صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گود‌های پرخطر مشهد پس از اخطار پر خواهند شد

  • کد خبر: ۴۹۷۶۵
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با هشدار به مالکان گود‌های پرخطر در شهر گفت: اگر مالکی گود پرخطر داشته باشد و آن را برطرف نکند، آن گود خطرآفرین با دستور مقام قضایی پر می‌شود.
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ محمدرضا حسین نژاد در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام این خبر افزود: بعد از پرشدن گود توسط شهرداری، هزینه این کار با ۱۵ درصد افزایش به نرخ روز از مالک گود دریافت می‌شود.
وی تصریح کرد: چندسال قبل با کمک معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌رضوی، همه گود‌های خطرساز شهر شناسایی شدند و با اخطار به مالکان، تعدادی از این گود‌ها با ساخت وساز به فرجام رسیدند، اما برخی گود‌ها که مالکانشان برنامه‌ای برای ساخت نداشتند، ملزم به پرکردن گود‌ها شدند.

 

گودبرداری بدون الزامات فنی ممنوع

وی ادامه داد: از ۲ سال قبل طبق قوانین جدید، تا زمانی که مهندس ناظر و همه موارد فنی ساختمان آماده نباشد اجازه گودبرداری نمی‌دهیم.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد افزود: اگر در ایجاد گود، سازه نگهبان و موارد مرتبط با ایمنی آن رعایت نشود، گود ایجادشده جزو گود‌های پرخطر به شمار می‌آید. البته گود لازمه احداث ساختمان است و باید ایجاد شود، اما به شرطی که ضوابط ایمنی در ایجاد آن رعایت شود.

 

آلودگی صوتی ساخت وساز‌ها متولی دارد

وی در مورد متولی کنترل و نظارت بر سروصدای ناشی از ساخت وساز نیز گفت: اینکه گفته می‌شود برای این نوع از آلودگی متولی قانونی وجود ندارد اشتباه است. این موضوع متولی دارد و پیگیری پذیر است. مهندسان ناظر زمانی که می‌خواهند ارتقاپایه بگیرند دوره‌ای را با عنوان دوره سلامتی-ایمنی و محیط زیست می‌گذرانند.
حسین نژاد افزود: در این دوره به مهندسان ناظر و معمار آموزش داده می‌شود که در کارگاه ساختمانی چه مواردی برای ایمنی کارگران و مجاوران و همسایگان رعایت شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: آلودگی صوتی، آلودگی شیمیایی و ایجاد گردوغبار برای مجاوران کارگاه از جمله مواردی است که باید به کارفرمایان تذکر داده شود.
حسین نژاد اظهار کرد: باید از این موارد جلوگیری شود؛ به عنوان مثال اگر در کارگاه ساختمانی موضوع جوشکاری آهن یا سنگ بری برای سنگ ساختمان وجود دارد، همه این موارد باید در کارگاه مخصوص جوشکاری و سنگ بری انجام شود. این نوع سازه‌ها باید در کارگاه‌های مخصوص خود آماده و بعد در ساختمان به کارگیری شود و در صورت آلودگی‌هایی از این دست می‌توان پرونده ملک مذکور را به مراجع انتظامی اطلاع رسانی کرد تا کار متوقف شود.
وی افزود: شهروندان می‌توانند شکایات خود را درباره مزاحمت‌های ساختمانی به سازمان نظام مهندسی اعلام کنند تا از طریق شورای انتظامی به تخلف مهندس ناظر درباره ایجاد سروصدا و مزاحمت ناشی از ساخت وساز رسیدگی شود.
وی گفت: شهروندان در صورت رؤیت آلودگی صوتی یا وجود هر شکایت دیگری در ساخت وساز، باید موارد را شخصا به سازمان نظام مهندسی اعلام کنند.

 

افزایش ۳ برابری محدوده مشهد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد تصریح کرد: افزایش ۳ برابری محدوده مشهد باعث شده است کار نظارت بر ساخت وساز‌ها بسیار سخت‌تر شود، اما لازم است برای افزایش تعداد نیرو‌ها و اکیپ‌ها در حوزه نظارت بر ساخت وساز‌ها اقدام کنیم تا بیش از پیش بتوانیم جلوی ساخت وساز‌های غیرمجاز را بگیریم. حسین نژاد افزود: درباره هوشمندسازی صدور پروانه‌های ساختمانی باید اعلام کنم در گذشته، به علت شناور بودن درخواست مراجعان، فرایند صدور پروانه کمی طولانی می‌شد و شهروند از حق خود مطلع نمی‌شد، اما با شیوه نامه جدید که سیستمی شده است، شهروند می‌داند که حقوقش براساس طرح و خارج از ضابطه طرح چقدر است. وی اظهار کرد: با روش هوشمند صدور پروانه، شهروند می‌تواند متوجه می‌شود که در مجموع چندطبقه می‌تواند بسازد؛ ضمن اینکه اجرای این طرح دست واسطه‌ها را نیز از کار کوتاه خواهد کرد. با اجرایی شدن این روش عملا در هرپرونده حدود ۱۵ تا ۲۰ روز کاهش زمان صدور پروانه خواهیم داشت.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.