سرخط خبرها

درباره پزشکانی که معاینه و مداوای بیمارانشان را به دیگران می‌سپارند

  • کد خبر: ۹۵۳۶۴
  • ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
درباره پزشکانی که معاینه و مداوای بیمارانشان را به دیگران می‌سپارند
برخی از شهروندان مشهدی از روال جدید ویزیت کردن پزشکان معروف گله دارند و معتقدند که بعضی از پزشکان شناخته‌شده شهر معاینه و مداوای بیمارانشان را به دیگران می‌سپارند؛ به طوریکه مهر و نسخه خود را هم در اختیارشان قرار می‌دهند!

الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ دور از جان همه تان باید مریضِ مریض باشید و حالتان حسابی خراب باشد که خود پزشک معروف پنجه طلایی برای شما وقت بگذارد وگرنه داخل مطبش پزشک دیگری با مُهر او شما را ویزیت می‌کند. این گلایه‌ای است که برخی از شهروندان مشهدی از چند پزشک معروف و حاذق شهر دارند که مطب و مهر خود را به پزشک دیگری سپرده اند. این در حالی است که مردم به نام پزشک معروف وقت معاینه گرفته اند.

پزشک خارج است و دستیارش ویزیت می‌کند

قد و وزن کودک دوازده ساله همانند دیگر هم سن سال هایش نیست. قدی کوتاه‌تر و وزنی کمتر دارد. همین رشد کم سبب شده است که فرزندش را پیش دکتر‌های متفاوتی ببرد، اما به نتیجه دلخواه نرسیده است. این بار یکی از فامیل‌ها یک پزشک فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان را به او معرفی کرده است؛ پزشکی که به گفته این شهروند مشهدی نوبت دهی معاینه اش چندین ماهه است؛ آن طور که هاله می‌گوید برای گرفتن وقت ویزیت اردیبهشت ماه امسال اقدام کرده که در نهایت برای آذرماه نوبت به او داده شده است.

این شهروند مشهدی برای بیان دلایل طولانی بودن زمان انتظار ویزیت به شنیده هایش اشاره می‌کند. آن طور که او شنیده است این پزشک چندین بار در سال به خارج کشور می‌رود؛ برای همین وقت‌هایی که به بیماران داده می‌شود طولانی مدت و چندین ماهه است. دلیل دیگرش هم تعداد زیاد بیمارانی است که از شهر‌های دیگر مراجعه می‌کنند.
بااین حال وقتی نوبت این شهروند می‌شود هنگام مراجعه به مطب متوجه می‌شود که پزشک دیگری داخل مطب بیماران را ویزیت می‌کند.

او می‌گوید: «از منشی پرسیدم خانم دکتر خودشان امروز مطب نمی‌آیند؟» با خودم گفتم که اگر امروز حال نداشته و به مطب نیامده است، فردا دوباره برگردم تا دکتر فرزندم را ببیند، اما منشی گفت: «هیچ چیز معلوم نیست.» این جواب منشی صدای هاله خانم را بلند می‌کند؛ «من چند ماه در انتظار بودم. برای دخترم آمپول رشد نوشته اند که با سختی، بدبختی و گرانی پیدا کرده ام و تاریخ مصرف دارد. این آمپول را باید خود دکتر بزند. الان ما چه کار کنیم؟»

حرف آخر این شهروند مشهدی استفاده از مُهر پزشک معروف توسط پزشک جانشین است که آن را ظلم به بیماران و همراهانشان می‌داند.

صف بستن برای پزشکی که خودش نیست

خانم دکتر (.) یکی دیگر از دکتر‌های معروف و فوق تخصص در حوزه غدد است. برای گرفتن نوبت باید در صف منتظر ماند. با قاعده و قانون نانوشته‌ای که همه بیماران آن را می‌دانند. برگه‌ای بر اساس زودتر مراجعه کردن افراد پُر می‌شود. برگه‌ای که پس از آمدن منشی به او داده می‌شود تا او براساس فهرست اسامی نوبت دهی کند.

