تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای اولین بار در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

متروپلیس؛ کلان‌شهری هوشمند

  • کد خبر: ۹۵۱۴۳
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
متروپلیس؛ کلان‌شهری هوشمند
محمداسماعیل شیخانی - مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشهد

هرگاه واژه «متروپلیس» را می‌شنوم، ناخودآگاه یاد آن فیلم قدیمی و صامت، اما اثرگذار و شگرف فریتز لانگ می‌افتم که در سال ۱۹۲۷میلادی روی پرده سینما رفت؛ فیلمی علمی‌تخیلی که آن زمان یک آرمان‌شهر را به تصویر می‌کشید. اینک، اما آن آرمان‌شهر پاهایش را روی زمین قرار داده و متروپلیس جنبه‌ای عینی‌تر (هرچند ناقص) به خود گرفته است.

اگر متروپلیس را به کلان‌شهر تعبیر کنیم، کار خود را ساده کرده‌ایم. زیرا با این تعریف، بلافاصله مصادیق زیادی برای آن می‌توان برشمرد، اما اگر دایره تعریف را محدودتر کنیم، به همان میزان از مصادیق نیز کاسته می‌شود و مصادیق هم خالص‌تر خواهند شد.

تمایل دارم متروپلیس را کلان‌شهری هوشمند و دارای شبکه گسترده ارتباطی با دیگر کلان‌شهر‌های دنیا تعبیر کنم؛ تعریفی که حلقه اتصال کلان‌شهر با «جهان‌شهر» است. مصداق متروپلیس را بنابراین جهان‌شهر می‌دانم. جهان‌شهر یک وضعیت آرمانی و ایدئال و یک شعار نیست، بلکه یک الزام و یک عینیت است و خارج از این جغرافیا نمی‌توان زیست در جهان کنونی را متصور شد.

جهان‌شهر هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌الملل همه سازوکارهایش را به شکل هوشمند دنبال می‌کند. شهروندان آن به «شبکه‌وند» تبدیل شده‌اند، اقتصاد دیجیتال حرف نخست را می‌زند و شبکه‌های اجتماعی میدان‌دار حوزه تغییرات فرهنگی هستند و متروپلیس یا جهان‌شهر تلاش می‌کند به‌ویژه در حوزه زیرساختی و فناوری مداوم خود را به‌روز کند.

در سطح بین‌الملل نیز جهان‌شهر همه ظرفیت‌ها را به شکل یکپارچه در خدمت توسعه شهری قرار می‌دهد و شبکه گسترده و زنجیره به‌هم‌پیوسته‌ای با دیگر متروپلیس‌ها ایجاد می‌کند.

حلقه اتصال در این میان زیرساخت‌های فناوری هستند. زیرا بستر اصلی تحقق شهروند هوشمند، شهر هوشمند است و شهر هوشمند نیز به‌صورت مداوم ابزار‌های فناورانه خود را ارتقا می‌دهد. حال با این تعریف باید سنجه‌ای عادلانه را قاضی قرار داد و سپس براساس آن قضاوت کرد که چه اندازه در تحقق متروپلیس موفق بوده‌ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->