مختصات محل دقیق سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور مشخص شد + فیلم و عکس درباره هلی‌کوپتر Bo۱۰۵ که پوتین برای کمک به عملیات تجسس به ایران فرستاد + جزئیات و عکس ۴۷ امدادگر و تجهیزات ویژه روسیه در راه تبریز + فیلم هلال احمر عراق: ۱۰ تیم‌ امداد و جستجو را برای کمک به ایران آماده کردیم کنعانی: کارگزاران دستگاه دیپلماسی برای سلامتی رئیس جمهور و همراهان ایشان دعا می‌کنند همراهان رئیس جمهور در هلی‌کوپتر چه کسانی بودند؟ + اسامی جزئیات جلسه پوتین با سفیر ایران درباره حادثه بالگرد رئیس‌جمهور | سلام من را به رهبر معظم انقلاب برسانید + فیلم بیانیه وزارت امور خارجه درباره حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور منتشر شد تماس مراجع عظام تقلید با رئیس دفتر رئیس‌جمهور رصد لحظه به لحظه پهپاد آکینجی در جستجوی هلی‌کوپتر رئیس جمهور + لینک آنلاین جهاد اسلامی: با نگرانی پیگیر سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران هستیم سقوط پهپاد رزمی آمریکایی «ام کیو ۹» در مرکز یمن درباره آکینجی، پهپاد ترکیه که برای جستجوی بالگرد حامل رئیس جمهور به ایران آمد + عکس و مشخصات فنی بایدن پس از حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران، تعطیلات هفتگی خود را لغو کرد روسیه ۲ هواپیما همراه با بالگردهای ویژه و ۵۰ نیروی امداد حرفه‌ای اعزام می کند حضور پدر آیت‌الله آل هاشم در دفتر ایشان + فیلم وزیر خارجه ایتالیا: در حال پیگیری تحولات حادثه بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران هستم سرکوب تظاهرات صهیونیست‌ها در تل‌آویو + فیلم دستیار پوتین در تماس با مخبر: روسیه با تمام قوا کنار ایران است فرمانده سپاه عاشورا: حدود ساعت ۱۵:۳۰ امروز آیت‌الله آل‌هاشم تماس گرفت و گفت ما سانحه دیدیم کمک برسانید + فیلم
سرخط خبرها

نگاهی به سفر امیرعبداللهیان به مسکو در هنگامه توقف مذاکرات

  • کد خبر: ۱۰۲۴۱۱
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
نگاهی به سفر امیرعبداللهیان به مسکو در هنگامه توقف مذاکرات
وزیر امور خارجه دیروز برای دیدار و گفتگو با مقامات روسیه به مسکو سفر کرد. این سفر در میانه شرایط پیچیده حاکم بر مذاکرات وین و همچنین اوج گیری بحران اوکراین که تقابل کم سابقه غرب و روسیه را به دنبال داشته است، از جنبه‌های مختلف می‌تواند حائز اهمیت باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ صفحه توئیتر نمایندگی هیئت روسیه در وین درباره دیدار امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نوشت: «وزیر امور خارجه سرگئی لاوروف در ۱۵مارس با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مسکو، دیدار خواهد کرد. وزرای امور خارجه به طور ویژه به برجام در چارچوب مذاکرات وین که وارد مرحله نهایی شده است، خواهند پرداخت.»

روسیه هفته گذشته اعلام کرد که آمریکا باید به صورت کتبی به این کشور تعهد بدهد که تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو پس از بحران اوکراین مانعی بر سر راه همکاری‌های اقتصادی و هسته‌ای این کشور با ایران که بخشی از آن نیز در برجام قید شده است، ایجاد نخواهد کرد.

این درخواست روسیه موجب شد رسانه‌ها و برخی مقامات غربی به شدت به مسکو حمله کرده و این کشور را به سنگ اندازی در مسیر نهایی شدن مذاکرات وین و دستیابی به توافق متهم کنند.

جنگ روانی

برخی منتقدان همکاری ایران با روسیه در داخل کشور نیز ضمن همراهی با موج غربی ایجاد شده، مسکو را متهم به گروگان گرفتن منافع ایران برای تأمین مطالبات خود کردند. این فضا تا جایی پیش رفت که حتی موضع بی طرفی فعال جمهوری اسلامی ایران که مبنای آن از یک سو مخالفت با جنگ و از سوی دیگر محکومیت اقدامات تحریک آمیز آمریکا و غرب در اوکراین بود، به «کوتاه آمدن کشورمان در برابر شرط گذاری روسیه» تعبیر شد و مورد حمله رسانه‌های غربی و همفکران آن‌ها در داخل قرار گرفت.

در چنین شرایطی، روز گذشته روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام ارشد در دولت آمریکا نوشت که واشینگتن با درخواست روسیه برای معاف شدن از تحریم‌ها برای اجرای برجام مخالف است و یک هفته به مسکو مهلت داده است که این درخواست را پس بگیرد.

