هدیه ۴۰۰هزار تومانی تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان برای خرید کتاب + شرایط و نحوه دریافت بُن مرگ یک پدر و پسر در مشهد براثر برق گرفتگی آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهترین راه‌های پیشگیری از عفونت لثه کوتاه درباره جشن‌های نوظهور به عنوان سنت‌های جدید خانواده‌ها آماده‌سازی ۳ مکان جدید برای ساماندهی انبار‌های ضایعات در مشهد مشهد نیازمند افزایش تعداد مراکز «شلتر» با استفاده از ظرفیت‌های غیردولتی است سد‌های خراسان رضوی تنها ۱۰ درصد ذخیره دارد جایگاه گنجینه میراث مکتوب در پیشانی متمایز ایران ممتاز آغاز زندگی مشترک زیر سایه خورشید اعتراف به قتل شوهر پس از انکار ماجرا | متهم: شوهرم می‌خواست سقط جنین کنم زنان چگونه با شرایط جدید می‌توانند بازنشسته شوند؟ تداوم بارش باران و وزش باد در برخی استان‌ها | ورود سامانه بارشی به غرب کشور طی هفته آینده (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) باقلا، مضر یا مفید؟ ۱۰ دلیل برای بی‌خوابی در زنان | یک زن چقدر به خواب نیاز دارد؟ از کجا بفهمیم سرطان رحم داریم؟ | شایع‌ترین علت سرطان دهانه رحم را بشناسید بهترین زمان خوردن تخم مرغ برای کاهش وزن برخورد پراید با تریلی در خواف ۲ کشته داشت + عکس
سرخط خبرها

پی‌سی‌آر و تصمیمی غیرمسئولانه

  • کد خبر: ۹۹۰۱۰
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
پی‌سی‌آر و تصمیمی غیرمسئولانه
فاطمه رافع - معاون سردبیر

پیش‌بینی کارشناسان درست از آب درآمده و روند ابتلا به کرونا در موج ششم حالت انفجاری به خود گرفته است. امیکرون چنان در کشور می‌تازد که نقشه کرونایی کشور را هر روز سرخ‌تر از دیروز می‌بینیم و طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت هم شمار شهر‌های قرمز کشور از ۱۲۰ به ۲۴۷شهر افزایش یافته است.

مبتلایان و بستری‌شدگان روزبه‌روز درحال افزایش‌اند و شمار قربانیان کرونا که بعد از موج پنجم به‌سختی دورقمی شده بود، بازهم روی دور تند افزایش افتاده و چند روزی است که این ویروس هزاررنگ روزانه جان بیش از صد تن از هم‌وطنانمان را می‌گیرد؛ جان‌هایی که هرکدامشان عزیز خانواده‌ای هستند.

مسئولان درحالی بر لزوم تزریق نوبت سوم واکسن تأکید می‌کنند که طبق گفته‌های خودشان، مردم برای تزریق نوبت سوم بی‌رغبت‌تر از دو نوبت قبل هستند و اینجا در خراسان‌رضوی هم اوضاع چندان تعریفی ندارد. به‌گفته آقای استاندار، استان ما در آمار دریافت نوبت سوم واکسن از میانگین کشوری عقب‌تر است.

همان‌طور که شما هم می‌دانید، در موج ششم از تعطیلی کرونایی خبری نیست و همه مسئولان بر اجرای محدودیت‌های هوشمند تأکید می‌کنند؛ محدودیت‌هایی که در زمان غیرهوشمندبودنشان هم از راه‌های مختلف دور زده می‌شد و اگر بگویم امید چندانی به اجرای درست و درمانشان نیست، پربیراه نگفته‌ام.

در چنین وضعیتی «هر دم از این باغ بری می‌رسد!» منظورم همان خبری است که دیروز خبرگزاری فارس منتشر کرد: «الزام انجام آزمایش پی‌سی‌آر نهایت ۷۲ ساعت قبل از پرواز برای زائران عتبات هنگام بازگشت به کشور لغو شد، اما باتوجه‌به اعتراض برخی مسئولان، این موضوع در ستاد کرونا بررسی می‌شود و حتی به‌گفته معاون وزیر بهداشت، احتمال لغو آن وجود دارد.»

هزینه زیاد آزمایش‌های پی‌سی‌آر که از زمان ازسرگیری اعزام زائران از کشورمان به عتبات، گله برخی‌ها را به‌دنبال داشت، بستر سودجویی را برای برخی دیگر فراهم کرد و این‌طور شد که آزمایش‌های منفی صوری پی‌سی‌آر متولد شدند تا زائران ایرانی هنگام بازگشت از سفر عتبات به کشورمان، هزینه کمتری برای این آزمایش‌های منفی صوری پرداخت کنند.

حالا گویا تعداد آزمایش‌های جعلی پی‌سی‌آر زائران عتبات در عراق آن‌قدر زیاد شده است که مسئولان محترم وزارت بهداشت به‌جای آنکه برای رفع این مشکل تدبیری بیندیشند و جلو این آزمایش‌های صوری و جعلی را بگیرند، درصدد برآمده‌اند که صورت مسئله را پاک کنند، بنابراین به فکر حذف آزمایش‌های پی‌سی‌آر افتاده‌اند.

این تصمیم اگرچه براساس تفاهمی است که پیش‌تر بین ایران و عراق صورت گرفته بود و طبق آن به‌گفته کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت، «زائران ایرانی که از عراق به کشورمان بازمی‌گردند و همچنین اتباع عراقی که از ایران به عراق سفر می‌کنند، به انجام آزمایش پی‌سی‌آر نیازی ندارند و بدون انجام این آزمایش می‌توانند وارد پرواز شوند.

البته در صورت نیاز و مشاهده علائم، از افراد در فرودگاه کشورشان آزمایش کرونا گرفته خواهد شد که هزینه آن برعهده افراد است.» بااین‌حال، هم ما می‌دانیم و هم مسئولان که سودجویانی که زائران عتبات را برای زیرپاگذاشتن این قانون و آزمایش‌های صوری پی‌سی‌آر متقاعد کرده‌اند، بی‌تردید راهی هم برای دورزدن این ابلاغیه، بخشنامه، قانون یا هر چیزی که اسمش را بگذاریم، پیدا می‌کنند.

در چنین وضعیتی که حتی واکسن هم حریف سویه‌های جدید این ویروس نیست و نمی‌تواند مانع ابتلا شود، حذف آزمایش‌های پی‌سی‌آر به‌معنای بازکردن دروازه‌های مرز به‌روی زائرانی است که هرکدامشان ممکن است به کرونا مبتلا باشند و با ورود بدون قرنطینه‌شان به کشور و سپری‌کردن دوره درمان، شماری از بستگان و اطرافیانشان را مبتلا کنند و همین موضوع سبب شود این چرخه، دومینووار ادامه داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->