خسارت حدود ۷۰ درصدی سیل به اراضی کشاورزی و باغی بردسکن + ویدئو (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امدادرسانی آتش‌نشانی مشهد به ۱۶۱ مورد عملیاتی در پی بارش شدید باران (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) توضیحات بخشدار مرکزی مشهد در پی وقوع سیل در روستای ده‌غیبی (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سد «سراب» صالح‌آباد خراسان‌رضوی پس از سال‌ها سرریز شد پیش‌بینی رگبار باران در نقاط مختلف کشور | افزایش دما تا دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه‌چیز درباره گروگان‌گیری در پالادیوم + جزئیات و عکس پیش‌بینی وقوع رگبار و رعد و برق در خراسان رضوی طی روز‌های آینده (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت ۲ اخاذ مامورنما در مشهد ثبت بیش از ۳۰ میلیمتر بارندگی در ۵ شهر خراسان رضوی (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) گرفتار شدن خودرو به همراه ۴ سرنشین داخل سیلاب در حاشیه شهر مشهد (۲۰ اردیبهشت) قطع برق محله سیدی مشهد با سقوط داربست روی شبکه ۲۰ هزار ولتی| نقص برطرف شد کلات با ۵۷ میلی متر بارندگی رکورددار بارش در خراسان رضوی شد کودک ۱۰ ساله چطور قاتل شد؟ | چرا کودکان نباید فیلم ترسناک تماشا کنند؟ اعترافات تکان دهنده دختر ۱۰ ساله تهرانی درباره قتل دوستش| آدمکشی را ار فیلم‌های ترسناک یاد گرفتم بارندگی و سیلاب موجب انسداد موقت محور‌های مواصلاتی خراسان رضوی شد(۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) گروگانگیری یک زن و دخترش مقابل مجتمع پالادیوم+تصاویر راه ارتباطی ۲۰ روستای کلات خراسان رضوی بر اثر سیل قطع شد ۳۶ مصدوم در تصادف زنجیره‌ای در جاده نیشابور (۲۰ اردیبهشت) مسدود شدن ۶ جاده در خراسان رضوی بر اثر ریزش کوه و سیلاب هدیه روز دختر چی بخریم؟
سرخط خبرها
درباره ماجرای عجیب دفن جمعی جوجه‌ها

فتوت‌نامه قصابان و سلاخان

  • کد خبر: ۲۴۲۲۶
  • ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
فتوت‌نامه قصابان و سلاخان
به دنبال زنده به گور کردن ده‌ها میلیون جوجه یک روزه، محمد خندان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نوشت:

به گزارش شهرآرانیوز، در عهد قدیم اصناف فتوت‌نامه‌هایی داشتند که برایشان در حکم منشور اخلاقی عمل می‌کرد. نمونه‌های متعددی از این فتوت‌نامه‌ها به جا مانده و در دسترس ماست: فتوت‌نامه‌ شاطران، فتوت‌نامه‌ نمدمالان، فتوت‌نامه‌ خبازان، فتوت‌نامه‌ حمامیان و سلمانیان، فتوت‌نامه‌ سقایان، فتوت‌نامه‌ نجاران، فتوت‌نامه‌ خیاطان، فتوت‌نامه‌ قصابان و سلاخان و الخ...

در منظر قدما بنای حرفه و شغل فتوت و خدمت بود و از این‌رو در این فتوت‌نامه‌ها اصول اخلاق حرفه‌ای بر مبنای جوانمردی و خدمت‌گزاری به خلق خدا تبیین می‌شد و به این ترتیب حیات حرفه‌ای وجهی متعالی و معنوی می‌یافت.

برای مثال در یکی از فتوت‌نامه‌های قصابان و سلاخان گفته شده که حیوان را جلوی حیوان هم‌نوعش نکشند و چاقو را مقابل دیدگان حیوان تیز نکنند و قصاب هنگام ذبح در چشم حیوان چشم ندوزد و قبل از جان دادن سرش را جدا نکند و قبل از سرد شدن پوستش را نکند و قطعه‌ای از بدنش را جدا نکند و الخ.

یعنی تو حتی در مقام قصاب و سلاخ هم باید به حد و حدودی پایبند باشی و در حق مخلوقات خدا قساوت نورزی و به پیروی از آن‌ که جبرئیل در حقش بانگ "لافتی" زد فتوت بورزی و شفقت کنی.

قطعاً یکی از سرچشمه‌های پیوند پیشه‌وری با فتوت، عرفان و تصوف اسلامی است. در متون معتبر اهل طریقت نمونه‌های فراوان از فتوت و شفقت ایشان با مخلوقات خداوند می‌بینیم. در "رساله‌ی قشیریه" که از متون معتبر تصوف است این حکایت آمده است: "بایزید با یاری جامه می‌شست به صحرا. این یار گفت: خشک‌شدن را جامه به دیوار افکنیم. بایزید گفت: میخ اندر دیوار مردمان نتوان زد. یار گفت: از درخت‌ها فروآویزیم. گفت: نه، که شاخه‌ها بشکند. گفت: پس چه کنیم، بر این گیاه‌ها افکنیم؟ گفت: نه، که علف ستوران بود. بر ایشان پوشیده نکنیم. و پشت به آفتاب کرد و پیراهن بر پشت افکند تا خشک شود".

دریغا که دیگر چنین عهدی پیشِ روی ما نیست، بلکه در پسِ پشت‌مان است و ما پشت به فتوت و رو به قساوت داریم. اکنون دیگر خدای ما همان خدای بایزید نیست. خدای ما پول و قبله‌ی ما بازار است. و برای تنظیم و بل تعظیم بازار حاضریم میلیون‌ها جوجه‌ی یک‌روزه، این مظاهر معصومیت را زنده‌به‌گور کنیم و کک‌مان هم نگزد.

اف بر ما و بر باتلاقی که به اسم تمدن ساخته‌ایم. و اف بر زمانه‌ای که انسان را به "حیوان بازاریاب" تنزل داده است. و چه کسی می‌داند، شاید کرونا دست انتقام طبیعت است که می‌خواهد این حیوان بازاریاب را در قبال همه‌ی ظلم‌هایی که به سایر جانداران کرده، ادب کند.

منبع: مشرق

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->