آسیب شناسی سرودهای تولید شده با تکیه بر «هویت دخترانه» پادکست | بانویی که احیاگر قدیمی‌ترین صندوق پوش مرقد مطهر امام رضا(ع) است شیب نزولی نرخ باروری در کشور متوقف شد خراسان رضوی رتبه نخست کشوری ارائه تسهیلات جوانی جمعیت را کسب کرد راهبرد‌های دستیابی زنان به فرصت‌های شغلی مناسب MRI پیشرفته نارسایی قلبی پنهان در زنان را آشکار می‌کند! رشد استقبال زنان از رمزارز‌ها در سال‌های اخیر افزایش سهم زنان از اشتغال بخش صنعت در ۱۷ استان | معمای اشتغال نیمی از زنان «سیستان و بلوچستان» در صنعت درآمد‌های زیرزمینی مدلینگ به چه قیمتی؟ از تشکیل باندهای مافیایی تا جراحی آرایشگران در خانه! انعکاس هویت فاخر زن در شاهنامه فردوسی معضلی به نام تلفن همراه برای کودکان خانواده، رُکن حیاتی جامعه پادکست | پیشکش «شمس‌الملوک» به بارگاه شمس‌الشموس (ع) انتصاب عجیب سرمربی والیبال در تیم‌ملی دوومیدانی! ایجادتشکل جهانی دخترانه در حمایت از دختران فلسطین حمایت از زوجین نابارور روند صعودی دارد نگاهی به جایگاه زن و خانواده در شاهنامه فردوسی تقاضای ۲۳۰۰ زوج برای دریافت تسهیلات تشویقی ۵۰۰ میلیون‌تومانی دهه‌شصتی‌ها درمان رایگان کودکان؛ سرمایه‌گذاری نو برای «سلامت»
سرخط خبرها
بوی انقلاب برای کودکان

بوی انقلاب برای کودکان

  • کد خبر: ۲۱۱۲۳۶
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
آشنایی با تاریخ هر جامعه‌ای برای کودکانش مسئله‌ای ضروری است و چه بهتر که این‌گونه وقایع با زبان شعر و داستان روایت شود.

به گزارش شهرآرانیوز، انقلاب به عنوان یک اتفاق مهم و تاثیرگذار در تاریخ کشور ما و حتی در سطح بین الملل ثبت شده است.

آشنایی با تاریخ و سرگذشت هر جامعه‌ای برای کودکانش مسئله‌ای ضروری است و چه بهتر که این‌گونه وقایع با زبان شعر و داستان و به صورتی قابل فهم و شیرین برای آن‌ها روایت شود که قطعا تأثیرگذار خواهد بود و کودک را تشویق به مطالعه و تحقیق در این زمینه خواهد کرد. از سوی دیگر قلم و نوع بیان شاعر و نویسنده است که می‌تواند کودک را علاقه‌مند یا بی‌تفاوت بار بیاورد و همین موضوع وظیفه سنگینی بر دوش نویسنده خواهد گذاشت.

مفهوم انقلاب خیلی گسترده است و این مزیت، دست شاعر را برای نوشتن و پیدا کردن مضامین و ایده‌های جدید باز می‌گذارد. موضوعاتی مثل چرا انقلاب شد؟ شرایط جامعه در آن زمان چگونه بود؟ چه افرادی در این انقلاب نقش داشتند؟ چه کسی انقلاب را رهبری کرد؟ حال و هوای روز‌های انقلاب و پس از آن، نقش والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما، جشن‌هایی که هرساله در ایام مبارک دهه فجر در سراسر کشور به خصوص در مدارس برگزار می‌شود و خیلی موارد دیگر هستند که به شاعر و نویسنده برای نوشتن ایده می‌دهند.

درواقع یک ذهن خلاق و آماده می‌تواند از این زوایا نگاه کند و آثار ناب و جدید خلق کند.

با اینکه بعد از انقلاب شاعران زیادی در این موضوع شعر نوشته‌اند، اما به نظرم هنوز جای آثار بسیاری خالی است. به خصوص شاعران جوان‌تری که به طور مستقیم با انقلاب و فضای آن روز‌ها در ارتباط نبودند می‌توانند در این زمینه با نگاهی متفاوت و با مضامین و سوژه‌های جدیدتری طبع‌آزمایی کنند.

بخشی از این کار به عهده ناشران است و می‌توانند فراخوان بدهند و از شاعران و نویسندگان بخواهند که با موضوعات جدیدتر و در بخش‌هایی از انقلاب که زیاد به آن پرداخته نشده، آثار متفاوتی خلق کنند.

البته تولید اثر به تنهایی کافی نیست؛ با همت متولیان فرهنگی باید این آثار خریداری شده هم از طریق کتابخانه‌های عمومی و هم تجهیز کتابخانه‌های مدارس این قبیل کتاب‌ها به دست مخاطب برسد.

مجموعه شعری از من با عنوان "بوی گل سوسن" در سال ۱۴۰۱ در انتشارات به‌نشر و برای گروه سنی بالای هفت سال چاپ شد که در این شعر‌ها از زوایای مختلف به انقلاب پرداخت شده است.

این کتاب به لطف خدا، در سال ۱۴۰۲ برگزیده چهاردهمین جشنواره کتاب سال سلام شد و انگیزه‌ای شد که باز هم برای کودکان و حتی گروه سنی نوجوان از انقلاب بنویسم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.