بااین شرایط، اما پزشک خودش در زمان معاینه وجود ندارد و یک پزشک جانشین بیمارانش را ویزیت می‌کند. بیماران از اطلاع رسانی نکردن دکتر برای نبود و حضور یک دکتر جایگزین گلایه‌مند هستند.

حسنی که از بیماران این پزشک است می‌گوید: ما به اعتماد نام این پزشک وقت گرفته ایم. اگر اطلاع داشتیم که معاینه توسط پزشک دیگری انجام می‌شود، اصلا وقت نمی‌گرفتیم.

او اضافه می‌کند: متأسفانه برخی پزشکان شأنی برای بیماران قائل نیستند و نیاز نمی‌بینند چنین تغییری را به اطلاع بیمار برسانند.

نسخه نویسی با مُهر پزشک معروف

دو ماه از ابتلای محبوبه به بیماری کرونا گذشته است، اما حال  و روزش هنوز روبه راه نیست. می‌گوید: سه هفته کامل کرونا دست از سرم برنداشت. هر روز یک جور حالم بد بود؛ یک روز سردرد، یک روز تب شدید، یک روز خوبِ خوب و باز فردایش خیلی بد، با سرفه‌های بی امان و گلودرد. بعد سه هفته که تست‌های کرونای من منفی شد هنوز تبش قلب و درد قفسه سینه داشتم.

یک پزشک متخصص قلب رفتم، برای من نوار قلب و اکو نوشت. وقتی جواب نوار قلب و اکو را نشان دادم، گفت به خاطر کرونا و التهابات ناشی از آن قلبم درگیر این التهابات شده است. دکتر چند مدل دارو تجویز کرد و گفت این دارو‌ها را برای کاهش تپش قلب و التهابات مصرف کنم.

محبوبه از تردید خودش برای مصرف دارو‌های تجویزی می‌گوید. او دلایل تردیدش را به عوارضی مربوط می‌داند که ممکن است بر اثر مصرف دارو‌های قلبی برایش ایجاد شود. می‌گوید: از چند نفر از دوستان و آشنایان که کادر درمان هستند مشورت گرفتم. گفتند آقای دکتر (.) از پزشکان حاذق و معروف مشهد در حوزه قلب است. اولین وقت آزاد برای رفتن و معاینه یک هفته بعد بود که قبول کردم و نوبت گرفتم.

محبوبه ادامه می‌دهد: وقتی به مطب رفتم جای خالی برای نشستن نبود. رفته رفته مریض‌های داخل مطب بیشتر هم شد. شکل و شمایل بیماران می‌گفت که برخی شان مشهدی نیستند.

حرف بعضی شان غیر مریضی به این برمی گشت که چقدر وقت دارند تا به شهرشان برگردند. بعد کمی معطلی، آقایی وارد مطب شد و سمت اتاق دکتر رفت. منشی هم بعد چند دقیقه بیماران را برای معاینه صدا کرد. من قبل رفتن به مطب با تحقیقاتی که کرده بودم، چهره پزشک را می‌شناختم و مطمئن بودم پزشکی که اکنون داخل مطب نشسته است، آن پزشک معروف نیست.

او ادامه می‌دهداز منشی پرسیدم آقای دکتر (.) مگر خودشان ویزیت نمی‌کنند؟ با تعجب جواب داد: «ایشان وقت ندارند و سر جراحی هستند. دستیارشان داخل مطب ویزیت می‌کنند. اگر مشکل حاد بود و نیاز به درمان پیشرفته و جراحی بود آقای دکتر خودشان ویزیت می‌کنند. اگر نمی‌خواهید یک نفر دیگر جای شما برود داخل.»

ادامه گفته هایش تردید است درباره اینکه با این شرایط و نبود خود پزشک بماند یا برود. تصمیم نهایی او به ناچار ویزیت شدن توسط پزشک جایگزین است.

نکته‌ای که این شهروند مشهدی به آن اشاره دارد استفاده از مُهر پزشک معروف روی نسخه است. او با سؤالی می‌گوید: آیا این کار درستی است که خود مطب، نسخه و حتی مُهر درج شده روی آن به اسم پزشک معروف باشد، اما خودش فقط برای بیمارانی که نیاز به جراحی دارند دردسترس باشد؟

توجیه به جای توضیح!