این روزنامه از قول مقام آمریکایی که نام وی را اعلام نکرده است، اعلام کرد که اگر کرملین از خواسته خود برای مستثنی شدن تحریم‌ها برای اجرای برجام کوتاه نیاید، آمریکا در پی توافقی خواهد رفت که روسیه را از برجام مستثنا کند.

روسیه نیز در برابر اظهارات مقامات غربی که این کشور را به کارشکنی در مذاکرات وین متهم کرده اند، ضمن رد ادعا‌های مطرح شده بر لزوم نفع همه طرف‌ها از توافق حاصل از مذاکرات وین تأکید کرده است.

سفر وزیر امور خارجه ایران به مسکو با توجه به شرایط جدیدی که روسیه در آن قرار گرفته، به طور قطع بستری است برای گفتگو‌های جدی، صریح و رو به جلو میان دو کشوری که طی سال‌های اخیر نشان داده اند که علی رغم اختلاف نظر‌هایی که در برخی موضوعات منطقه‌ای و بین المللی دارند، می‌توانند همکاری‌های بسیار نزدیک، تعیین کننده و موفق در موضوعات با پیچیدگی‌های بسیار زیاد داشته باشند.

اکنون مذاکرات وین به دلیل تعلل واشینگتن در اتخاذ تصمیمات سیاسی ضروری به آهستگی پیش می‌رود و تأثیر واقعی عوامل دیگر در شتاب گرفتن مذاکرات تقریبا صفر است سفر امیرعبداللهیان به مسکو و رایزنی مقامات دو کشور می‌تواند شرایطی را فراهم کند که ضمن خنثی شدن فرافکنی و عملیات روانی آمریکا در مقصر معرفی کردن طرف‌های دیگر در ایجاد شرایط موجود، زمینه لازم برای انجام وظایف و تکالیف آمریکا در فرایند مذاکرات وین مهیا شود.

۴ محور مهم سفر امیرعبداللهیان

امیرعبداللهیان نیز در بدو ورود به پایتخت روسیه، با اشاره به اهداف این سفر گفت: سفر امروز من و همراهانم به مسکو با چند هدف صورت می‌گیرد؛ هدف اول پیگیری توافقاتی است که در جریان سفر دی ماه رئیس جمهور به مسکو بین رؤسای جمهور دو کشورصورت گرفت. وی اضافه کرد: موضوع دوم به تحولات اوکراین و وضعیت جدیدی بر‌ می‌گردد که هم در عرصه‌های منطقه‌ای و هم در عرصه بین المللی رخ داده است.

وی ادامه داد: به طبع ما نمی‌توانیم به این اتفاق بی تفاوت باشیم؛ ما به صراحت جنگ را در اوکراین یا در افغانستان و یمن یا هر نقطه دیگری از جهان باشد، محکوم می‌کنیم.

وزیر امور خارجه در ادامه تأکید کرد: همان طور که تحریم‌ها را محکوم می‌کنیم و اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه کشور‌ها و ملت‌ها را روش نادرستی می‌دانیم، بر دستیابی به راه حل سیاسی در موضوع اوکراین هم تمرکز داریم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه موضوع سوم مورد توجه در سفرش به مسکو، پیگیری مذاکرات وین برای لغو تحریم هاست، افزود: در اظهارنظر‌ها و اخبار این گونه منتشر می‌شود که اگر ما در وین با طرف آمریکایی و سایر طرف‌های غربی به نتیجه برسیم، ممکن است طرف روس با توجه به بعضی مطالبی که در رسانه‌ها مطرح شده است، حمایت لازم را در وین نداشته باشد.

وی افزود: من از گفتگو‌هایی که هفته گذشته به صورت تلفنی با آقای لاوروف داشتم، چنین برداشتی نکردم و امیدوارم در گفتگو‌های امروز همچنان بتوانیم در مسیری که روسیه برای رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قوی در کنار جمهوری اسلامی ایران در وین قرار می‌گیرد، به نتیجه و جمع بندی روشن برسیم. در جریان این سفر و در نشست آستانه، تحولات اخیر یمن و سوریه نیز بررسی می‌شود.

مناسبات با تهران رو به گسترش است

وزیر خارجه روسیه در دیدار با وزیر خارجه کشورمان به روابط مستحکم دو کشور اشاره و تأکید کرد: مناسبات تهران و مسکو در همه زمینه‌ها رو به گسترش است و در حال حاضر نیز سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور در دست بررسی و نهایی شدن است.

سرگئی لاوروف با اشاره به افزایش چشمگیر حجم مناسبات اقتصادی ایران و روسیه گفت: هر دو کشور درباره بسیاری از مسائل بین المللی اشتراک نظر دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->