صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سازمان بهزیستی اعلام کرد: برنامه غربالگری اختلالات شناختی در سالمندان که از انتهای سال گذشته به‌صورت پایلوت در استان یزد و قزوین شروع شده است، در سال جدید هم به‌صورت رایگان ادامه پیدا می‌کند. همچنین سال گذشته حدود ۹۳درصد از موالید کشور را غربالگری شنوایی کردیم و توانستیم از معلولیت‌ها جلوگیری کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، افروز صفایی‌فرد گفت: در سال ۱۴۰۲ گزارش مفصل و تحقیقاتی تهیه خواهیم کرد که قابل تسری به کل کشور باشد و بتوانیم شایع‌ترین اختلالات را شناسایی و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

صفایی‌فرد به برنامه‌های آموزشی سازمان بهزیستی در گروه پیشگیری ارتقایی اشاره و بیان کرد: بحث آموزش پیشگیری از معلولیت‌ها به دانش‌آموزان و افراد تحت پوشش سازمان و همچنین پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی از مهم‌ترین برنامه‌های آموزشی سازمان بهزیستی در سال ۱۴۰۲ هستند.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت ۲۵۶ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور، گفت: ما در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۲ هزار مورد مشاوره ژنتیک انجام دادیم و علاوه بر مشاوره‌ها، درصد قابل توجه از هزینه آزمایشات ژنتیک را به افراد پرداخت می‌کنیم.

وی از غربالگری بینایی ۸۵درصد از کودکان ۳ تا ۶ سال در سال گذشته خبر داد و یادآور شد: برنامه غربالگری تنبلی چشم حدود ۲۶ سال است که در سازمان بهزیستی انجام می‌شود و سازمان با شناسایی اختلالات بینایی و با درمان به‌موقع، از معلولیت ناشی از این اختلالات پیشگیری می‌کند.

صفایی‌فرد، برنامه غربالگری اختلالات شنوایی نوزادان را نیز از دیگر برنامه‌های موفق سازمان بیان کرد و افزود: ما سال گذشته حدود ۹۳درصد از موالید زنده کشور را غربالگری شنوایی کردیم و با مداخلات بهنگام توانستیم از معلولیت‌های گفتاری و اختلالات ارتباطی جلوگیری کنیم.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در رادیو گفت‌وگو بیان کرد: برنامه غربالگری اختلالات شناختی در سالمندان برنامه دیگری است که از انتهای سال گذشته به‌صورت پایلوت در استان یزد و قزوین شروع شده است و در سال جدید هم به‌صورت رایگان ادامه پیدا می‌کند.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.