مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال
سرخط خبرها

داستان جالب کنسولگری افغانستان در مشهد

  • کد خبر: ۹۶۱۳۷
  • ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
داستان جالب کنسولگری افغانستان در مشهد
هشت نمایندگی دیپلماتیک از کشورهای مختلف در مشهد فعال هستند که کنسولگری افغانستان یکی از قدیمی ترین آنهاست. تنها نمایندگی سیاسی افغانستان در شرق کشور با هزاران مراجعه کننده در روز.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شمار نمایندگی‌های دیپلماتیک کشور‌های خارجی که در مشهد فعال‌اند، به عدد ۸ می‌رسد.

هرکدام از این ۸ کنسولگری و نمایندگی در یکی از خیابان‌های شهرمان مستقرند که شکل‌وشمایل ساختمان و تابلو نصب‌شده بر سردر آن‌ها و وجود دکه‌های نگهبانی مقابلشان از تمایز کارکرد این بنا‌ها خبر می‌دهد.

روز ملی کشور‌هایی که در مشهد کنسولگری دارند، از دیگر شاخصه‌هایی است که هر سال در این دفتر‌ها به آن توجه می‌شود؛ مثل ۲۸ مرداد در کوچه معروف به کنسولگری که جشن روز ملی افغانستان برگزار می‌شود یا ۳ فروردین در ساختمانی مقابل باغ‌ملی که جشن ملی پاکستان برپا می‌شود.

کنسولگری جمهوری اسلامی افغانستان، مشهد

رابطه ایران و افغانستان از آن رابطه‌هایی است که با تغییر دولت در هرکدام از ۲ کشور بازهم ناگسستنی است، زیرا در اصل رابطه ملت با ملت است، نه دولت با دولت.

بر همین اساس، به‌محض استقلال رسمی افغانستان از بریتانیا برپایه قرارداد ۱۹۱۹ بین افغانستان و بریتانیا، تلاش‌ها برای ایجاد دفتر‌های سیاسی در ۲ کشور آغاز شد. این تلاش‌ها سرانجام در ابتدای سال ۱۳۰۰ نتیجه داد و سفارت پادشاهی افغانستان در تهران افتتاح شد. درست ۸ ماه پس از این واقعه هم نخستین و مهم‌ترین کنسولگری افغانستان در ایران، یعنی کنسولگری مشهد، افتتاح شد.

افتتاحی که خودش حکایتی جالب داشت، زیرا در روز بعثت پیامبراکرم (ص) ۲۷ رجب ۱۳۴۰ و پس از تبرک‌کردن پرچم این کشور به ضریح امام‌رضا (ع) رخ داد.

از آن سال تاکنون هرسال به‌جز سال‌های اشغال افغانستان به‌دست شوروی و البته طالبان، ۲۸ مرداد که روز استقلال افغانستان است، در ساختمان این کنسولگری که همان سال‌های دهه اول قرن حاضر در ضلع جنوبی میدان ارگ مشهد ساخته شد، جشن روز ملی افغانستان برگزار می‌شود.

این ساختمان هنوز هم ابتدای کوچه‌ای است که تابلو امام‌خمینی (ره) ۳۰ در آن نصب شده، اما در بین مردم به کوچه کنسولگری معروف است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->