پزشک می‌تواند پزشکی در تراز خود جایگزین کند

مسیح نقیبی، معاون انتظامی نظام پزشکی مشهد است. پاسخ او برای پزشکان معروفی که مُهر و مطب به اسم آنان است، اما پزشک دیگری بیماران آنان را ویزیت می‌کند ازاین قرار است که «هر پزشکی همانند همه مردم نیاز به سفر دارد یا آنکه بیمار می‌شود و باید استراحت کند. در مواردی که پزشک مسافرت طولانی می‌رود، می‌تواند پزشک دیگری را به نظام پزشکی معرفی کند که از نظر تخصص در سطح خود او باشد تا در ایامی که حضور ندارد، بیمارانش را ویزیت کند.»

معاون انتظامی نظام پزشکی مشهد درباره استفاده از مُهر پزشک توسط پزشک جایگزین می‌گوید: وقتی پزشک اصلی حضور ندارد و به جای او پزشک جایگزین حضور دارد، پزشک جایگزین باید از مُهر خودش برای ویزیت بیماران استفاده کند؛ بنابراین نمی‌تواند با مُهر پزشک دیگر نسخه نویسی کند.

او به این موضوع نیز اشاره می‌کند که تا کنون هیچ گلایه‌ای از مردم درباره نبود پزشک اصلی و استفاده از مُهر او توسط پزشک جانشین گزارش نشده است.

پزشک نبودنش را به روزنامه آگهی بدهد؟

به اذعان این مسئول و با فرض و پذیرش اینکه پزشک در زمان مسافرت‌های چندین ماهه و طولانی مدت، می‌تواند پزشکی را در مطب با مُهر نظام پزشکی خودش جایگزین کند این نکته هنوز وجود دارد که بیمار به اعتماد تخصص و مهارت او در مطب حاضر می‌شود؛ بنابراین حضور پزشک جایگزین به نوعی اجحاف در حق این بیماران است.

نقیبی این موضوع را به‌گونه دیگری پاسخ می‌دهد، آن هم اینکه بیمار پس از آنکه متوجه شد پزشک اصلی حضور ندارد، می‌تواند همه مبلغ داده شده بابت ویزیت را مطالبه کند.

اینکه چرا به بیمارانی که برخی از آنان از راه دور و تنها به خاطر تخصص و مهارت پزشک اصلی وقت معاینه می‌گیرند، همان زمان وقت دادن اعلام نمی‌شود که پزشک اصلی چند ماه در سفر است و پزشک جایگزین معاینه می‌کند دیگر نقد مردمی‌ای بود که نقیبی با طرح سؤالی دیگر به آن پاسخ می‌دهد: من این را از شما می‌پرسم آیا وقتی پزشک نیست (خودش بیمار است یا سفر رفته است) باید نبودنش را در روزنامه شما، خراسان یا رادیو این طور اعلام کند که مردم بدانید من چند هفته نیستم؟!

من قبول دارم که بیمار به اعتماد تخصص دکتر وقت ویزیت می‌گیرد، اما گفتم پزشک‌های جانشین هم سطح خود پزشک اصلی هستند؛ بااین حال اگر مریض یا مراجعه‌کننده‌ای تأکید داشت همان پزشک اصلی او را ویزیت کند، می‌تواند پول ویزیت خود را پس بگیرد و منتظر بماند تا پزشک اصلی بازگردد.

استفاده از مُهر پزشکی دیگر تخلف است

اما آنچه که نقیبی به عنوان تخلف از آن یاد می‌کند استفاده از مُهر پزشک اصلی توسط پزشک جایگزین است. او می‌گوید که تاکنون گزارشی نشده است، اما اگر گزارش شد، حوزه نظارت بر درمان دانشگاه و نظام پزشکی موارد اعلامی را در هیئت بدوی مورد بررسی قرار می‌دهد و رأی صادر می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->