زارع‌پور: آمار تحت پوشش فیبر نوری به ۷.۵ میلیون خانوار در کشور رسید مقاومت فلسطین با نیرو‌های اشغالگر در شرق رفح درگیر شد امیرعبداللهیان: زمینه برای آتش‌بس دائمی و حل مساله در غزه فراهم است اینفوگرافی | مقایسه ۳ سال دولت رئیسی در مقابل ۸ سال دولت روحانی استقرار ۲۸ شعبه اخذ رای سیار در کلات | ۲۷ هزار نفر درکلات واجد شرایط رای دادن هستند وزیر امور خارجه کشورمان: خواسته ایران و مصر برقراری روابط دیپلماتیک است رئیس مجلس: سازمان هلال‌احمر خدمات بی‌نظیری در دوران جنگ ارائه کرد ده‌ها سرباز حین رزمایش ناتو در سوئد زخمی شدند وزارت خارجه روسیه: حمله اسرائیل به رفح منجر به فاجعه انسانی می‌شود هشدار پادشاه اردن برای عواقب کنترل اسرائیل بر گذرگاه رفح جزئیاتی تازه از پرونده رابرت مالی ستاد انتخابات کشور از پایان زمان تبلیغات در ساعت ۸ صبح فردا خبرداد مقام سازمان ملل: جنگ غزه در مقطع بحرانی و حساس قرار دارد آمریکا: اسرائیل در حمله اخیر خطوط قرمز را نقض نکرده است مصر: جامعه جهانی در جلوگیری از یورش اسرائیل به رفح ناکام ماند حملات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) اردن: حمله شهرک نشینان به کاروان کمک‌های غزه جنایت است مشاور اسماعیل هنیه: نتانیاهو برای آتش بس سنگ اندازی می‌کند حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب فلسطین اشغالی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترکیه: اسرائیل فورا از رفح عقب‌نشینی کند
سرخط خبرها

دستور ویژه برای نوسازی حمل و نقل عمومی

  • کد خبر: ۳۷۲۰
  • ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۳
دستور ویژه برای نوسازی حمل و نقل عمومی
اسحاق جهانگیری از تدوین «بسته جامع نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل شهری» خبر داد

بنیامین یوسف‌زاده - یک‌صدودومین نشست مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران بهانه‌ای شد تا معاون اول رئیس‌جمهور پای درددل‌های سکان‌داران شهرهای بزرگ ایران بنشیند و مشکلات ریز و درشت آن‌ها را واکاوی کند. جلسه‌ای که البته ره‌آورد بسیار مهمی هم داشته و آن دستور اسحاق جهانگیری مبنی بر تدوین «بسته جامع نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل شهری» بوده است. با این دستور، کمیسیونی به ریاست وزیر راه‌وشهرسازی، سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و نمایندگان شهرداران کلان‌شهرهای کشور تشکیل می‌شود و بر اساس آن پیشنهادهای شهرداران برای تأمین اتوبوس، واگن و نوسازی تاکسی برای طرح در هیئت دولت و تصمیم‌گیری نهایی جمع‌بندی خواهد شد. معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه توانمندی شرکت‌های داخلی برای ساخت لوکوموتیو و واگن لازم برای قطارشهری کلان‌شهرها را مطلوب توصیف کرد و‌ گفت: باید از توان و ظرفیت شرکت‌های داخلی در توسعه قطارشهری به بهترین نحو استفاده شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری با اشاره به مصوبه‌ای برای تأمین 2هزار دستگاه واگن قطارشهری برای کلان‌شهرها،‌ اظهارکرد: بر اساس گزارش های ارائه‌شده میزان جابه‌جایی شهروندان در صورت افزایش واگن با زیرساخت‌های موجود به دوبرابر افزایش می‌یابد که با توجه به آثار فراوان آن در کاهش آلودگی هوا،‌ صرفه‌جویی در زمان و سوخت و تأمین رفاه شهروندان باید موانع اجرایی شدن این مصوبات دولت هرچه سریع‌تر برطرف شود. وی همچنین نوسازی و گسترش ناوگان حمل‌ونقل شهری را ضروری ارزیابی کرد و گفت: نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های درون‌شهری از اصلی‌ترین اولویت‌های گسترش حمل‌ونقل عمومی و زیباسازی شهری بوده و لازم است که با توجه به شرایط کشور در این زمینه راهکارهای جدیدی دنبال شود.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: یکی از دلایل افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی، وضعیت نامناسب حمل‌ونقل عمومی است که در این زمینه باید اجرای برنامه جامع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل که از سوی رئیس‌جمهور ارائه شد، تسریع شود.


