تجاوز مجدد آمریکا و انگلیس به خاک یمن ریشی سوناک: ایران، روسیه و چین در حال همکاری علیه ما هستند ممنوعیت اعتراضات حامیان فلسطین در دستورکار دولت انگلیس سرلشکر سلامی: به هر تهدیدی واکنش نشان می‌دهیم وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: ۷۱۶ سرباز را در طول یک سال از دست دادیم ایران و هند قرارداد همکاری در چابهار امضا کردند + فیلم بازدید کیم جونگ اون از کارخانه‌های جنگ‌افزارسازی و شلیک با اسلحه دوربین‌دار سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: لایحه عفاف و حجاب آماده ابلاغ برای اجراست اظهارات جدید لاوروف درباره حضور غرب در جنگ اوکراین آیت‌الله علم‌الهدی: حکمت فردوسی می‌تواند الگوی جوان ایرانی باشد | فردوسی فقط با ساخت مجسمه تکریم نمی‌شود هند به دنبال توافق بلندمدت با ایران در بندر چابهار است حاشیه‌های حضور رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ "تل‌آویو سقوط کرد"؛ رمانی که تصویر مشاهده آن توسط رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب، منتشر شد امیر کویت فرمان تشکیل کابینه جدید را صادر کرد برنامه جهانی غذا نسبت به آوارگی مجدد ساکنان نوار غزه هشدار داد "یاسین رامین" به ۳ سال حبس محکوم شد بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) دیدار اعضای هیئت‌علمی کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع) با رهبر معظم انقلاب | حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: همه ائمه علیهم‌السلام به‌دنبال ایجاد حاکمیت اسلامی بودند + فیلم برکناری وزیر دفاع روسیه به درخواست پوتین کشته‌شدن ۵ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
سرخط خبرها

مذاکرات عربستان و چین برای دور زدن دلار

  • کد خبر: ۱۰۲۵۱۸
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
مذاکرات عربستان و چین برای دور زدن دلار
مذاکرات فعالی میان پکن و ریاض برای فروش بخشی از نفت عربستان به چین با «یوآن» به جای دلار در حال انجام است.

به گزارش شهرآرانیوز، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت، عربستان در حال بررسی فروش بخشی از نفت خود به چین به «یوآن» است.

به نوشته این روزنامه،  «مذاکرات فعالی» میان ریاض و پکن در حال انجام است. چنین اقدامی می‌تواند، الگوی دلار‌های نفتی را که بیش از نیم قرن سیستم مالی جهانی را کنترل کرده است، به حاشیه براند و موقعیت دلار را به عنوان ارز ذخیره بین‌المللی در معرض خطر قرار دهد.

چین بیش از یک چهارم نفت صادراتی عربستان را می‌خرد و این بدان معناست که تخصیص یوآن به این قراردادها، به میزان قابل توجهی، وجهه بین المللی پول چین را تقویت می‌کند.

در حال حاضر، ۸۰ درصد فروش نفت در جهان به دلار انجام می‌شود و عربستان از سال ۱۹۷۴ به صورت انحصاری با ارز آمریکا معاملات نفتی انجام می‌دهد. از آن زمان، واشنگتن در عوض وفاداری ریاض به سازوکار دلار‌های نفتی، تضمین‌های امنیتی به این کشور داد.

درحالی که چین و عربستان ۶ سال است که در مورد قیمت گذاری قرارداد‌های نفتی به یوآن گفتگو می‌کنند،  اما اخیرا، فوریت این گفتگو‌ها به دلیل نارضایتی عربستان از سیاست‌های دولت آمریکا، افزایش یافته است.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت، تلاش‌های آمریکا برای فاصله گرفتن از جنگ به رهبری عربستان در یمن، که فقیرترین کشور خاورمیانه را در یک فاجعه انسانی شدید فرو برده است، تا محکومیت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به دلیل قتل وحشتناک جمال خاشقچی، سبب شده تا ریاض از آنچه وظیفه آمریکا برای عمل به تعهدات امنیتی اش در قبال عربستان می‌داند، ناراحت باشد.

گفته می‌شود، بن سلمان اخیرا از پاسخ به تماس‌های بایدن در اوایل این ماه خودداری کرده است، زیرا رئیس جمهور آمریکا به دنبال منبع ارزان‌تر نفت و گاز است چراکه قیمت بنزین در جایگاه‌های بنزین رکورد زده است.

در حقیقت، تاریخ دشمنی بزرگ آمریکا با بسیاری از کشور‌های تولیدکننده نفت - از ونزوئلا گرفته تا ایران و روسیه - فضای کمی برای مانور این کشور باقی گذاشته است، زیرا قیمت کالا‌ها و نرخ تورم همچنان در حال افزایش است و پایانی برای آن وجود ندارد.

اگر عربستان فروش موفقیت آمیز نفت خود به چین با یوان را آغاز کند، این اقدام می‌تواند توسط سایر تامین کنندگان اصلی سوخت به چین نظیر آنگولا و عراق و حتی روسیه تکرار شود.

به نظر می‌رسد، فروش نفت به ارز‌های دیگر در میان کشور‌ها در حال رونق گرفتند، است.

دو روز پیش نیز خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آگاه هندی نوشت، هند در حال بررسی پیشنهاد روسیه برای خرید نفت خام و سایر کالا‌های اساسی این کشور با تخفیف و با پرداخت به صورت روپیه- روبل است.

رسانه‌های ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور، اعلام کردند این کشور قصد دارد برای تجارت با روسیه از روبل استفاده کند.

پیش از این، ایران نیز بخشی از نفت خود را به روپیه به هند می‌فروخت و دهلی نو در این زمینه تجارتی دارد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->