کاهش ٤٥٤ مگاواتی مصرف برق در نخستین روز تغییر ساعات کاری سامانه ثبت سفارش خودروهای وارداتی جانبازان رونمایی می‌شود وزیر صمت: تولید خودرو امسال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید افزایش قیمت طلا و سکه در بازار مشهد (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) بزرگترین نیروگاه بادی شرق کشور افتتاح شد (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) فایل‌های اجاره قیمت مناسب در نزدیکی حرم مطهر را در بلوار مصلی مشهد پیدا کنید (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال امروز (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) عرضه ۱۰ هزار خودروی برقی در کشور تا آخر تیر ویدئو | ابطال سپرده‌های بانکی با نرخ سود غیرقانونی فرصت ایران‌خودرو به حواله‌داران پژو پارس + قیمت خودرو (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) بازار سرد خودرو در ماه داغ معامله گران بازار مسکن در انتظار چه هستند؟ (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) بازرسان جهاد کشاورزی مشهد ۱۱۰ میلیارد ریال پرونده تخلف تشکیل دادند مقایسه بازدهی بازار‌های دلار و بورس در دولت‌های مختلف + نمودار (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) چرا دلار از کانال ۵۸ هزار تومان خارج نمی‌شود؟ (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) حنای کم‌رنگ وعده‌وعید‌های انتخاباتی ویدئو | چگونه درخواست تقسیط مالیات بدهیم؟ سهم ۷ برابری واردات نسبت به صادرات در مناطق ویژه اقتصادی خراسان رضوی نحوه محاسبه قبض برق مشترکان پرمصرف | تعرفه‌های پلکانی مشمول چه کسانی می‌شود؟ مسکن کارگران در دستور کار جدی وزارت تعاون توضیحات رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره مصوبه ساماندهی استخدام کارکنان دولت (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت دلار فردا پجشنبه (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) | روند رنج دلار در بازار رکودی ارز ادامه دارد؟ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) | بازار سکه به کما رفت بانوان ایرانی چه ایده هایی در مجمع کارآفرینی بریکس مطرح کردند؟ اعلام ساعت کاری جدید بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی نرخ طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۱۶ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رونمایی دولت از مشکل بزرگ خودرو‌های وارداتی! | نه گارانتی دارند نه لوازم یدکی

  • کد خبر: ۲۱۱۳۲۳
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
رونمایی دولت از مشکل بزرگ خودرو‌های وارداتی! | نه گارانتی دارند نه لوازم یدکی
با باز شدن سامانه یکپارچه برای خودرو‌های وارداتی، برخی‌ها به دنبال آن هستند که سهم بیشتری از خودرو‌های خارجی داشته باشند.

به گزارش شهرآرانیوز، حتی آگهی‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد خریداران خودرو‌های وارداتی به ازای هر کارت ملی از حداقل ۲۰۰ میلیون تومان به بالا بر اساس نوع خودرو حاضر هستند، پول پرداخت کنند تا سهم خود را از خودرو‌های خارجی که قرار است وارد کشور شود، افزایش دهند. اما خودرو‌های وارداتی می‌تواند یک چالش جدی برای خریداران ایجاد کند وآن خدمات پس از فروش است.

در این حوزه دو مقوله مهم نهفته است؛ یک آنکه خودرو‌های وارداتی از نظر تکنولوژی به روز‌تر هستند و بعضاً نمایندگی شرکت‌های واردکننده خودرو، نمی‌توانند نسبت به رفع عیوب اقدام کنند و این احتمال وجود دارد که خودرو خارجی در صورت خرابی، مدت طولانی در نمایندگی بماند. مقوله دوم تعداد نمایندگی‌هاست.

شرکت‌های تولیدکننده و مونتاژکننده خودرو وضعیت به مراتب بهتری در ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان خواهند داشت، اما برخی از شرکت‌های واردکننده خودرو در خیلی از شهر‌های کشور حتی یک نمایندگی هم برای ارائه خدمات گارانتی ندارند. بر این اساس اگر کسی خودرو این شرکت‌ها را خریداری کند برای دریافت خدمات باید کیلومتر‌ها حرکت کند یا با خودروبر خودرو خود را جابه‌جا کند تا بتواند خدمات مورد نیاز را دریافت کند.

نکته مهم دیگر در موضوع خدمات پس از فروش این است که ماده ۲۱ عرضه کننده در دوره تعهد موظف است از طریق واسطه خدمات پس از فروش یا نمایندگی‌های مجاز، نسبت به پذیرش تمام خودرو‌های تحت مسئولیت خود و همچنین سایر خودرو‌های مشابه وارداتی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی، مطابق با دستورالعمل ابلاغی وزارت صمت اقدام کند. با توجه به ماده ۲۱ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، شرکت‌های واردکننده خودرو اگر نتوانند خدمات پس از فروش را ارائه کنند، بایستی از سایر مجموعه‌ها کمک بگیرند و نمی‌توانند واردات خودرو بدون ارائه گارانتی داشته باشند؛ البته در این حوزه هم ابهام‌هایی وجود دارد چرا که بعضاً شرکت سوم هم در ارائه گارانتی تعلل می‌کند.

حسین رنجبر از فعالان بازار خودرو درباره خودرو‌های وارداتی گفت: کیفیت خودرو‌های خارجی در قیاس با خودرو‌های ساخت داخل، بسیار بهتر است و اکنون خودرو‌های خارجی در بازار، خرید و فروش می‌شود که از عمر آن‌ها بیش از ۱۵ سال می‌گذرد و هزینه آن‌ها به غیر از بنزین، تعویض لاستیک، روغن و لنت نیست. اما در خودرو‌های داخلی از موتور تا فرمان و سایر بخش‌های خودرو مشکل وجود دارد لذا در خودرو‌های داخلی گارانتی اهمیت قابل توجهی دارد، اما در خودرو‌های خارجی با ایجاد تعمیرگاه‌های کوچک و زنجیره‌ای می‌توان خدمات در سراسر کشور ارائه کرد.

او ادامه داد: از آنجا که بازار مشتاق خودرو‌های خارجی است، حتی اگر گارانتی هم محدود باشد، همچنان مشتری برای خودرو‌های وارداتی وجود دارد، اما این امر نباید عاملی برای سوء‌استفاده شرکت‌های واردکننده خودرو باشد. واردکنندگان ملزم به ارائه خدمات هستند. رنجبر اذعان داشت: برای اینکه موضوع خدمات پس از فروش خودرو‌های خارجی سروسامان پیدا کند، ضرورت دارد که سازمان حمایت در این حوزه ورود کند و اجازه ندهد که واردکنندگان خودرو نسبت به خودرو‌های وارداتی بی‌تعهد باشند.

منبع: ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->