بستگی دارد.

وی گفت: در افق ۱۴۲۰ با توجه به افزایش جمعیت مشهد نیاز آبی مشهد به ۴۰۰ میلیون متر مکعب در سال افزایش خواهد یافت. این در حالی است که با وجود اقداماتی که برای تأمین آب در استان انجام شده، باز هم تقریبا منابع آب شایان توجهی تا آن زمان وجود نخواهد داشت.

اسماعیلیان در ادامه با اشاره به پروژه‌هایی مانند جمع آوری انشعابات غیر مجاز، جمع آوری چاه‌های آب داخل مشهد و... که در گذشته نیز اجرا شده است، گفت: امید است بتوانیم بخشی از ۵۰ درصد نیاز آبی مشهد را از طریق پروژه‌های آبی در حال اجرا جبران و ۵۰ درصد دیگر را با مدیریت منابع آب سطحی تأمین کنیم تا بتوانیم تابستان سال آینده را پشت سر بگذرانیم.

غلامحسین ساربان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: اکنون وضعیت منابع آب چندان مطلوب نیست و باید کشت‌ها بر اساس میزان آب موجود انجام شود. متأسفانه در سال زراعی جاری در کشت آبی محصولات کشاورزی به سطح پیش بینی شده در استان دست نیافته ایم. در کشت دیم نیز استان تنها ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->