مشکلی به نام سهم 50درصدی
معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد نیز یکی از حاضران این جلسه بود که به بیان مشکلات پیش روی این مدیریت‌شهری پرداخت و خواستار نگاه ویژه دولت به مسائل پیرامون شهرها شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، رضا خواجه‌نائینی در تشریح جلسه اخیر مدیران ارشد کلان‌شهرها با معاون اول رئیس‌جمهور گفت: روز دوشنبه جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر راه‌وشهرسازی، وزیر اقتصاد و معاونان سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی با مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور برگزار و موضوعات مرتبط با حمل‌ونقل عمومی و انتشار اوراق مشارکت بررسی شد.
وی با بیان اینکه در دهه گذشته پیشرفت خوبی در توسعه حمل‌ونقل عمومی نداشته‌ایم، اظهارکرد: سهم 50درصدی که در برنامه ششم توسعه کشور برای این موضوع در نظر گرفته شده، محقق نشده است و معاون اول رئیس‌جمهور دستور تشکیل کمیسیون ویژه‌ای را داد تا پیشنهادها و درخواست‌های شهرداری‌های کلان‌شهرها از جمله مشهد جمع‌بندی و حداکثر ظرف یک‌ماه برای تصمیم‌گیری نهایی به هیئت دولت ارائه شود.
به گفته خواجه‌نائینی یکی دیگر از موضوعات مطرح‌شده در جلسه، مشکل پذیرفتن سهم 50درصدی دولت در انتشار اوراق مشارکت برای نوسازی بافت‌های فرسوده کلان‌شهرها بود.
وی اضافه کرد: در لایحه بودجه98 ابتدا 5هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل در نظر گرفته شد که با پیگیری‌های صورت‌گرفته 3هزار میلیارد تومان دیگر اضافه و در مجموع 8هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و بافت فرسوده اختصاص یافت. با این حال سازمان برنامه‌وبودجه سهم 50درصدی دولت در انتشار اوراق مشارکت بافت فرسوده را هنوز تأیید نکرده است.
معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد بر این باور است که با این کار، صرفه اقتصادی انتشار اوراق مشارکت با مشکل مواجه می‌شود و نظر مجلس درباره تسریع برای فعالیت در این بافت‌ها تأمین نخواهد شد.
وی اظهار کرد: در این‌باره نیز معاون اول رئیس‌جمهور دستور داد جلساتی با حضور معاون سازمان برنامه‌وبودجه برگزار و راهکارهایی برای رفع این مشکل در نظر گرفته شود.
خواجه‌نائینی گفت: جلسه مجمع شهرداران کلان‌شهرها نیز در روز پنجشنبه گذشته برگزار و موضوعات مختلفی از جمله بحث قانون مالیات بر ارزش افزوده بحث و بررسی شد.
وی افزود: در این جلسه اعلام شد که از 26 تغییر که شهرداری‌ها خواستار اعمال در قانون مالیات بر ارزش افزوده شده‌اند، 20مورد در کمیسیون اقتصادی مجلس انجام و برای رأی‌گیری به صحن فرستاده شده و 6مورد دیگر باقی مانده است که مقرر شد با نمایندگان مجلس در این‌باره رایزنی و مذاکره شود.
به گفته خواجه‌نائینی، بررسی نتایج اقدامات دستگاه‌ها درباره تصمیمات جلسه پیشین، بررسی موانع اجرایی توسعه زیرساخت‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری و بررسی مشکلات تأمین منابع درآمدی شهرداری‌ها از مهم‌ترین محورهای این نشست بود.


نحوه جذب فاینانس قطارشهری
در این جلسه که وزرای اقتصادودارایی و راه‌وشهرسازی حضور داشتند، گزارشی از نحوه اجرای 11بند ابلاغیه یک‌صدمین جلسه شهرداران کلان‌شهرها درباره نحوه جذب فاینانس قطارشهری، واگذاری اوراق مشارکت به شهرداری‌ها، جذب کارکنان قراردادی و فوق‌العاده، جذب کارکنان شهرداری‌ها و حضور شهرداران در جلسات عالی استان‌ها گزارشی نیز ارائه شد.
محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی نیز در این جلسه در کنار ارائه گزارشی از توان داخلی برای ساخت و تأمین اتوبوس درون‌شهری، بر همکاری بیشتر همه دستگاه‌های مرتبط در شرایط کنونی برای اختصاص اتوبوس و تاکسی به کلان‌شهرها تأکید کرد.
در این جلسه مقرر شد تا با محوریت سازمان برنامه‌وبودجه و معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و امور زیربنایی معاون اول و دستگاه‌های مرتبط تا پایان شهریور درباره رفع موانع اجرای مصوبه ساخت و تأمین 2هزار دستگاه واگن مترو تصمیم‌گیری لازم انجام شود.
از طرف دیگر، سازمان برنامه‌وبودجه درباره اعمال مدیریت برای تمرکز بر ردیف‌های بودجه شهرداری‌ها در حوزه حمل‌ونقل عمومی اقدام لازم را انجام دهد.
علاوه بر گزارش پیروز حناچی، شهردار تهران درباره نحوه تأمین درآمد شهرداری‌ها و مدیریت یکپارچه شهری برای ارائه خدمات به شهروندان،‌ شهرداران و نمایندگان برخی از کلان‌شهرها نیز نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره حمل‌ونقل شهری، نحوه استفاده از اوراق تسهیلات، بدهی شهرداری‌ها به بخش خصوصی در زمینه یارانه بلیت و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری ارائه کردند.
همچنین آسیب‌شناسی رویکردهای مدیریتی در تأمین منابع درآمدی شهرداری‌ها، تکالیف دولت در قوانین جاری و بودجه سالانه کل کشور، سهم شهرداری از قانون مالیات برارزش افزوده، مطالبات شهرداری‌ها از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی، موانع اجرایی برخی از تبصره‌های قانون بودجه سالانه کل کشور از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرداری‌های کلان‌شهرها در تأمین منابع مالی از دیگر محورهای بحث‌شده در یک‌صدودومین نشست مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->