پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا دوشنبه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | بازار طلا با اهرم دلار سقوط کرد پیش‌بینی بورس فردا دوشنبه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | شارژ خبری بازار سرمایه در میان ناامیدی سهامداران سکه تمام چند گرم است؟ ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد تعطیلی ۴۰۰ معدن شن و ماسه در خراسان رضوی دلایل اعتراض خریداران پژو پارس ایران خودرو چه بود؟ آیا ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه دارد؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای افزایش حق مسکن ۱۴۰۳ کارگران چه بود؟ | معاون وزیر کار مُنکر شد اخبار فروش حواله خوردو جانبازان تکذیب شد قیمت توافقی با دلار ترجیحی | کالا‌ها با دلار چند تومانی وارد می‌شوند؟ یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند
سرخط خبرها

تغییر جهت بانک‌ها به‌سوی مردم

  • کد خبر: ۹۶۱۷۰
  • ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
تغییر جهت بانک‌ها به‌سوی مردم
رضا کربلایی - کارشناس اقتصادی

انتظار همه دولت‌ها این بوده است که بانک‌ها در خدمت اقتصاد و مردم باشند و دست‌کم در چهار دهه گذشته انتقاد از وضعیت بانک‌ها شاه‌بیت نقد‌ها و نظر‌ها درباره نظام بانکی بوده است.

دیروز سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، در نشستی صریح با مدیران عامل بانک‌ها در حضور گروه اقتصادی دولت، محور مطالبات و انتظارات از نظام بانکی را تشریح و تأکید کرد که بانک‌ها باید به‌سمت مردم تغییر مسیر دهند و با آسان‌سازی مسیر اعطای تسهیلات به مردم، عرصه را بر بدهکاران کلان بدحساب بانک‌ها تنگ کنند.

محور مطالبه و انتظار رئیس‌جمهور را می‌توان در محور‌هایی مانند عدالت بانکی، سخت‌گیری بر بدحساب‌های حرفه‌ای، تغییر الگوی وام‌دهی بانک‌ها از ضامن و وثیقه‌محوری به‌سمت اعتبارسنجی و تشویق بانک‌ها به سرمایه‌گذاری سالم به‌جای بنگاه‌داری رصد کرد.

اکنون که مطالبه دولت از بانک‌ها بیان شده، ضروری است به‌جای تکیه بر دستورات رئیس‌جمهور و برخورد شعاری با این انتظارات، الگوی کسب‌وکار بانک‌ها بازنگری شود تا به‌گفته رئیس‌جمهور، نظام بانکی برمبنای عدالت و به‌نفع مردم متحول شود.

آنچه ضروری است، پرهیز از اعمال سیاست‌های دستوری، پولی و حرکت به‌سمت اصلاح نظام بانکی است. از قضا، می‌توان در کوتاه‌مدت بخشی از این مطالبات را با تغییر رفتار بانک‌ها محقق کرد. ازجمله اینکه در همه دنیا بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، چه به مردم و چه به بنگاه‌های اقتصادی، براساس داده‌های دقیق و شفاف اعتبارسنجی اقدام می‌کنند و راه رانت پولی در دریافت تسهیلات و اعمال سلیقه بانک‌ها مسدود شده است.

نظام بانکی ایران هم نمی‌تواند از این قاعده کلی و اثبات‌شده مستثنا باشد و از قضا، اراده دولت و بانک مرکزی بر این اساس استوار شده است که اعتبارسنجی مشتریان دست‌کم در پرداخت تسهیلات خرد به مردم ملاک رفتار بانک‌ها باشد.

سنگ‌بنای اصلاح نظام بانکی و بازنگری در رفتار آن‌ها به‌نفع مردم زمانی صحیح گذاشته می‌شود که بپذیریم بانک امانت‌دار و واسطه وجوه است و هرگونه دخالت غیرکارشناسی و دستور مبنی بر پرداخت تسهیلات به‌صورت غیرشفاف، فقط به استمرار رویه کنونی و تشدید نارضایتی مردم از بانک‌ها می‌انجامد؛ بنابراین مطالبه مهم می‌تواند این باشد که درد‌ها و مشکلات حاکم بر محیط کسب‌وکار بانک‌ها شناسایی شود و از الگو‌ها و استاندارد‌های بین‌المللی درس بگیریم و مدل کسب‌وکار بانک‌ها مبتنی بر این استاندارد‌ها و الگوها، بومی‌سازی و اصلاح شود.

تردیدی وجود ندارد که هرگونه ریل‌گذاری غیرکارشناسی مبتنی بر دستور قانونی، اثرش را بر حساب سود و زیان بانک‌ها نشان خواهد داد.

در این چرخه معیوب بانک‌ها خواسته یا ناخواسته کوتاه‌ترین و درعین حال زیان بارترین مسیر را برای پوشش زیانشان انتخاب می‌کنند. چنین اقدامی اثرش را بر ناترازی بانک‌ها و استقراض آن‌ها از بانک مرکزی و تورم کشور نشان خواهد داد.

واقعیت این است که بدحساب‌های حرفه‌ای بانک‌ها و بنگاه داری بانکداران، نتیجه اشتباه در انتخاب الگوی بانکداری و میراثی تلخ از گذشته است و نمی‌توان رفتار مالی دولت‌ها را در تشدید این وضعیت کم رنگ دید.

بنابراین، انتظار می‌رود که کارگروه مدنظر رئیس جمهور برای اصلاح نظام بانکی، واقع بینانه و کارشناسانه نسخه‌ای جامع و نقشه راهی شفاف برای تغییر مسیر بانک‌ها به سمت مردم ارائه کند تا در سطوح مختلف تصمیم سازی و تصمیم گیری جلو انحراف‌ها گرفته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->