وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است تجلیل از فعالان و مبلغان فرهنگی منطقه پدافند هوایی شمال شرق در حرم مطهر رضوی ویدئو | بخش‌هایی از هم‌خوانی معلمان در دیدار امروز با رهبر انقلاب چین تست‌های دریایی ناو هواپیمابر نسل بعدی را آغاز کرد کاهش ۲۶۷ میلیون دلاری کمک‌ها به نماینده سازمان ملل در فلسطین ترامپ بار دیگر اعضای ناتو را تهدید کرد نخست‌وزیر اوکراین از برنامه خرید ۳۰۰ هزار پهپاد جدید خبر داد یک مقام سازمان ملل حمله به رفح را «یک تراژدی غیرقابل وصف» دانست دبیرکل سازمان ملل دستور داد؛ درباره گور‌های جمعی در رفح تحقیق شود اسرائیل: حزب‌الله از مرز‌ها دور نشود جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم زلنسکی: انتظار داریم پس از پایان جنگ به عضویت ناتو درآییم گروسی به ایران می‌آید رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان: تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است + فیلم و تصاویر مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: حمله اسرائیل به رفح یک فاجعه انسانی است آمریکا: برنامه ای از اسرائیل برای رفع نگرانی ها درباره رفح ندیده ایم محمد علی الحوثی: با آتش بازی نکنید حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) اکثریت صهیونیست‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستند ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است اصابت ۳ موشک جدید به شمال فلسطین اشغالی ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق + فیلم
سرخط خبرها

روابط ایران و قطر در مسیر شکوفایی

  • کد خبر: ۹۹۹۶۴
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
روابط ایران و قطر در مسیر شکوفایی
کارشناسان معتقدند که سفر رئیس جمهور به دوحه، گامی در  راستای گسترش مناسبات با کشور‌های منطقه است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رئیس جمهور کشورمان که دعوت رسمی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و به منظور دیداری رسمی و نیز شرکت در ششمین اجلاس سران اوپک گازی، دیروز به دوحه سفر کرد.

بر خلاف اعلام قبلی، امیر قطر در فرودگاه به استقبال رئیس جمهور آمد و سران عالی دو کشور همراه یکدیگر عازم دیوان امیری شدند. امضای چند سند همکاری و تفاهم نامه در حضور مقامات عالی دو کشور، از برنامه‌های روز اول سفر رئیس جمهور بود.

رئیسی در دومین روز سفر خود در ششمین اجلاس سران مجمع کشور‌های صادرکننده گاز شرکت و سخنرانی می‌کند.

رئیس جمهور همچنین در حاشیه اجلاس کشور‌های صادرکننده گاز با تعدادی از سران و مقامات ارشد کشور‌های حاضر در این اجلاس نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد. براساس اطلاعات منتشر شده، وزیران امور خارجه، نفت، انرژی، راه و همچنین رئیس سازمان توسعه و تجارت، رئیس جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند.

توسعه روابط دوجانبه بین تهران - دوحه

رئیسی در جریان سفر خود به کشور قطر در نشست خبری مشترک با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی ضمن تشکر از دعوت امیر قطر، گفت: در این دیدار توافق کردیم دو کشور از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها و تعمیق مناسبات در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند.

رئیس جمهور افزود: توافق کردیم در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، زیرساختی، تجاری، سرمایه گذاری، امنیت غذایی، سلامت و فرهنگ همکاری هایمان را به صورت جدی افزایش دهیم.

رئیسی درباره همکاری ایران با قطر برای برگزاری بازی‌های جام جهانی فوتبال، گفت: ایران برای برگزاری هر چه بهتر بازی‌های جام جهانی که قطر میزان آن است، آمادگی کافی دارد.

رئیس جمهور تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تحول و جهش در روابط منطقه‌ای است و این سفر، فصل نوینی در روابط ایران و قطر ایجاد خواهد کرد. البته این سفر یکی از گام‌های تحول آفرین در روابط با کشور‌های همسایه به ویژه همسایگان در منطقه خلیج فارس به شمار می‌رود.

رئیسی افزود: سطح همکاری‌های موجود بین کشور‌های منطقه متناسب با ظرفیت‌های عظیم موجود نیست و جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است که در چارچوب سیاست همسایگی و تقویت و ارتقای روابط منطقه‌ای کمک کند.

