ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد کریمدادی: چشم انداز ۲۵ ساله در مدیریت آب مشهدمقدس ترسیم شده است فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه‌های سطحی فاصله بگیریم
سرخط خبرها

نظارت مستقیم شهروندان بر عملکرد شهرداری از طریق مرکز۱۳۷

  • کد خبر: ۴۵۲۷۴
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
نظارت مستقیم شهروندان بر عملکرد شهرداری از طریق مرکز۱۳۷
رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قرارداد‌های شورای اسلامی شهر مشهد همچنین گفت: نکته مهم در بحث سامانه‌های ارتباط مردمی مدیریت شهری آن است که باید تا حد ممکن از موازی کاری این سامانه‌ها جلوگیری کرد و به فعالیت تخصصی و حیطه اثرگذاری هرکدام واقف و حساس بود.
به گزارش شهرآرانیوز؛ برای مطالبه حقوق و تکالیف هر گروه و طیفی، در ابتدا باید این حقوق به طور کامل شناخته شود و ابعاد و شرح وظایف نیز در آن مشخص باشد. شناخت حقوق شهروندی و تکالیف متقابل این حقوق از جمله مطابات شهروندان است؛ مطالبه‌ای که در سال‌های اخیر بسیار بیشتر از گذشته با شناخت و دقت نظر شهروندان مواجه بوده است، تا جایی که به گفته رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر، نگرش و اطلاع مردم از حقوق خود به اندازه‌ای رشد یافته است که در بخش‌های زیادی از حقوق شهروندی خود «مطالبه گر» شده اند.

دیروز رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قرارداد‌های شورای شهر با حضور در برنامه «چهارشنبه‌های پاسخ گویی» در مرکز ۱۳۷ شهرداری، به پرسش ها، ابهامات و مطالبات مردمی در حوزه کمیسیون متبوع خود پاسخ گفت.

محسن حسینی پویا در این جلسه گفت: از آنجا که مدیران شهری و کارکنان شهرداری به واسطه سامانه‌های ارتباطی از جمله ۱۳۷ خود را در معرض نگاه و قضاوت مردم می‌بینند، مرکز ۱۳۷ کمک شایانی به تقویت شفافیت در حوزه عملکرد مدیریت شهرداری می‌کند.

دقت مردم و کاهش هزینه‌های شهرداری

وی افزود: در سمت مقابل نیز مردم به دقت و تیزبینی خوبی رسیده اند و تخلفات و ابهامات عملکرد شهرداری را به سرعت از طریق ۱۳۷ گزارش و پیگیری می‌کنند و این مرکز امکان رفع ابهام، ارائه توضیحات و پیگیری ایرادات را دارد. بدین طریق همه مسئولان خود را در معرض نگاه مردم حس می‌کنند و شفافیت عملکرد شهرداری مشهد روزبه روز بیشتر می‌شود.

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قرارداد‌های شورا خاطرنشان کرد: تقویت و توسعه فعالیت‌های مرکز ۱۳۷ شهروندان را در جایگاه ناظر بر عملکرد شهرداری ارتقا داده که ۲ فایده اساسی دارد؛ اول آنکه هزینه‌های شهرداری در باب نظارت بر عملکرد کارکنان و پیمانکاران کاهش می‌یابد و شهرداری از نگاه و نظارت مستقیم شهروندان و استفاده کنندگان از خدمات خود بهره مند می‌شود. دوم آنکه شهروندان با بیان مشکلات و کمبود‌ها و نارسایی‌های همه حوزه‌ها حتی حوزه‌ها و بخش‌های غیرمرتبط که در اختیار شهرداری نیست می‌توانند مدیران شهری را درباره عملکرد دیگردستگاه‌های خدمات رسان آگاه کنند و از این طریق خدمتگزاران مردم در شهرداری و شورای شهر امکان پیگیری مطالبات و خواسته‌های مردم را از دیگرنهاد‌ها که ارتباط چندانی با مردم ندارند مهیا می‌کنند.

به گفته وی حضور و فعالیت مرکز ۱۳۷ کمک بسیار مؤثر و پررنگی به نظام مدیریت شهری است، تا به طور پیوسته و مستمر، سالم سازی و روان سازی سیستم خود را در دستور داشته باشد و در جهت تکامل خود و رفع نواقص و ایراد‌ها و ارائه بهتر و با کیفیت‌تر خدمات گام بردارد.

حسینی پویا ادامه داد: اثرگذاری این سامانه بر امور جاری مدیریت شهری محدود نمانده، به ویژه در دوره جاری شورای شهر مشهد، سامانه ۱۳۷ توانسته است به طور ویژه‌ای در برنامه‌های آتی شهر و تصمیم سازی‌های کلان نقش آفرینی کند؛ زیرا در شورای شهر و مجموعه کمیسیون‌های تخصصی، با توجه به آمار بالای مخاطب و مراجعه شهروندان به این مرکز، اطلاعات به دست آمده و مطالبات و انتقادات شهروندان که در این سامانه ثبت شده به عنوان یک مرجع اطلاعات و نمونه آماری مطمئن در نظر گرفته شده است و این اطلاعات در بررسی طرح ها، لوایح و مصوبات اثرگذاری می‌کنند.

ارتقای مطالبه گری شهروندان

وی اضافه کرد: دیگر حوزه تأثیر گرفته از تعامل با این مرکز و نحوه اقدام شهرداری و شورای شهر آنجاست که در ۳ سال اخیر و در دوره پنجم شورای شهر مشهد مشاهده می‌شود سطح مطالبات شهروندان که در سامانه ۱۳۷ انعکاس یافته از مطالبات و خواسته‌های جاری و امور خدماتی ارتقا یافته است و اکنون شهروندان در ارتباط با سامانه‌های مردمی شهرداری و شورا پیگیر حقوق شهروندی و مطالبات سطح بالاتری هستند. این نشان آن است که مردم مشهد درباره حقوقشان که بر گردن شهرداری و نهاد‌های خدمات رسان و دستگاه‌های دولتی است آگاهی پیدا کرده اند و به دنبال احقاق این حقوق اند و با افزایش آگاهی و مطالبه گری مردم، همه مدیران و دستگاه‌های دولتی و عمومی باید درباره نحوه خدمت خود و کیفیت آن تجدید ارزیابی کنند و حساسیت بیشتری به کارنامه کاری خود نشان دهند.

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قرارداد‌های شورای اسلامی شهر مشهد همچنین گفت: نکته مهم در بحث سامانه‌های ارتباط مردمی مدیریت شهری آن است که باید تا حد ممکن از موازی کاری این سامانه‌ها جلوگیری کرد و به فعالیت تخصصی و حیطه اثرگذاری هرکدام واقف و حساس بود. در راستای چنین اقداماتی سامانه شورایاران نیز برای ارتباط مستقیم شهروندان با نمایندگان خود در شورای شهر فعال است، اما در شهرداری باید کنترل کرد که فعالیت‌های سامانه چشم شهر، هم پوشانی، یا موازی کاری با ۱۳۷ نداشته باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->