نگرانی نتانیاهو از احتمال صدور حکم بازداشت مقامات صهیونیستی در دادگاه بین المللی کیفری حمله موشکی به مواضع نظامیان صهیونیست در جولان اشغالی هلاکت سه نظامی صهیونیست در حمله مقاومت به کرم ابوسالم جلوگیری تشکیلات خودگردان برای آزادی اسیر فلسطینی رسانه عبری: مذاکرات آتش بس در آستانه شکست قرار دارد درگیری لفظی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی سردار غیاثی: امنیت و اقتدار امروز ما از نعمت ولایت است حمله موشکی حزب‌الله لبنان به «مرگلیوت» (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حزب الله یک هزار و ۵۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرده است زندان رفتن نتانیاهو فعلا منتفی شد اقدام نیروهای امنیتی یمنی علیه عملیات اطلاعاتی آمریکایی-صهیونیستی پروژه آمریکا برای مهار مقاومت یمن چیست؟ ماکرون خواستار دستیابی نتانیاهو به توافق آتش بس شد عملیات ویژه گردان‌های القسام در «کرم ابوسالم» + فیلم انفجار، کابل افغانستان را لرزاند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حملات حزب‌الله لبنان در واکنش به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی ادامه دارد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) موساد و شاباک به شکست نظامی در غزه اذعان کردند شهرک نشینان شمال فلسطین اشغالی تهدید به شورش کردند نامه حماس به گروه‌های فلسطینی پیرامون گفت‌وگوهای آتش‌بس حماس: به فرمول یک توافق مشخص دست یافته‌ایم رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم
سرخط خبرها

آیا دور هشتم مذاکرات وین، دور پایانی گفت‌وگوها است؟

  • کد خبر: ۹۳۵۹۱
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
آیا دور هشتم مذاکرات وین، دور پایانی گفت‌وگوها است؟
مذاکرات هسته‌ای وین، امروز در دور هشتم از سرگرفته خواهد شد. در آستانه آغاز مذاکرات در این دور، بررسی کرده‌ایم که هر یک از طرف‌ها کجا ایستاده اند و چه موضعی دارند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی باقری کنی، رئیس هیئت مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان، در آخرین اظهار نظر درباره مذاکرات وین گفته است: گفتگو‌های دور جدید می‌تواند آخرین دور گفتگو‌ها باشد. طبیعی است اگر طرف مقابل، دیدگاه‌ها و مواضع منطقی ایران را بپذیرد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، می‌توانیم به توافق برسیم. این بستگی به طرف مقابل دارد.

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، در این باره گفت: با صراحت اعلام می‌کنیم که با حسن نیت و با جدیت و نگاه به رسیدن به یک توافق خوب، مذاکرات جدی خود را در وین دنبال خواهیم کرد و امیدواریم طرف‌های مقابل نیز با این رویکرد در مذاکرات ظاهر شوند.

روسیه و چین نیز که مذاکرات هسته‌ای وین را فرصتی برای پایان بخشیدن به یک جانبه گرایی آمریکا می‌دانند، جایگزینی جز احیای برجام را پیشنهاد نمی‌کنند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، در این باره گفت: آمریکا باید در رویکرد فشار حداکثری خود تجدیدنظر کرده و همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و نیز فشار‌های ناشی از این تحریم‌ها علیه کشور‌های ثالث را لغو کند. ایران نیز در همین راستا باید به پایبندی کامل به تعهدات برجامی بازگردد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز درباره مذاکرات وین گفت: مذاکره کنندگان وین در حال کار روی بسته‌ای از توافقات با هدف احیای برجام هستند و احتمال زیادی وجود دارد که این اتفاق بیفتد. اما از سوی دیگر، تروئیکای اروپا همچنان در موضع یک پیام رسان غیرمتعهد باقی مانده است.

در جدیدترین اقدام حساسیت برانگیز از سوی سه کشور اروپایی، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس، با میزبانی وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس، در بیانیه‌ای ضدایرانی و مشترک با این کشور‌ها مدعی شد که مذاکرات وین با هدف احیای برجام، «آخرین فرصت» برای بازگرداندن امنیت به منطقه و جلوگیری از تشدید تنش هاست و ایران برای مقابله با بحران در منطقه باید این فرصت را غنیمت بداند و از آن استفاده کند.

آمریکا نیز بی آنکه بدین مهم اعتراف کند که شکست برجام و وضعیت کنونی ناشی از تصمیم این کشور مبنی بر خروج یک جانبه از یک توافق بین المللی بوده است، در آخرین اظهارات مقامات دستگاه دیپلماسی این کشور درباره مذاکرات هسته ای، برای فشار بر ایران، تنها از راهبرد «فرصت برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی در حال اتمام است» و «پنجره نجات توافق هسته‌ای با ایران به سرعت در حال بسته شدن است» استفاده می‌کند.

در این میان، رژیم صهیونیستی نیز که در ماه‌های گذشته، بخش شایان توجهی از سیاست خارجی خود را معطوف به موضوع احیای برجام کرده، همه هم و غم خود را به نابودی توافق هسته‌ای برای همیشه معطوف کرده است.

یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، با تکرار برخی یاوه سرایی‌های ضدایرانی، خواستار اعمال محدودیت‌های شدیدتر اقتصادی و سیاسی علیه تهران، درصورت شکست دور هشتم مذاکرات وین شده است. حال باید دید که سرانجام دور هشتم مذاکرات هسته‌ای وین به منظور احیای برجام چه خواهد شد.

تعیین دستور جلسه دور جدید از سوی ایران

محمود عباس زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با «دانشجو»، درباره دور جدید مذاکرات وین گفت: خوشبختانه در این دور از مذاکرات وین، ایران دست پرتری نسبت به طرف غربی دارد. ایران در این دور از مذاکرات، توانسته است اراده خود را بر طرف‌های غربی تحمیل کند، به طوری که در این دور، بر خلاف دوره‌های گذشته که میدان و قاعده بازی را طرف مقابل تعیین می‌کرد، میدان و قاعده بازی را خودمان تعیین می‌کنیم. با وجود سخت گیری و مقاومت طرف‌های غربی، دستور جلسه دور جدید مذاکرات را ایران تعیین کرده است. برای رسیدن به توافق در این دوره از مذاکرات، امیدواری‌هایی وجود دارد.

روند مذاکرات در حال رسیدن به توازن است

رحمان قهرمان پور، کارشناس روابط بین الملل، نیز در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، درباره دور جدید مذاکرات در وین گفت: اخیرا طرف‌های مذاکره درباره متن یک پیش نویس به توافق کلی رسیده اند. این متن جدید که قرار است مبنای مذاکرات بعدی باشد، متشکل از متنی که در دور ششم مذاکرات، ایران و طرف‌های دیگر درباره آن توافق کرده بودند، همچنین آنچه تیم جدید مذاکراتی ایران در دو دور مذاکره مطرح کرده اند، بوده است. در واقع این دو متن با هم تلفیق شده و قرار است مبنای مذاکرات بعدی باشد.

وی در پایان افزود: روند مذاکرات در حال شکل گرفتن یک نقطه تعادل است و قطعا در ادامه مسیر مذاکرات، طرف‌ها به یک توازن خواهند رسید.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->