رئیس دولت سیزدهم افزود: همچنین درباره مسائل منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم، وضعیت افغانستان، قاچاق مواد مخدر تبادل نظر و توافق کردیم که مبارزه با تروریسم و اشکال مختلف آن یکی از اولویت‌های ماست. توانمندی‌های ایران در مبارزه موفق با تروریسم در سوریه و عراق، قدرتی امنیت ساز نه تنها برای منطقه، بلکه برای جهان محسوب می‌شود.

تفاهم ایران و قطر مهم است

در این نشست خبری همچنین شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر با ابراز خشنودی از امضای چند توافق نامه و یادداشت تفاهم بین قطر و جمهوری اسلامی ایران گفت: این یک مسئله بسیار مهمی است و باید اجرای آن‌ها پیگیری شود. همچنین امیر قطر در جریان این سفر، پیراهن تیم ملی فوتبال کشورش را که به شکلی نمادین و به مناسبت برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در این کشور، شماره ۲۲ روی آن حک شده است، به رئیسی هدیه کرد.

فرصتی برای گسترش دیپلماسی انرژی است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، سفر رئیس جمهوری به قطر را فرصت مناسبی برای ایجاد همکاری‌های دو یا چندجانبه در حوزه انرژی دانست.

بابک نگاهداری به «ایسنا» گفت: سفر رئیس جمهور به قطر یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند به توسعه روابط انرژی ما بین کشور‌های منطقه بدل شود. در سال‌های اخیر، رقابتی بین دو کشور بر سر توسعه میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان وجود داشت، اما با توسعه فاز‌های پارس جنوبی و پیشی گرفتن تولید روزانه ایران از قطر فرصت مناسبی به وجود آمده است تا دو کشور درباره همکاری در این زمینه با یکدیگر تعامل کند.

نگاهداری ادامه داد: ایران می‌تواند دروازه دسترسی به بازار‌های بزرگ تقاضا در منطقه باشد تا گاز پارس جنوبی با حداقل هزینه بدون نیاز به هزینه‌های زیاد مایع سازی به کشور‌های طرف تقاضا برسد و منافع اقتصادی دو کشور از این میدان را حداکثر کند. همچنین مجمع کشور‌های صادرکننده گاز که در آن ۳ کشور بزرگ دارنده ذخایر گاز جهان یعنی روسیه و ایران و قطر با در  اختیار داشتن ۶۰ درصد منابع گازی متعارف جهان حضور دارند، بستر مناسبی است تا ۳ کشور با همکاری یکدیگر به مدیریت بازار گاز جهان بپردازند و با تقسیم منطقه‌ای بازار منافع خود راحداکثر کند.

خنثی کردن ‫ایران هراسی

عزت ا... اکبری تالار پشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نیز در توئیتر نوشت: «سفر رئیس جمهور به قطر اقدام مهمی است که اگر با توافقات مؤثر همراه شود، می‌تواند مدلی برای گسترش روابط با همسایگان و خنثی کردن سیاست ‫ایران هراسی باشد. جمهوری اسلامی ایران دوستِ دوران سختی‌ها برای همسایگان بوده و اکنون وقت آن رسیده که آثار عملی این راهبرد اصولی، نمایان شود.»

دستاورد‌های خوب سیاسی و اقتصادی

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس نیز به «برنا» گفت: سفر آیت ا... رئیسی به قطر، دستاورد‌های سیاسی و اقتصادی خوبی به همراه دارد و می‌تواند نویدبخش افزایش تعاملات ما در حوزه خلیج فارس باشد.

سیدنظام الدین موسوی افزود: یکی از شعار‌های بسیار خوب دولت آقای رئیسی و شخص رئیس جمهور، تقویت ارتباط و تعامل با همسایگان است. دیپلماسی فعال و سفر آیت ا... رئیسی به قطر قطعا حائز اهمیت است. قطر ازجمله کشور‌هایی است که هم همسایه جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و هم تعاملات خوبی با ایران دارد و به لحاظ سیاسی تاحدودی نسبت به برخی دیگر از کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس تعامل بهتری با ایران در پیش گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->