گرفتار شدن خودرو به همراه ۴ سرنشین داخل سیلاب در حاشیه شهر مشهد (۲۰ اردیبهشت) قطع برق محله سیدی مشهد با سقوط داربست روی شبکه ۲۰ هزار ولتی| نقص برطرف شد کلات با ۵۷ میلی متر بارندگی رکورددار بارش در خراسان رضوی شد کودک ۱۰ ساله چطور قاتل شد؟ | چرا کودکان نباید فیلم ترسناک تماشا کنند؟ اعترافات تکان دهنده دختر ۱۰ ساله تهرانی درباره قتل دوستش| آدمکشی را ار فیلم‌های ترسناک یاد گرفتم بارندگی و سیلاب موجب انسداد موقت محور‌های مواصلاتی خراسان رضوی شد(۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) گروگانگیری یک زن و دخترش مقابل مجتمع پالادیوم+تصاویر راه ارتباطی ۲۰ روستای کلات خراسان رضوی بر اثر سیل قطع شد ۳۶ مصدوم در تصادف زنجیره‌ای در جاده نیشابور (۲۰ اردیبهشت) مسدود شدن ۶ جاده در خراسان رضوی بر اثر ریزش کوه و سیلاب هدیه روز دختر چی بخریم؟ دستگیری ۱۴ سرشبکه یک شرکت هرمی در مشهد عوامل ابتلا به حساسیت فصلی چیست؟ | راه‌هایی برای کاهش علائم آلرژی صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای خراسان رضوی و ۵ استان دیگر (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قتل زن جوان توسط برادرش در مشهد به خاطر حرف مردم + عکس هشدار جهادکشاورزی مشهد به کشاورزان، دامداران، مرغداران، زنبورداران و گلخانه‌داران آزمون شفاهی احراز صلاحیت اخذ پروانه تخصصی روان‌شناسان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران در استان تا جمعه
سرخط خبرها

در زندگی معیارگرا باشید

  • کد خبر: ۹۵۰۲۷
  • ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
در زندگی معیارگرا باشید
حجت‌الاسلام خانعلی ابراهیمی - مدیر مدرسه علمیه گوهرشاد حرم مطهر رضوی

پیوند و پیوستن افراد از طریق همسر شدن یا نسبت خانوادگی، مسئله‌ای است که همه با آن سر و کار دارند و در واقع معیار مهمی برای ارتباط میان آن‌هاست. به همین دلیل، این آشنایی وظیفه‌هایی بر دوش ما می‌گذارد که یکی از آن‌ها احوالپرسی و غافل نشدن از همدیگر است.

در کنار احترام گذاشتن به یکدیگر، ازدواج، قناعت و سایر ویژگی‌های برجسته یک انسان مؤمن، مسئله «صله رحم» از کار‌هایی است که با تأکید، محبوب و مورد رضایت دین و اهل بیت عصمت (ع) است. صله رحم همان احوالپرسی از قوم و خویش و محبت و دوستی میان آنان است که اگرچه کوچک و بزرگ ندارد، برکتش زیادست. جای تعجب است که بعضی‌ها به این قضیه توجه ندارند با آنکه خیلی گرفتارند.

از طرفی، این نکته یک دستور دینی است که ۲ چیز را نباید فراموش کرد و ۲ امر را باید از یاد برد وگرنه انسان نیست می‌شود. ۱- خدا و مرگ را به یاد داشته باشیم، ولی ۲- اگر کسی به ما بدی کرد، فراموش کنیم و او را ببخشیم و در صورتی که ما به کسی خوبی کنیم، به رویش نیاوریم تا در نتیجه در میان دوست، آشنا، همکار و به‌ویژه در ارتباط خانوادگی و بستگان، صله رحم برقرار بماند.

اجر شهادت: هر کسی می‌تواند در زندگی خود یک بار شهید شود، اما پاداش کسی که صله رحم به جا بیاورد، برابر با ۱۰۰ شهید است. روایت به ما می‌گوید هر کسی برای یکی از نزدیکان خود گام بردارد، برای هر قدمش ۴۰ هزار حسنه می‌نویسند و ۴۰ هزار گناهش را پاک می‌کنند و ۴۰ هزار درجه بالا می‌رود. این‌گونه فردی انگار خدا را در حالت صبر که خودش یک ویژگی مهم است، ۱۰۰ سال عبادت کرده است. از این بالاتر چه می‌خواهیم؟!

اثر صله رحم: طول عمر اولین اثر صله رحم است و انسان با این کار دچار مرگ ناگهانی نمی‌شود. این نکته‌ای است که امام صادق (ع) به آن اشاره می‌کند. پس، قدر پدر و مادر، نزدیکان و بستگان را تا زمانی که هستند بدانیم و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم تا بعدا پیشیمان نشویم.

در امان ماندن از بلا‌های فردی و اجتماعی، افزایش مال و روزی، حسن خلق، رفتار‌های پسندیده، برابری، برادری، رفاقت، محبت، یک‌رنگی، حل مشکلات، نظم، امید به آینده و حتی آسان شدن حساب و کتاب در روز قیامت آثاری است که در کنار مسئله آبادانی شهر‌ها طبق قول و بیان آموزه‌های دینی، به دلیل صله رحم به انسان می‌رسد.

آداب صله رحم: سلام، احوالپرسی، روبوسی و دست دادن که موجب از بین بردن کینه می‌شود، از آداب این کار ارزشمند است.

اگر انجام ندهیم: ترک رسیدگی به نزدیکان از کار‌هایی است که به‌شدت نکوهش شده است. چنین فردی در ۳ جای قرآن کریم لعن و نفرین شده و از رحمت خدا دور است. اما مهم‌تر از همه این است که ما به عنوان دوستدار، مجاور و همسایه امام رضا (ع)، باید به مسئله صله رحم توجه ویژه‌ای داشته باشیم و کمک مالی، جانی، عاطفی و فکری و هم‌چنین ترک آزار و اذیت دیگران و به‌خصوص بستگان را مدنظر قرار دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->