سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی کشور در مشهد به کار خود پایان داد ثبت نام تسهیلات اقتصاد دیجیتال آغاز شد زمان رونمایی از نینتندو سوییچ ۲ رسما اعلام شد جزئیاتی جدید از پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۵ پرو پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ با هوش مصنوعی شارژدهی گلکسی S۲۵ ده درصد بهتر می‌شود انتقال داده‌های دستگاه اندروید قبلی به دستگاه‌ اندرویدی جدید سریع‌تر می‌شود افشای مشخصات اولیهٔ Xiaomi 15 Pro ویدئو | ربات اپتیموس تسلا، مشغول کار در کارخانه خانواده آیفون ۱۷ یک عضو «اسلیم» خواهد داشت تراکنش‌های بیت‌کوین میلیاردی شد اولین تریلر از حضور شخصیت «هوملندر» در بازی «مورتال کمبت ۱» (Mortal Kombat 1) لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت تصویب شد اولین تصاویر از فصل دوم سریال «آخرینِ ما» (The Last of Us) شواهد جیمز وب برای اثبات حیات فرازمینی کافی نیست هشدار به کاربران اندروید: اطلاعاتتان در خطر است! | صاحبان شیائومی بیشتر مراقب باشند! از Pixel 8a چه می‌دانیم؟ | افشای همه مشخصات گوشی جدید گوگل، پیش از رونمایی معرفی بازی «گربه‌ها و سوپ» (cats & soup) + دانلود اندروید و IOS مایکروسافت: پلیس آمریکا حق ندارد از Azure برای تشخیص چهره استفاده کند مشخصات Poco F6 Pro فاش شد انتشار تصاویر Xperia 1 IV، آخرین پرچمدار سونی
سرخط خبرها

سفر به فضا گلبول‌های قرمز شما را می‌کشد

  • کد خبر: ۹۶۱۸۶
  • ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
سفر به فضا گلبول‌های قرمز شما را می‌کشد
آیا می‌دانید سفر به فضا باعث کاهش شمار گلبول‌های قرمز خون می‌شود و عارضه‌ای موسوم به کم خونی فضایی ایجاد می‌کند؟

به گزارش شهرآرانیوز - آیا می‌دانید سفر به فضا باعث کاهش شمار گلبول‌های قرمز خون می‌شود و عارضه‌ای موسوم به کم خونی فضایی ایجاد می‌کند؟ براساس مطالعه‌ای که در مجله پزشکی «نیچر» منتشر شده است، بررسی ۱۴فضانورد نشان می‌دهد که بدن آن‌ها در فضا ۵۴درصد بیشتر از زمانی که در زمین هستند، گلبول‌های قرمز را از بین می‌برد.

دکتر ترودل، پزشک و محقق توان بخشی در بیمارستان اتاوا و استاد دانشگاه اتاوا، می‌گوید: کم خونی فضایی به طور مداوم از زمان انجام اولین مأموریت‌های فضایی توسط فضانوردانی که به زمین بازگشته اند، گزارش شده است، اما ما علت بروز آن را نمی‌دانستیم. مطالعات ما نشان می‌دهد که با رسیدن به فضا، تعداد بیشتری گلبول قرمز نابود می‌شود و این فرایند در همه مدت مأموریت ادامه می‌یابد.

پیش از این مطالعه تصور می‌شد که کم خونی فضایی نوعی سازگاری سریع دربرابر ورود مایعات به قسمت بالایی بدن فضانورد پس از ورود به فضا باشد. فضانوردان ۱۰درصد از مایعات درون رگ هایشان را به این دلیل از دست می‌دهند. تصور می‌شد که بدن فضانوردان به سرعت ۱۰درصد از سلول‌های خونی را برای ایجاد دوباره تعادل از بین می‌برد و کنترل گلبول‌های قرمز پس از گذشت ۱۰روز در فضا به حالت طبیعی بازمی گردد. در حالی که تیم دکتر ترودل دریافتند که تخریب گلبول‌های قرمز یک اثر اولیه از حضور در فضاست که فقط ناشی از جابه جایی مایعات بدن نیست. آن‌ها این موضوع را با اندازه گیری مستقیم تخریب گلبول‌های قرمز خون در ۱۴فضانورد در طول مأموریت شش ماهه نشان دادند.

روی زمین بدن ما هر ثانیه دو میلیون سلول قرمز می‌سازد و نابود می‌کند. محققان دریافته اند که بدن فضانوردان ۵۴درصد گلبول بیشتری در طول سفر شش ماهه به فضا تخریب می‌کرده است. به عبارتی در هر ثانیه سه میلیون گلبول قرمز تخریب می‌شود.

این نتایج در زنان و مردان یکسان بود. تیم دکتر ترودل این کشف را به لطف روش‌هایی که برای اندازه گیری دقیق تخریب گلبول قرمز خون ابداع کرده بودند، به انجام رساندند. این روش‌ها برای جمع آوری نمونه خون در ایستگاه بین المللی فضایی سازگار شد. در آزمایشگاه دکتر ترودل محققان توانستند مقدار بسیار کم مونوکسیدکربن را در نمونه‌های تنفس فضانوردان اندازه گیری کنند. هرگاه که یک مولکول «هِم» که رنگ دانه گلبول‌های قرمز است، از بین می‌رود، یک مولکول مونوکسید کربن تولید می‌شود.

این تیم میزان تولید گلبول‌های قرمز را اندازه گیری نکرده اند، اما فرض می‌کنند که فضانوردان برای جبران سلول‌های ازدست رفته گلبول‌های قرمز اضافی تولید می‌کنند. در غیر این صورت آن‌ها دچار کم خونی حاد خواهند شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->